Nowe tytuły na rynku gazet

„Dziennik” i „Gazeta prawna” połączą siły. UOKiK zgodził się na fuzję. Ruszyła też nowa gazeta sportowa

Publikacja: 06.08.2009 01:32

Nowe tytuły na rynku gazet

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie dopatrzył się żadnych zagrożeń w planowanej na jesień fuzji „Dziennika” z „Gazetą Prawną” i wczoraj wydał zgodę na połączenie. „Po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego prezes urzędu uznała, że koncentracja nie przyczyni się do istotnego ograniczenia konkurencji, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku” – napisał urząd w decyzji.

Zezwolił na to, by Axel Springer Polska (wydawca „Dziennika”) mógł objąć 49 proc. udziałów w wydającej „Gazetę Prawną” spółce Infor Biznes, która zostanie też właścicielem domeny Dziennik.pl. – Infor Biznes przejmuje wydawanie „Dziennika” i Dziennika.pl – potwierdza Marcin Malinowski, rzecznik Grupy Infor PL, do której należy spółka Infor Biznes.

Jesienią „Gazeta Prawna” pozostanie w obecnej formule w prenumeracie, a w kioskowej sprzedaży pojawi się powstały z połączenia tych dwóch gazet nowy tytuł kierowany przez Michała Koboskę. „Dziennik” najprawdopodobniej w ogóle zniknie z rynku w dotychczasowej formie.

Dziś Michał Kobosko, redaktor naczelny „Dziennika”, zostaje szefem „Gazety Prawnej”, a do zarządu Infor Biznes wchodzi jako wiceprezes Dominik Tzimas (dotychczasowy dyrektor zarządzający „Dziennika” w Springerze). Prezesem spółki jest Dariusz Piekarski, a drugim wiceprezesem Ewa Świstuniuk. Od 17 sierpnia sprzedaż reklam w „Dzienniku” i Dzienniku.pl przechodzi do biura reklamy „Prawnej”.

To jednak niejedyna zmiana na rynku gazet. Już od 3 sierpnia powiększył się on o kolejny tytuł. Mimo kryzysu na rynku gazet spółka SportLive24 zaczęła wydawać sportową gazetę „Futbol News”, która ma się ukazywać dwa razy w tygodniu, w poniedziałki i czwartki.

– Nie przypuszczam, żeby start nowej gazety o piłce nożnej miał wpływ na sprzedaż gazet, które już są na rynku, bo to tytuł bardzo wąsko sprofilowany. Piłka nożna nie jest jedyną dyscypliną sportową, jaką interesują się kibice – uważa Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

[wyimek]1,35 mln egz. to łączna średnia dzienna sprzedaż pięciu największych gazet w I półroczu 2009 roku wg ZKDP[/wyimek]

[ramka]Sprzedaż pięciu największych gazet ogólnopolskich spadła w I półroczu o 6,9 proc., do 1,35 mln egz. – wynika z danych ZKDP pokazujących rozpowszechnianie płatne razem.

W samym czerwcu te same gazety łącznie średnio sprzedawały codziennie 1,3 mln egz., o 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Miał na to wpływ nie tylko niekorzystny trend na rynku prasy, ale też fakt, że czerwiec jest tradycyjnie jednym ze słabszych miesięcy na rynku dzienników – są wakacje i czytelnicy gazet zaczynają wtedy urlopy.

W pierwszym półroczu liderem sprzedażowym wśród gazet codziennych pozostał bulwarowy „Fakt”, który od stycznia do czerwca sprzedawał średnio 474,6 tys. egz., o 6,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadek o 7,2 proc. odnotowała „Gazeta Wyborcza”, której sprzedaż zniżkowała do 387,7 tys. egz., a o 5,2 proc., do 197,4 tys. egz., skurczyła się sprzedaż „Super Expressu”.

„Rzeczpospolita” wyprzedziła „Dziennik” i pozostała w pierwszym półroczu drugą po „Gazecie Wyborczej” opiniotwórczą gazetą ogólnopolską na rynku ze średnią sprzedażą na poziomie 146,5 tys. egz. (spadek o 9,4 proc.).

„Dziennik” zamknął półrocze średnią sprzedażą na poziomie 144,2 tys. egz., o 6,7 proc. niższą niż rok wcześniej.

Wyniki projektu „Polska The Times”, który od marca bazuje już tylko na dziewięciu tytułach regionalnych, trudno porównywać z wynikami rok wcześniej, kiedy tytułów, na których się opierał, było dwa razy więcej. W czerwcu 2009 r. łączne rozpowszechnianie płatne razem tytułów ukazujących się pod szyldem „Polska” wynosiło 292,8 tys. egz.

[/ramka]

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie dopatrzył się żadnych zagrożeń w planowanej na jesień fuzji „Dziennika” z „Gazetą Prawną” i wczoraj wydał zgodę na połączenie. „Po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego prezes urzędu uznała, że koncentracja nie przyczyni się do istotnego ograniczenia konkurencji, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku” – napisał urząd w decyzji.

Zezwolił na to, by Axel Springer Polska (wydawca „Dziennika”) mógł objąć 49 proc. udziałów w wydającej „Gazetę Prawną” spółce Infor Biznes, która zostanie też właścicielem domeny Dziennik.pl. – Infor Biznes przejmuje wydawanie „Dziennika” i Dziennika.pl – potwierdza Marcin Malinowski, rzecznik Grupy Infor PL, do której należy spółka Infor Biznes.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie