Cyfrowy Polsat sprzedaje RSTV, kupuje Polskie Media

Grupa Cyfrowego Polsatu wychodzi z aktywów radiodyfuzyjnych. Szybciej niż można było się spodziewać kupuje nadawcę kanałów TV4 i TV6

Publikacja: 28.03.2013 13:45

Satelitarna platforma kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka ogłosiła dziś jednocześnie dwie transakcje. Większa z nich to zapowiadane już przez nas przejęcie spółki Polskie Media, nadawcy kanałów TV4 i TV6. Giełdowa firma odkupi ją od głównych właścicieli za 99 mln zł. Sprzedającym są wehikuły Karswell i Sensor Overseas. Jeden z nich powinien jeszcze odkupić udziały w Polskich Mediach od akcjonariusza mniejszościowego. Jego tożsamości nie ujawniono.

Kwota transakcji pokrywa się z naszymi wcześniejszymi informacjami, które mówiły, że będzie niższa niż 100 mln zł.

Druga transakcja ogłoszona dziś przez Cyfrowy Polsat to z kolei sprzedaż spółki zajmującej się przesyłem sygnału radiodyfuzyjnego – RSTV. Za 45,5 mln zł kupi ją Emitel, potentat na rynku radiodyfuzji niegdyś należący do Grupy Telekomunikacji Polskiej, a dziś własność funduszu private equity Montague.

Michał Chałaczkiewicz, partner w Montague nie wykluczał niedawno w rozmowie z „Rzeczpospolitą" udziału Emitela w konsolidacji polskiego rynku RSTV.

- Nabycie kanałów TV4 i TV6 wpisuje się w strategię Grupy Polsat, której celem jest umocnienie pozycji rynkowej Telewizji Polsat poprzez wzrost oglądalności. Kanały TV4 i TV6 mają koncesję na nadawanie w ramach naziemnej telewizji cyfrowej, która obecnie jest najdynamicznej rozwijającym się segmentem dystrybucyjnym na rynku telewizyjnym – brzmi wypowiedź Dominika Libickiego, prezesa Cyfrowego Polsatu w informacji prasowej.

Spółka podała, że zdaniem zarządu 99 mln zł za Polskie Media to atrakcyjna i korzystna dla akcjonariuszy cena. Opinię na jej temat wydała także doradcza firma  KPMG.

Według szacunków spółki mnożnik EV/EBITDA 2013F jest znacząco niższy od transakcji porównywalnych, w tym transakcji zakupu Telewizji Polsat, a transakcja sprzedaży mniejszościowego pakietu akcji spółki Polskie Media przez TVN w 2011 r. implikowałaby wycenę na poziomie ok. 118 mln zł.

Zarząd Cyfrowego Polsatu spodziewa się osiągnięcia w wyniku przeprowadzonej transakcji licznych synergii, w tym programowych, technicznych, marketingowych, czy funkcjonowania działów wspierających.

- Grupa Polsat wraz z nowo nabytymi kanałami TV4 i TV6 miała w 2012 r. 23,5-procentowy udział w oglądalności, a jej udział w rynku reklamy wyniósł 25,3 procent. Spółka Polskie Media odnotowuje rosnące przychody reklamowe w wyniku zwiększania zasięgu technicznego oraz uruchomienia nowego kanału TV6. Okresowo wyższe koszty prowadzonej działalności wynikają głównie z przejściowego efektu podwójnego nadawania analogowego i cyfrowego – podkreśla Dominik Libicki.

Finalizacja przejęcia Polskich Mediów planowane jest na lipiec. Aby transakcja doszła do skutku, muszą zostać spełnione dwa warunki zawieszające – kupujący musi uzyskać zgodę UOKiK, a sprzedający muszą wykupić udziałowców mniejszościowych.

Co ciekawe, według stron, druga transakcja – z udziałem Emitela - nie wymaga zgody urzędu antymonopolowego.

W 2012 roku Polskie Media wypracowały 76 mln zł przychodów i 7 mln zł EBITDA. Miały 4 mln zł straty netto – wynika z prezentacji spółki przygotowanej na dzisiejszą konferencję.

W 2011 r. było to odpowiednio 71 mln zł, 9 mln zł i 2 mln zł na minusie.

Polskie Media obsługują 20 mln zł długu.

Satelitarna platforma kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka ogłosiła dziś jednocześnie dwie transakcje. Większa z nich to zapowiadane już przez nas przejęcie spółki Polskie Media, nadawcy kanałów TV4 i TV6. Giełdowa firma odkupi ją od głównych właścicieli za 99 mln zł. Sprzedającym są wehikuły Karswell i Sensor Overseas. Jeden z nich powinien jeszcze odkupić udziały w Polskich Mediach od akcjonariusza mniejszościowego. Jego tożsamości nie ujawniono.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Media
„Życie Warszawy” powraca! Nowy serwis informacyjny dla mieszkańców stolicy