Reklama
Rozwiń

Wydatki na reklamę w sieci wkrótce przekroczą 100 mld dol.

Za pięć lat wartość reklamy w Internecie przekroczy magiczną granicę 100 mld dolarów – prognozuje Magna Global. To m.in. dzięki temu, że coraz więcej firm działa w sieci

Publikacja: 14.06.2010 04:25

W Polsce słabszą pozycję niż na globalnym rynku ma reklama w wyszukiwarkach internetowych.

W Polsce słabszą pozycję niż na globalnym rynku ma reklama w wyszukiwarkach internetowych.

Foto: Rzeczpospolita

W ciągu najbliższych pięciu lat rynek reklamy internetowej będzie na świecie rósł średnio o 11 proc. rocznie, dzięki czemu w 2015 roku jego wartość sięgnie 103 mld dol. – szacuje firma.

– Wzrost branży wcale nie jest wywołany przez coraz większą liczbę użytkowników w sieci ani też przez to, że spędzają oni w Internecie coraz więcej czasu – podkreślają analitycy z Magny. Ich zdaniem bierze się to stąd, że coraz więcej firm działa w sieci i coraz więcej chce być tam widocznych. Wprawdzie giganci wciąż reklamują się w telewizji, ale chcąc bardziej zaangażować odbiorców, coraz chętniej inwestują i w promocję w Internecie.

W tym roku wpływy z reklamy w sieci na całym świecie wzrosną o 12,4 proc., do 61 mld dol. Największym rynkiem pozostaje Ameryka Północna (27,2 mld dol.), a najszybciej będą rosły wpływy z promocji w sieci w Ameryce Łacińskiej – zwiększą się o 14,6 proc. (do 1,8 mld dol.).

Głównym sposobem promocji jest i będzie reklama w wyszukiwarkach internetowych (tzw. SEM) – w tym roku ten segment globalnie wzrośnie do 29,8 mld dol., a w 2015 będzie wart już 53,6 mld dol., co da mu ponad połowę (52,1 proc.) udziałów w całym światowym rynku reklamy w sieci. „Liderem tego rodzaju promocji pozostaje Google. Na nieszczęście dla Google’a Chiny i Rosja, dwa najszybciej rosnące na świecie rynki reklamy internetowej, rzuciły wyzwanie wyszukiwarkom z innych krajów, a działania rządów w tych państwach doprowadziły do tego, że dominującymi wyszukiwarkami zostały Baidu oraz Yandex” – piszą eksperci z Magny.

Ich zdaniem ogromna zyskowność reklam w wyszukiwarkach spowoduje, że w wielu krajach władze będą ingerować w tę część branży także w następnych latach. – Te akcje nie ograniczą jednak wzrostu rynku – uważają.

W Polsce w tym roku mamy szansę na szybszy wzrost wpływów z reklam w sieci niż średnia światowa. Zdaniem Piotra Kowalczyka, prezesa Interactive Advertising Bureau Polska, organizacji zrzeszającej firmy działające w sieci w Polsce, rynek reklamy w sieci oszacowany w 2009 roku na 1,37 mld zł, może w tym roku wzrosnąć o 10 – 20 proc. (reklama w wyszukiwarkach nie jest tu jednak głównym źródłem wpływów firm – jej udział w reklamowym torcie IAB Polska i PwC szacują na 26 proc.).

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji