Reklama
Rozwiń
Reklama

Blogi to obiecujący biznes

Yahoo kupuje Tumblra, jeden z największych serwisów blogowych na świecie. W Polsce blogi czytują miliony, a zarabia na nich garstka.

Aktualizacja: 20.05.2013 21:40 Publikacja: 20.05.2013 17:51

Blogi to obiecujący biznes

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska MS Magda Starowieyska

Yahoo zdecydowało się na akwizycję Tumblra, jednej z największych platform blogowych na świecie – doniósł „Wall Street Journal". Cena zakupu to 1,1 mld dol. w gotówce, mimo że Tumblr w ubiegłym roku osiągnął przychody na poziomie zaledwie 13 mln dol. Powód? Blogi to biznes z przyszłością.

Dla Yahoo, dowodzonego przez Marissę Mayer, która do ubiegłego roku przez 13 lat pracowała w Google'u, przejęcie Tumblra jest wyraźnym krokiem w stronę odmłodzenia oferty. Media społecznościowe, a wśród nich blogi, to dziś najchętniej odwiedzane rejony wirtualnej sieci. Z Tumblra korzysta obecnie 170 mln osób, założono na nim 108 mln blogów, na których zamieszczono ponad 50 mld postów. Jego największy rywal, Wordpress, może się obecnie pochwalić 74 mln blogów.

W Polsce najpopularniejszy jest należący do Google'a Blogspot

W Polsce Tumblr znalazł się przy końcu pierwszej dziesiątki najchętniej odwiedzanych platform blogowych – według danych z Megapanelu PBI/Gemius w listopadzie ubiegłego roku zajrzało na niego prawie 1,2 mln osób. Najpopularniejszym serwisem blogowym jest u nas należący do Google'a Blogspot, z którego korzysta aż 30 proc. polskich internautów (ok. 5,8 mln realnych użytkowników). Co piąty polski użytkownik sieci zagląda na blogi działające na platformie Blox.pl (Grupa Gazeta.pl), a średnio co siódmy - na serwisy Bloog.pl (Grupa Wirtualna Polska - Orange), Wordpress.com i Blog.Onet.pl. W ciągu ostatniego roku Tumblr znalazł się wśród tych platform, które w Polsce zyskały najwięcej widowni. Liczba jego użytkowników urosła o 76 proc. (520 tys.).

W polskim Internecie istnieje dziś około 3 mln blogów, ale nawet ponad 90 proc. z nich to strony martwe – podaje dziennik.pl. Aktywnych jest ok. 100 tys. blogów, a zaledwie kilkaset z nich co miesiąc osiąga zyski na poziomie 3,5 tys. zł w górę. Dla porównania: 7 proc. blogerów w USA zarabia rocznie od 30 tys. do 100 tys. dol., a 4 proc. wyciąga powyżej 100 tys. dol. – podaje Kominek, jeden z najbardziej znanych polskich blogerów.

- Odsetek tych, którzy w Polsce zarabiają na blogach powyżej tysiąca złotych miesięcznie, jest niewielki – powiedział „Rz" Przemysław Pająk, właściciel Spider's Web, jednego z największych blogowych serwisów technologicznych w Polsce. Dodaje, że osoby, które w Polsce utrzymują się z bloga, można by pewnie wymienić na palcach u dwóch rąk. Nieco więcej jest takich, które zarabiają w ten sposób okazjonalnie. Przeciwwagą jest rzesza tych, którzy w swoich blogach topią własne oszczędności.

Reklama
Reklama

Pająk przyznaje, że do bloga nie dołożył złotówki - jego serwis od początku istnienia swój rozwój opierał na tym, co udało się zarobić na własnej działalności.

- Spider's Web powstał w sierpniu 2008 roku, pierwsze pieniądze zarobił w połowie 2010 roku, a od 2012 roku jest moim głównym źródłem utrzymania – mówi właściciel bloga, który w marcu 2013 roku zgromadził 560 tys. unikalnych użytkowników.

Blogi żyją z reklam

Blogi utrzymują się z emitowanych na ich stronach reklam i specjalnych umów z reklamodawcami, obejmujących różne formy promocji ich produktów. Ile zarabia Spider's Web? O tym Przemek Pająk, podobnie jak większość właścicieli blogów w Polsce, mówić nie chce. Trudno o wiarygodne dane. Publikowane w Internecie zestawienia rocznych zarobków blogerów różnią między sobą nawet o kilkaset tysięcy złotych. Według danych Onetu w ramach blogowych serwisów technologicznych można wyciągnąć do 70 tys. zł zysku rocznie, a portal Pej.cz podaje z kolei, że są to dużo większe pieniądze: Spider's Web zarobił w ubiegłym roku ok. 180 tys. zł, zaś rekordzista Antyweb – aż 700 tys. zł (choć prawdopodobnie jednak nie przekracza 150 tys. zł). Najlepiej zarabiającą blogerką według obu zestawień jest Kasia Tusk, która dzięki serwisowi modowemu Make Life Easier miała w 2012 roku wypracować od 100 do 400 tys. zł zysku. Roczne zarobki Kominka szacowane są na 100-300 tys. zł, zaś Kotlet.tv, blog kulinarny, wypracowuje od 180 do 250 tys. zł.

Zdaniem Artura Kurasińskiego, autora bloga AK74.pl (z pierwszej dziesiątki), powyższe dane są w większości mocno niedoszacowane, a najlepsi blogerzy zarabiają w Polsce po kilkaset tysięcy złotych rocznie. Według Kominka roczne zarobki siedmiu czołowych blogerów wahają się od 100 tys. zł do 500 tys. zł rocznie.

Najlepiej zarabiający polscy blogerzy w 2012 roku według Pej.cz (kwoty roczne):

Antyweb

Reklama
Reklama

(Grzegorz Marczak) do 700 tys. zł

Make Life Easier

(Katarzyna Tusk) 400 tys. zł

Kominek

(Tomasz Tomczyk) 300 tys. zł

Kotlet.tv

Reklama
Reklama

(Paulina i Michał Stępień) 250 tys. zł

Spider's Web

(Przemysław Pająk) 180 tys. zł

Maffashion

(Julia Kuczyńska) 150 tys. zł

Reklama
Reklama

Natalia Hatalska 120 tys. zł

Fashionelka

(Eliza Wydrych) 120 tys. zł

Mediafun

(Maciej Budzich) 60 tys. zł

Reklama
Reklama

AK74

(Artur Kurasiński) 50 tys. zł

Yahoo zdecydowało się na akwizycję Tumblra, jednej z największych platform blogowych na świecie – doniósł „Wall Street Journal". Cena zakupu to 1,1 mld dol. w gotówce, mimo że Tumblr w ubiegłym roku osiągnął przychody na poziomie zaledwie 13 mln dol. Powód? Blogi to biznes z przyszłością.

Dla Yahoo, dowodzonego przez Marissę Mayer, która do ubiegłego roku przez 13 lat pracowała w Google'u, przejęcie Tumblra jest wyraźnym krokiem w stronę odmłodzenia oferty. Media społecznościowe, a wśród nich blogi, to dziś najchętniej odwiedzane rejony wirtualnej sieci. Z Tumblra korzysta obecnie 170 mln osób, założono na nim 108 mln blogów, na których zamieszczono ponad 50 mld postów. Jego największy rywal, Wordpress, może się obecnie pochwalić 74 mln blogów.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama