Rzeczpospolita drugim dziennikiem opiniotwórczym

W półrocznym sprzedażowym rankingu gazet opiniotwórczych "Rz" jest na drugim miejscu. Jest zgoda UOKiKu na połączenie "Dziennika" i "Gazety Prawnej"

Aktualizacja: 05.08.2009 12:23 Publikacja: 05.08.2009 09:00

Rzeczpospolita drugim dziennikiem opiniotwórczym

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Rynek prasy nadal się kurczy. Łączna sprzedaż pięciu największych gazet ogólnopolskich w pierwszym półroczu wynosiła 1,35 mln egz., co oznacza, że spadła o 6,9 proc. - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, pokazujących rozpowszechnianie płatne razem.

W samym czerwcu te same gazety łącznie średnio sprzedawały codziennie 1,3 mln egz., o 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Miał na to wpływ nie tylko niekorzystny trend na rynku prasy, ale też fakt, że czerwiec jest tradycyjnie jednym ze słabszych miesięcy na rynku dzienników - są wakacje i czytelnicy gazet zaczynają wtedy urlopy.

W pierwszym półroczu liderem sprzedażowym wśród gazet codziennych pozostał bulwarowy "Fakt", który od stycznia do czerwca sprzedawał średnio 474,6 tys. egz., 0 6,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadek o 7,2 proc. odnotowała "Gazeta Wyborcza", której sprzedaż spadła do 387,7 tys. egz., a o 5,2 proc., do 197,4 tys. egz., skurczyła się sprzedaż "Super Expressu".

"Rzeczpospolita" wyprzedziła "Dziennik" i pozostała w pierwszym półroczu drugą, po "Gazecie Wyborczej", opiniotwórczą gazetą ogólnopolską na rynku ze średnią sprzedażą na poziomie 146,5 tys. egz. (spadek o 9,4 proc.). "Dziennik" zamknął półrocze średnią sprzedażą na poziomie 144,2 tys. egz., o 6,7 proc. niższą niż rok wcześniej.

W drugim półroczu rynek gazet czekają spore zmiany - jesienią w miejsce "Dziennika" i "Gazety Prawnej" ma się pojawić nowy ogólnopolski tytuł. "Gazeta Prawna" pozostanie w obecnej formule w prenumeracie, a "Dziennik" zniknie z rynku w dotychczasowej formie. Dziś Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zezwolił na połączenie "Dziennika" z "Gazetą Prawną". - Po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego Prezes Urzędu uznała, że koncentracja nie przyczyni się do istotnego ograniczenia konkurencji, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku." - napisano w decyzji.

[ramka][b]Wyniki sprzedaży dzienników za I półrocze (i dynamika rok do roku): [/b]

[b]"Fakt"[/b] - 474,64 tys. egz. (- 6,7 proc.)

[b]"Gazeta Wyborcza"[/b] - 387,65 tys. egz. (-7,2 proc.)

[b]"Super Express"[/b] - 197,37 tys. egz. (-5,2 proc.)

[b]"Rzeczpospolita"[/b] - 146,51 tys. egz. (-9,4 proc.)

[b]"Dziennik"[/b] - 144,18 tys. egz. ( -6,7 proc.)

[b]"Gazeta Prawna"[/b] - 79,98 tys. egz. (- 1,65 proc.)

[b]"Puls Biznesu"[/b] - 18,87 tys. egz. (- 24,4 proc.)

[b]"Parkiet"[/b] - 9,95 tys. egz. (-17,4 proc.)

[i] Dane: ZKDP, rozpowszechnianie płatne razem [/i]

[/ramka]

Rynek prasy nadal się kurczy. Łączna sprzedaż pięciu największych gazet ogólnopolskich w pierwszym półroczu wynosiła 1,35 mln egz., co oznacza, że spadła o 6,9 proc. - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, pokazujących rozpowszechnianie płatne razem.

W samym czerwcu te same gazety łącznie średnio sprzedawały codziennie 1,3 mln egz., o 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Pozostało 84% artykułu
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił