Internet staje się powoli zwłaszcza dla mniejszych firm handlowych jedyną opcją rozwoju. Z danych GUS opracowanych przez firmę HBI Polska wynika, że na koniec 2010 r. w Polsce działało nieco ponad 364 tys. sklepów detalicznych i przez rok ich liczba spadła o 2,1 proc. Przez ostatnie 10 lat ich liczba skurczyła się o 70 tys. placówek. - Spadek odnotowano w niemal wszystkich branżach. Przy czym największy odsetek likwidacji sklepów notuje się wśród najmniejszych podmiotów zatrudniających do 9 pracowników, gdzie wynosi 5 proc. Na przestrzeni ostatniej dekady nastąpił wzrost o 2 proc. udział dla sklepów zatrudniających powyżej 9 pracowników, co ściśle związane jest z rozwojem sieci handlowych - mówi Anna Czulec z HBI Polska.
Jednak najbardziej dynamicznie zwiększającym swój udział jest sektor sklepów zatrudniających powyżej 50 pracowników. Szacuje się, że w tej kategorii wśród supermarketów nastąpił wzrost w porównaniu do roku uprzedniego o 10 proc. i hipermarketów o nieco ponad 6 proc.
Jednak w ostatnich latach widać, że terenem ekspansji staje się internet. Tylko w 2010 r. powstało 7,9 tys. firm, które chcą sprzedawać towary lub usługi w internecie. Z roku na rok jest ich coraz więcej - w 2009 r. taką działalność zadeklarowało 5,9 tys. nowych firm. Oznacza to, że na koniec 2010 r. zarejestrowanych było ponad 24,3 tys. tego typu przedsiębiorstw. - Polacy coraz częściej korzystają z możliwości sprzedaży swoich towarów i usług w internecie. Chętniej rejestrują firmy sprzedaży przez Internet. Przemawia za tym obniżenie kosztów wynajmu pomieszczenia, obniżenie kosztów osobowych związanych z dodatkowym zatrudnieniem - mówi Tomasz Starzyk z D&B Poland.
Jednak jak zastrzega HBI Polska nie oznacza to, że wszystkie firmy deklarujące taką działalność od razu ją prowadzą, część może zostać szybko wyrejestrowanych.
Z danych serwisu Sklepy24.pl wynika, że na koniec 2010 r. w Polsce działało ok 10 tys. sklepów internetowych. Gdy jednak jedna firma prowadzi kilka e-sklepów w tym zestawieniu jest liczona jako jedna witryna.