MSWiA rozważa zlecenie analiz o gromadzeniu danych w sieci

Resort spraw wewnętrznych i administracji przyznał, że opisywany przez "Rzeczpospolitą" pomysł objęcia właścicieli portali i stron internetowych obowiązkiem gromadzenia danych o działaniach internautów nie upadł

Publikacja: 08.09.2009 17:16

MSWiA rozważa zlecenie analiz o gromadzeniu danych w sieci

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

"Rz" napisała o tym pomyśle pod koniec sierpnia. Paweł Graś, rzecznik rządu, skwitował wtedy jednak w TVN24, że "cały tekst nie ma właściwie nic wspólnego z prawdą" i "od 2 miesięcy wisi na stronie MSWiA informacja, że nie będzie żadnej zmiany jeśli chodzi o tzw. retencję danych".

Z otrzymanego jednak właśnie przez Izbę Wydawców Prasy pisma z MSWiA datowanego na 31. sierpnia, wynika jednak, że zgłoszony przez Komendę Główną Policji przy okazji debaty nad kierunkiem nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną pomysł objęcia obowiązkiem tzw. retencji (gromadzenia) danych firm dostarczających treści do Internetu (tzw. ICP - Internet Content Providers) wcale nie upadł.

- W kwietniu br.,[...] Komenda Główna Policji wystąpiła z inicjatywą rozszerzenia prac legislacyjnych nad ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczną o nowe zagadnienia dotyczące retencji danych, obowiązku tzw. kontroli operacyjnej i zdalnego przeszukiwania nośników. Ze względu na złożoność zagadnień i ich znaczenia dla obrotu gospodarczego koniecznym jest dokonanie pogłębionych studiów oraz analiz prawno-porównawczych na tle przyjętych rozwiązań w innych państwach członkowskich. Ostateczna decyzja dotycząca podjęcia pracy nad wskazanymi kwestiami nie została jeszcze podjęta - napisał w piśmie Witold Drożdż, podsekretarz stanu w MSWiA.

W sierpniu wydawcy wystąpili do Grzegorza Schetyny o włączenie ich do prac nad nowelizacją ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zaapelowali też wtedy o odstąpienie od kontrowersyjnego pomysłu dotyczącego wprowadzenia obowiązku retencji danych dla firm dostarczających treści do Internetu i podkreślili, że "planowana nowelizacja stanowi kolejny krok ku powszechnej inwigilacji obywateli i obniżenia standardów ich prywatności."

Właśnie po tym, jak sprawę opisała "Rz", MSWiA oraz rzecznik rządu zaprzeczyli, by pomysł był jeszcze aktualny. - Z odpowiedzi resortu wynika, że jednak coś jest na rzeczy - uważa Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

Temat bulwersuje branżę, bo według nieoficjalnych informacji dane, jakie firmy miałyby gromadzić na potrzeby organów ścigania (m.in. tzw. logi oraz m.in. dane z arkuszy rejestracyjnych wypełnianych w sieci), byłyby gromadzone na koszt Internet Content Providers. Pomysł KGP przewiduje, że organy ścigania miałyby do tych danych niejawny i zdalny dostęp, co w praktyce oznacza, że nie można by było kontrolować, jakiego rodzaju informacje aktualnie gromadzi.

[ramka] [b][link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/ekonomia/pismo%20IWP.pdf]Przeczytaj pismo IWP[/link] oraz [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/ekonomia/odpowiedz%20MSWiA.pdf]odpowiedź MSWiA[/link][/b][/ramka]

"Rz" napisała o tym pomyśle pod koniec sierpnia. Paweł Graś, rzecznik rządu, skwitował wtedy jednak w TVN24, że "cały tekst nie ma właściwie nic wspólnego z prawdą" i "od 2 miesięcy wisi na stronie MSWiA informacja, że nie będzie żadnej zmiany jeśli chodzi o tzw. retencję danych".

Z otrzymanego jednak właśnie przez Izbę Wydawców Prasy pisma z MSWiA datowanego na 31. sierpnia, wynika jednak, że zgłoszony przez Komendę Główną Policji przy okazji debaty nad kierunkiem nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną pomysł objęcia obowiązkiem tzw. retencji (gromadzenia) danych firm dostarczających treści do Internetu (tzw. ICP - Internet Content Providers) wcale nie upadł.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie