Spotify i WiMP?wejdą do Polski

Z Playem ma współpracować WiMP, na początku przyszłego roku do startu nad Wisłą przymierza się Spotify

Aktualizacja: 23.10.2012 08:34 Publikacja: 23.10.2012 01:25

Spotify i WiMP?wejdą do Polski

Foto: Bloomberg

Nie tylko międzynarodowy serwis muzyczny Spotify zamierza niebawem wkroczyć do Polski. Z informacji „Rz" wynika, że do startu we współpracy z operatorem Play przymierza się już poważnie inny gracz na rynku muzycznych serwisów streamingowych (czyli tych umożliwiających odsłuchiwanie muzyki wprost z serwerów serwisu, bez konieczności ściągania ich na dysk) – norweski WiNP. Marcin Gruszka, rzecznik Playa, nie komentuje tej informacji.

Wszystko wskazuje jednak na to, że w ciągu najbliższych miesięcy każdy z operatorów komórkowych może już mieć partnerstwo tego rodzaju. Polkomtel już współpracuje z Muzodajnią, Orange – z Deezerem (26 mln użytkowników na świecie), a Deutsche Telekom (właściciel PTC, operatora T-Mobile w Polsce) w Niemczech już współpracuje z przygotowującym się według naszych informacji do startu także w Polsce serwisem Spotify (korzysta z niego 15 mln ludzi na świecie, z czego 4 mln odpłatnie). Alison Bonny, rzeczniczka Spotify, tej informacji nie komentuje, ale też jej nie zaprzecza.

To kolejne debiuty międzynarodowych serwisów tego typu na polskim rynku. Deezer, który ruszył na początku tego roku, niedawno zapowiedział globalne inwestycje w swój rozwój na poziomie 130 mln dol. – Naszym priorytetem w Polsce jest zacieśnianie współpracy z lokalnym rynkiem muzycznym. Mam na myśli współpracę z wytwórniami muzycznymi, agregatorami treści, a także współpracę z samymi artystami – mówi „Rz" Maciej Jaworski, dyrektor zarządzający Deezera w Polsce. Jak dodaje, planowane są działania, które „przybliżą Deezera internautom w Polsce".

Zdaniem Piotra Kabaja, szefa EMI Music Polska, to brak wystarczającej promocji tego typu serwisów spowodował to, że na razie na naszym rynku nie ma mowy o spektakularnych sukcesach wśród tego typu projektów. Polacy nie zawsze nawet wiedzą, jak takie serwisy działają.

Deezer będzie też współpracował ze spółką e-Muzyka, która m.in. licencjonuje serwisom korzystanie z katalogu dużych wytwórni. – Zaczynamy dystrybucję naszego polskiego katalogu za pośrednictwem serwisu Deezer – przyznaje Dariusz Stolarczyk z zarządu NFI EM&F, właściciela e-Muzyki.

Zanim naszym rynkiem zaczęły się interesować międzynarodowe serwisy streamingowe, szczęścia w tej branży próbowali lokalni gracze. Na razie jednak bez spektakularnych sukcesów.

Uruchomione w kwietniu tego roku Muzo.pl, należące do grupy mediowej Zygmunta Solorza-Żaka, nie podaje na razie liczby swoich użytkowników, a Niagaro, należące do Eurozetu (właściciel m.in. Radia Zet), zostało po cichu zamknięte latem tego roku, w dwa lata od startu.

– Niagaro było próbą stworzenia nowej marki muzycznej w Internecie. Marki, która musiała konkurować na bardzo trudnym rynku, na którym działały już takie serwisy jak YouTube, iPlay, eMusic czy Muzodajnia. Do tego doszła wciąż nierozwiązana kwestia piractwa. Nasze społeczeństwo nadal nie widzi niczego złego w bezprawnym kopiowaniu mp3, które są ogólnie dostępne w sieci. Dopóki się to nie zmieni, trudno będzie zmonetyzować działalność serwisów pokroju Niagaro – mówi Marta Czartoryska-Żak, dyrektor działu online Grupy Eurozet.

Plany uruchomienia podobnego serwisu miała podobno Agora, ale wszystko wskazuje na to, że z tego projektu zrezygnowała.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, m.lemanska@rp.pl

Nie tylko międzynarodowy serwis muzyczny Spotify zamierza niebawem wkroczyć do Polski. Z informacji „Rz" wynika, że do startu we współpracy z operatorem Play przymierza się już poważnie inny gracz na rynku muzycznych serwisów streamingowych (czyli tych umożliwiających odsłuchiwanie muzyki wprost z serwerów serwisu, bez konieczności ściągania ich na dysk) – norweski WiNP. Marcin Gruszka, rzecznik Playa, nie komentuje tej informacji.

Wszystko wskazuje jednak na to, że w ciągu najbliższych miesięcy każdy z operatorów komórkowych może już mieć partnerstwo tego rodzaju. Polkomtel już współpracuje z Muzodajnią, Orange – z Deezerem (26 mln użytkowników na świecie), a Deutsche Telekom (właściciel PTC, operatora T-Mobile w Polsce) w Niemczech już współpracuje z przygotowującym się według naszych informacji do startu także w Polsce serwisem Spotify (korzysta z niego 15 mln ludzi na świecie, z czego 4 mln odpłatnie). Alison Bonny, rzeczniczka Spotify, tej informacji nie komentuje, ale też jej nie zaprzecza.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju