Era gadżetów sterowanych gestami

Tak można nazwać, to, co czeka nas w ciągu najbliższych kilku lat. W tym roku takich urządzeń trafi na światowy rynek ponad 200 mln, ale za cztery lata kupimy ich już... dwa miliardy.

Publikacja: 20.01.2014 06:50

Era gadżetów sterowanych gestami

Foto: Bloomberg

A to dlatego, że technologie umożliwiające sterowanie gestami przestaną być domeną gier wideo czy wybranych modeli komórek i tabletów. – Popularne ekrany dotykowe zostały z powodzeniem zaadaptowane przez producentów smartfonów, przenośnych komputerów i innych mobilnych urządzeń. Wielkoekranowe sprzęty nie są jednak w ogóle odpowiednie do zastosowania tego typu rozwiązania. Dlatego sterowanie gestami będzie kolejnym kluczowym trendem, który będzie wykorzystywany do zapewnienia jak największej użyteczności takich urządzeń jak smart tv (telewizory z dostępem do Internetu – red.) i innych większych urządzeń – uważa Calvin Hsieh, dyrektor ds. badań w firmie badawczej NPD Display Search, która zaprognozowała rynek takich urządzeń.

Jej szacunki robią wrażenie. Zakładają bowiem, że w przyszłym roku na świecie sprzeda się juz prawie 330 milionów urządzeń, w których wykorzystano technologię sterowania gestem.  To o ok. 70 proc. Więcej niż zakładają prognozy na ten rok I dwa razy więcej niż  w ubiegłym roku. Ale to wciąż nic – do 2018 światowy rynek ma być w stanie wchłaniać w ciągu roku aż... 2 miliardy takich urządzeń. Głównie dużych, choć już mamy na rynku komórki i tablety, w których wykorzystywane są takie rozwiązania – ale tylko towarzysząco, bo kluczowy jest wciąż dotykowy ekran. W niektórych modelach wystarczy np. przeciągnąć ręką nad monitorem, by wyzwolić określone działania (np. ukryć ikony aplikacji albo przesunąć jakiś element wyświetlający się na ekranie). ABI Research szacowało, że w 2013 roku 12 proc. smartfonów, jakie trafią na światowy rynek, będą wykorzystywały takie  rozwiązania.

Według NPD Display Search boom na umiejące rozpoznawać gesty urządzenia obejmie jednak głównie smart tv, coraz doskonalsze trójwymiarowe rozwiązania wykorzystywane w konsolach do gier, a nawet.. komputery, które do tej pory z tej takich rozwiązań nie korzystały.

Tabletami i telefonami będziemy sterować myślami?

Technologie rozpoznawania gestów były w tym roku jednym z motywów przewijających się na głośnych targach CES (Consumer Electronics Show) w Las Vegas. Zwłaszcza ich połączenie z technologiami trójwymiarowymi. – Połączenie obrazu 3D i jego interakcja z wychwytywaniem gestów to jeden z najszybciej rozwijających się teraz segmentów technologii we wszystkich obszarach: od gier wideo do...prowadzenia samochodu (chodzi o służące rozrywce i dostarczaniu informacji ekrany montowane w autach – red.) – mówił na targach CES Michel Tombroff, prezes firmy SoftKinetic, która specjalizuje się właśnie m.in. w dostarczaniu technologicznych  rozwiązań stosowanych w takich urządzeniach i oprogramowaniu. Jest ono także wykorzystywane w miniaturowych komputerach stworzonych do noszenia ich na sobie (tzw. wearable computers), których popularyzacja - według tegorocznych przewidywań Deloitte dla branży technologiczno-mediowo-telekomunikacyjnej (TMT Predictions) – będzie jednym z hitów tego roku.

To, że rynek ma na takie rozwiązani oko widać po zachowaniach największych graczy. Jak przypomina NPD Display Search, tylko w ciągu ostatniego roku Intel kupił specjalizującą się w tych zagadnieniach firmę Omek, Microsoft zaczął w swoich konsolach do gier wykorzystywać specjalną technologię TOF (time of flight), która pomaga dokładniej odczytywać ruchy gracza, Apple przejął firmę PrimeSense (specjalizuje się w rozwiązaniach wyczuwających ruch), Google –Fluttera (to start-up, także specjalizujący się w technologiach wykrywających ruch i gesty). A Samsung rozwiązania rozpoznające gestykulacje wykorzystuje w swoich „inteligentnych" telewizorach od dwóch lat.

W Polsce w tym roku rozwiązania rozpoznające ruch i gest staną się zapewne poza światem gier wideo i telewizorów bardziej widoczne za sprawą popularyzacji coraz śmielej wykorzystujących  tę technologie smartfonów i tabletów, których na polskim rynku nadal będzie przybywać.

Według najnowszych szacunków Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT  (ZIPSEE) w tym roku sprzeda się w Polsce 2,01 mln tabletów. To o 44 proc. więcej niż w 2013 roku.  Wpływy z ich sprzedaży wzrosną jednak znacznie wolniej, tylko o 15 proc. do 260 mln euro, bo według producentów średnia cena urządzenia obniży się ze 161 euro do 129 euro). Nie spadną natomiast w tym roku średnie ceny telefonów komórkowych.  W przypadku smartfonów wynoszą ok. 210 euro, a dla tzw. feature phones (czyli prostszych telefonów bez systemu operacyjnego) wynoszą 55 euro. Producenci szacują, że sprzedaż smartfonów, podobnie jak tabletów, będzie się w tym roku nadal zwiększać. Rok do roku wzrośnie o 23 proc. do 6,58 mln sztuk, a przychody z tej sprzedaży zwiększą się do 1,38 mld euro. Tradycyjnych telefonów bez systemu operacyjnego na rynek ma według prognoz trafić na polski rynek w tym roku 2,82 mln, czyli aż o 27,02 proc. mniej niż w poprzednim. Przychody z ich sprzedaży także więc spadną - według szacunków ZIPSEE zmniejszą się do 155,1 mln euro.

A to dlatego, że technologie umożliwiające sterowanie gestami przestaną być domeną gier wideo czy wybranych modeli komórek i tabletów. – Popularne ekrany dotykowe zostały z powodzeniem zaadaptowane przez producentów smartfonów, przenośnych komputerów i innych mobilnych urządzeń. Wielkoekranowe sprzęty nie są jednak w ogóle odpowiednie do zastosowania tego typu rozwiązania. Dlatego sterowanie gestami będzie kolejnym kluczowym trendem, który będzie wykorzystywany do zapewnienia jak największej użyteczności takich urządzeń jak smart tv (telewizory z dostępem do Internetu – red.) i innych większych urządzeń – uważa Calvin Hsieh, dyrektor ds. badań w firmie badawczej NPD Display Search, która zaprognozowała rynek takich urządzeń.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie