Reklama

Media walczą o zdrowe ceny

Firmy mediowe walczą z wywołanymi przez kryzys obniżkami cen reklam. Zdaniem branży zawędrowały one za daleko

Publikacja: 26.04.2010 03:22

Najbardziej pospadały w ubiegłym roku ceny reklam w telewizjach, ale rabaty, jakich przyciśnięte do muru media udzielały w kryzysowym roku, były dużo wyższe niż oficjalne spadki cenników. – Presja wywierana na media przez domy mediowe i reklamodawców była w ubiegłym roku bardzo duża, rabaty sięgały w mediach kilkudziesięciu procent – przyznał Maciej Kutak ze spółki Bauer Media należącej do grupy Bauer na konferencji Media Trendy.

[wyimek][srodtytul]6,94 mld zł[/srodtytul] wyniosła wartość rynku reklamy w Polsce w 2009 r. wg firmy Starlink[/wyimek]

To z kolei ma przełożenie na kondycję mediów. Skalę problemu pokazują badania wśród firm z różnych sektorów. Aż 40 proc. przedsiębiorstw przebadanych w europejskim badaniu na temat zarządzania cenami przeprowadzonym przez firmę Simon-Kucher & Partners przestałoby przynosić zyski, gdyby ceny ich produktów spadły zaledwie o 10 proc.

Największe przeceny dotknęły telewizji. – W Internecie spadki cen jednych formatów reklam są równoważone przez wzrost cen innych formatów – mówił Maciej Kossowski, dyrektor pionu sprzedaży grupy Onet.pl.

Prasa nie mogła zejść poniżej pewnego poziomu, bo jako jedyne medium ponosi koszty związane z emitowaniem reklam – musi zapłacić za papier, na którym są drukowane. – Obniżanie cen doprowadza do tego, że mamy więcej stron reklamowych, które generują mniej pieniędzy, podczas gdy koszty ich wyprodukowania idą w górę – mówił Kutak. Bauer Media stawia teraz np. na multimedialne pakiety (ma wydawnictwo, ale i radio RMF FM oraz portal Interia), od których nie udziela rabatów.

Reklama
Reklama

Na sytuacji ucierpiały też domy mediowe, które pośredniczą w wykupowaniu reklam. – Reklamodawcy organizują teraz przetargi na obsługę swoich budżetów reklamowych i naciskają w nich na domy mediowe na oferowanie gwarancji uzyskania jak najniższych cen reklam. W trakcie negocjacji porównują oferty cen reklam w poszczególnych mediach zaproponowane przez kilka domów mediowych, a organizują przetargi online – mówi Jakub Bierzyński, prezes Omnicom Media Group. Ubiegłorocznych nacisków na domy mediowe nie dopilnowali zdaniem branży audytorzy, którzy uczestniczą w tych negocjacjach.

– Popyt spowoduje wzrost cen – to już widać po rynku telewizyjnym. Mimo to z naszych badań wynika, że dzisiaj ponad połowa pieniędzy na kampanie reklamowe jest wydawana nieefektywnie – mówił Bierzyński.

Najbardziej pospadały w ubiegłym roku ceny reklam w telewizjach, ale rabaty, jakich przyciśnięte do muru media udzielały w kryzysowym roku, były dużo wyższe niż oficjalne spadki cenników. – Presja wywierana na media przez domy mediowe i reklamodawców była w ubiegłym roku bardzo duża, rabaty sięgały w mediach kilkudziesięciu procent – przyznał Maciej Kutak ze spółki Bauer Media należącej do grupy Bauer na konferencji Media Trendy.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Reklama
Reklama