Reklama

Przetasowania wśrod gazet nie wzmocniły rynku

Marcowe wpływy reklamowe największych dzienników cennikowo pozostają na poziomie sprzed roku. W rzeczywistości są niższe z powodu rabatów

Publikacja: 21.04.2010 03:07

Przetasowania wśrod gazet nie wzmocniły rynku

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Około 150 mln zł wyniosły marcowe cennikowe wpływy największych pięciu gazet ogólnopolskich – wynika z danych Expert Monitora.

W sumie wpływy „Faktu”, „Gazety Wyborczej”, „Super Expressu”, „Rz” i „Dziennika Gazety Prawnej” oraz projektu „Polska The Times” były o niecały 1 proc. mniejsze niż rok wcześniej. Dotyczy to tylko wydań ogólnopolskich, bez wydań lokalnych.

Analogicznie liczony rynek reklam ogólnopolskich w tych samych gazetach w marcu minimalnie wzrósł (o 0,5 proc.) do 83,6 mln zł. I to mimo że wpływy „Dziennika Gazety Prawnej” wynosiły 9,08 mln zł, o 33,1 proc. mniej niż w marcu 2009 r. wykazały łącznie „Gazeta Prawna” i „Dziennik”. Zrównoważyły to dwucyfrowe zwyżki wpływów „Gazety Wyborczej” i „Rz”.

Wpływy podawane przez Expert Monitor nie uwzględniają rabatów udzielanych przez media reklamodawcom. W przypadku gazet wynoszą one średnio ok. 50 proc.

Jak mówi Monika Rychlica, szefowa działu prasy i nowych mediów w Initiative Warszawa, pierwszy kwartał nie był w gazetach już tak zły jak końcówka ubiegłego roku.

Reklama
Reklama

– Gazety nie udzielają już tak dużych rabatów. Na razie wszyscy liczą, że rynek się odbije. Widzę szansę na to, że w tym roku rynek reklamy w prasie wyjdzie na zero – mówi.

Dla porównania – ubiegłoroczny spadek rynku reklam netto w gazetach względem 2008 r. ZenithOptimedia szacował na 24,3 proc.

Według Tomasza Tęczy, media managera z SPC House of Media, gazetom może być trudno obronić ubiegłoroczny wynik w sytuacji, gdy spada ich sprzedaż i rośnie znaczenie Internetu. – Ale nadciągające mistrzostwa świata w piłce nożnej i coraz bardziej optymistyczne oczekiwania co do wskaźników gospodarczych w kraju powodują, że reklamodawcy są dużo bardziej optymistycznie nastawieni – mówi.

Około 150 mln zł wyniosły marcowe cennikowe wpływy największych pięciu gazet ogólnopolskich – wynika z danych Expert Monitora.

W sumie wpływy „Faktu”, „Gazety Wyborczej”, „Super Expressu”, „Rz” i „Dziennika Gazety Prawnej” oraz projektu „Polska The Times” były o niecały 1 proc. mniejsze niż rok wcześniej. Dotyczy to tylko wydań ogólnopolskich, bez wydań lokalnych.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Reklama
Reklama