Przetasowania wśrod gazet nie wzmocniły rynku

Marcowe wpływy reklamowe największych dzienników cennikowo pozostają na poziomie sprzed roku. W rzeczywistości są niższe z powodu rabatów

Publikacja: 21.04.2010 03:07

Przetasowania wśrod gazet nie wzmocniły rynku

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Około 150 mln zł wyniosły marcowe cennikowe wpływy największych pięciu gazet ogólnopolskich – wynika z danych Expert Monitora.

W sumie wpływy „Faktu”, „Gazety Wyborczej”, „Super Expressu”, „Rz” i „Dziennika Gazety Prawnej” oraz projektu „Polska The Times” były o niecały 1 proc. mniejsze niż rok wcześniej. Dotyczy to tylko wydań ogólnopolskich, bez wydań lokalnych.

Analogicznie liczony rynek reklam ogólnopolskich w tych samych gazetach w marcu minimalnie wzrósł (o 0,5 proc.) do 83,6 mln zł. I to mimo że wpływy „Dziennika Gazety Prawnej” wynosiły 9,08 mln zł, o 33,1 proc. mniej niż w marcu 2009 r. wykazały łącznie „Gazeta Prawna” i „Dziennik”. Zrównoważyły to dwucyfrowe zwyżki wpływów „Gazety Wyborczej” i „Rz”.

Wpływy podawane przez Expert Monitor nie uwzględniają rabatów udzielanych przez media reklamodawcom. W przypadku gazet wynoszą one średnio ok. 50 proc.

Jak mówi Monika Rychlica, szefowa działu prasy i nowych mediów w Initiative Warszawa, pierwszy kwartał nie był w gazetach już tak zły jak końcówka ubiegłego roku.

– Gazety nie udzielają już tak dużych rabatów. Na razie wszyscy liczą, że rynek się odbije. Widzę szansę na to, że w tym roku rynek reklamy w prasie wyjdzie na zero – mówi.

Dla porównania – ubiegłoroczny spadek rynku reklam netto w gazetach względem 2008 r. ZenithOptimedia szacował na 24,3 proc.

Według Tomasza Tęczy, media managera z SPC House of Media, gazetom może być trudno obronić ubiegłoroczny wynik w sytuacji, gdy spada ich sprzedaż i rośnie znaczenie Internetu. – Ale nadciągające mistrzostwa świata w piłce nożnej i coraz bardziej optymistyczne oczekiwania co do wskaźników gospodarczych w kraju powodują, że reklamodawcy są dużo bardziej optymistycznie nastawieni – mówi.

Około 150 mln zł wyniosły marcowe cennikowe wpływy największych pięciu gazet ogólnopolskich – wynika z danych Expert Monitora.

W sumie wpływy „Faktu”, „Gazety Wyborczej”, „Super Expressu”, „Rz” i „Dziennika Gazety Prawnej” oraz projektu „Polska The Times” były o niecały 1 proc. mniejsze niż rok wcześniej. Dotyczy to tylko wydań ogólnopolskich, bez wydań lokalnych.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju