Rzeczpospolita drugim dziennikiem opiniotwórczym

W półrocznym sprzedażowym rankingu gazet opiniotwórczych "Rz" jest na drugim miejscu. Jest zgoda UOKiKu na połączenie "Dziennika" i "Gazety Prawnej"

Aktualizacja: 05.08.2009 12:23 Publikacja: 05.08.2009 09:00

Rzeczpospolita drugim dziennikiem opiniotwórczym

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Rynek prasy nadal się kurczy. Łączna sprzedaż pięciu największych gazet ogólnopolskich w pierwszym półroczu wynosiła 1,35 mln egz., co oznacza, że spadła o 6,9 proc. - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, pokazujących rozpowszechnianie płatne razem.

W samym czerwcu te same gazety łącznie średnio sprzedawały codziennie 1,3 mln egz., o 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Miał na to wpływ nie tylko niekorzystny trend na rynku prasy, ale też fakt, że czerwiec jest tradycyjnie jednym ze słabszych miesięcy na rynku dzienników - są wakacje i czytelnicy gazet zaczynają wtedy urlopy.

W pierwszym półroczu liderem sprzedażowym wśród gazet codziennych pozostał bulwarowy "Fakt", który od stycznia do czerwca sprzedawał średnio 474,6 tys. egz., 0 6,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadek o 7,2 proc. odnotowała "Gazeta Wyborcza", której sprzedaż spadła do 387,7 tys. egz., a o 5,2 proc., do 197,4 tys. egz., skurczyła się sprzedaż "Super Expressu".

"Rzeczpospolita" wyprzedziła "Dziennik" i pozostała w pierwszym półroczu drugą, po "Gazecie Wyborczej", opiniotwórczą gazetą ogólnopolską na rynku ze średnią sprzedażą na poziomie 146,5 tys. egz. (spadek o 9,4 proc.). "Dziennik" zamknął półrocze średnią sprzedażą na poziomie 144,2 tys. egz., o 6,7 proc. niższą niż rok wcześniej.

W drugim półroczu rynek gazet czekają spore zmiany - jesienią w miejsce "Dziennika" i "Gazety Prawnej" ma się pojawić nowy ogólnopolski tytuł. "Gazeta Prawna" pozostanie w obecnej formule w prenumeracie, a "Dziennik" zniknie z rynku w dotychczasowej formie. Dziś Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zezwolił na połączenie "Dziennika" z "Gazetą Prawną". - Po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego Prezes Urzędu uznała, że koncentracja nie przyczyni się do istotnego ograniczenia konkurencji, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku." - napisano w decyzji.

[ramka][b]Wyniki sprzedaży dzienników za I półrocze (i dynamika rok do roku): [/b]

[b]"Fakt"[/b] - 474,64 tys. egz. (- 6,7 proc.)

[b]"Gazeta Wyborcza"[/b] - 387,65 tys. egz. (-7,2 proc.)

[b]"Super Express"[/b] - 197,37 tys. egz. (-5,2 proc.)

[b]"Rzeczpospolita"[/b] - 146,51 tys. egz. (-9,4 proc.)

[b]"Dziennik"[/b] - 144,18 tys. egz. ( -6,7 proc.)

[b]"Gazeta Prawna"[/b] - 79,98 tys. egz. (- 1,65 proc.)

[b]"Puls Biznesu"[/b] - 18,87 tys. egz. (- 24,4 proc.)

[b]"Parkiet"[/b] - 9,95 tys. egz. (-17,4 proc.)

[i] Dane: ZKDP, rozpowszechnianie płatne razem [/i]

[/ramka]

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie