Reklama

MSWiA rozważa zlecenie analiz o gromadzeniu danych w sieci

Resort spraw wewnętrznych i administracji przyznał, że opisywany przez "Rzeczpospolitą" pomysł objęcia właścicieli portali i stron internetowych obowiązkiem gromadzenia danych o działaniach internautów nie upadł

Publikacja: 08.09.2009 17:16

MSWiA rozważa zlecenie analiz o gromadzeniu danych w sieci

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

"Rz" napisała o tym pomyśle pod koniec sierpnia. Paweł Graś, rzecznik rządu, skwitował wtedy jednak w TVN24, że "cały tekst nie ma właściwie nic wspólnego z prawdą" i "od 2 miesięcy wisi na stronie MSWiA informacja, że nie będzie żadnej zmiany jeśli chodzi o tzw. retencję danych".

Z otrzymanego jednak właśnie przez Izbę Wydawców Prasy pisma z MSWiA datowanego na 31. sierpnia, wynika jednak, że zgłoszony przez Komendę Główną Policji przy okazji debaty nad kierunkiem nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną pomysł objęcia obowiązkiem tzw. retencji (gromadzenia) danych firm dostarczających treści do Internetu (tzw. ICP - Internet Content Providers) wcale nie upadł.

- W kwietniu br.,[...] Komenda Główna Policji wystąpiła z inicjatywą rozszerzenia prac legislacyjnych nad ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczną o nowe zagadnienia dotyczące retencji danych, obowiązku tzw. kontroli operacyjnej i zdalnego przeszukiwania nośników. Ze względu na złożoność zagadnień i ich znaczenia dla obrotu gospodarczego koniecznym jest dokonanie pogłębionych studiów oraz analiz prawno-porównawczych na tle przyjętych rozwiązań w innych państwach członkowskich. Ostateczna decyzja dotycząca podjęcia pracy nad wskazanymi kwestiami nie została jeszcze podjęta - napisał w piśmie Witold Drożdż, podsekretarz stanu w MSWiA.

W sierpniu wydawcy wystąpili do Grzegorza Schetyny o włączenie ich do prac nad nowelizacją ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zaapelowali też wtedy o odstąpienie od kontrowersyjnego pomysłu dotyczącego wprowadzenia obowiązku retencji danych dla firm dostarczających treści do Internetu i podkreślili, że "planowana nowelizacja stanowi kolejny krok ku powszechnej inwigilacji obywateli i obniżenia standardów ich prywatności."

Właśnie po tym, jak sprawę opisała "Rz", MSWiA oraz rzecznik rządu zaprzeczyli, by pomysł był jeszcze aktualny. - Z odpowiedzi resortu wynika, że jednak coś jest na rzeczy - uważa Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

Reklama
Reklama

Temat bulwersuje branżę, bo według nieoficjalnych informacji dane, jakie firmy miałyby gromadzić na potrzeby organów ścigania (m.in. tzw. logi oraz m.in. dane z arkuszy rejestracyjnych wypełnianych w sieci), byłyby gromadzone na koszt Internet Content Providers. Pomysł KGP przewiduje, że organy ścigania miałyby do tych danych niejawny i zdalny dostęp, co w praktyce oznacza, że nie można by było kontrolować, jakiego rodzaju informacje aktualnie gromadzi.

[ramka] [b][link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/ekonomia/pismo%20IWP.pdf]Przeczytaj pismo IWP[/link] oraz [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/ekonomia/odpowiedz%20MSWiA.pdf]odpowiedź MSWiA[/link][/b][/ramka]

"Rz" napisała o tym pomyśle pod koniec sierpnia. Paweł Graś, rzecznik rządu, skwitował wtedy jednak w TVN24, że "cały tekst nie ma właściwie nic wspólnego z prawdą" i "od 2 miesięcy wisi na stronie MSWiA informacja, że nie będzie żadnej zmiany jeśli chodzi o tzw. retencję danych".

Z otrzymanego jednak właśnie przez Izbę Wydawców Prasy pisma z MSWiA datowanego na 31. sierpnia, wynika jednak, że zgłoszony przez Komendę Główną Policji przy okazji debaty nad kierunkiem nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną pomysł objęcia obowiązkiem tzw. retencji (gromadzenia) danych firm dostarczających treści do Internetu (tzw. ICP - Internet Content Providers) wcale nie upadł.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama