Reklama
Rozwiń
Reklama

36 proc. Polaków nie używa komputera

Więcej niż co trzeci Polak nie tylko zupełnie nie korzysta z sieci, ale nawet nie używa komputera. Jesteśmy jedynym krajem w Europie, w którym dane nie zmieniają się aż od trzech lat.

Publikacja: 25.08.2014 01:59

36 proc. Polaków nie używa komputera

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

piotr mazurkiewicz

Czy można żyć bez komputera? Pytanie dla większości retoryczne – jak inaczej wysyłać przelewy, komunikować się ze znajomymi czy po prostu pracować. Z danych unijnego biura statystycznego Eurostat wynika jednak, że poza światem cyfrowym żyje aż 36 proc. Polaków – z komputera korzysta tylko 64 proc. z nas.

W tej grupie 63 proc. osób, używając różnych urządzeń, korzysta z internetu. Ale jeśli chodzi o wykorzystywanie go do poszukiwania informacji o towarach czy usługach, to liczba wskazań spada już tylko do 45 proc.

Stoimy w miejscu

Wyniki dotyczące Polski są niepokojące jeszcze pod jednym względem, choć analitycy Eurostatu nie zwrócili na to zbytniej uwagi. Otóż jesteśmy jedynym krajem, w którym wskaźniki dotyczące korzystania z komputerów nie zmieniają się od trzech lat.

– Niezadowalający poziom korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w Polsce nie jest wyłącznie pochodną dostępności infrastruktury, ale w dużej mierze wynikiem umiejętności, potrzeb i motywacji społeczeństwa – mówi Artur Koziołek, rzecznik Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Reklama
Reklama

Jak dodaje, najczęściej deklarowanymi przyczynami rezygnacji z dostępu do internetu w domu są: brak potrzeby (2/3 respondentów) i brak odpowiednich umiejętności, na co powołuje się 36 proc. Najczęściej tak odpowiadają osoby po 55. roku życia – to aż 66 proc. tej grupy, podobnie jak wśród emerytów, rencistów i innych osób biernych zawodowo.

– Wydaje się, że czasy spektakularnego wzrostu popularności internetu mamy już za sobą. Zwłaszcza że aktualny przyrost to w dużej mierze efekt wchodzenia do grupy użytkowników ludzi bardzo młodych, a nie przekonania się do tego medium osób starszych – wskazuje prof. Mirosław Filiciak, medioznawca z SWPS. – To wiek, obok wykształcenia i miejsca zamieszkania, jest w Polsce kluczowym czynnikiem cyfrowego wykluczenia – dodaje.

Niekorzystanie z sieci wynika czasami ze stylu życia. – Może części Polaków nie jest to potrzebne do szczęścia? Zwłaszcza że większość niekorzystających to tzw. proxy users – osoby, które nie korzystają z sieci samodzielnie. Gdy trzeba załatwić coś ważnego, korzystają z pośrednictwa np. dzieci – mówi prof. Filiciak.

Problemowi temu poświęcone jest sporo uwagi, choćby w programie zintegrowanej informatyzacji państwa ogłoszonym pod koniec 2013 r. przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Przykłady to m.in. programy Latarnicy Polski Cyfrowej, Koalicja Dojrz@łość w Sieci, Program Rozwoju Bibliotek. W programie Latarnicy działa 2,7 tys. osób prowadzących szkolenia. W 2013 r. skorzystało z nich 200 tys. osób.

– Najważniejszym narzędziem w walce z wykluczeniem  jest powszechny i tani dostęp do internetu, co leży w gestii władz, ale i dostawców usług - mówi  Bernard Bocian, dyrektor Departamentu Sprzedaży Detalicznej Komputronik. – Na powszechną edukację osób wykluczonych już za późno. Należy położyć nacisk na edukację młodego pokolenia, licząc, że będzie ono wprowadzać rodziców i dziadków w ten świat.

E-firmy otwierają się ?na starszych klientów

Na grupy wykluczane, czyli głównie osoby starsze, otwierają się firmy, które dotychczas lekceważyły pokolenie 65+.

Reklama
Reklama

– Klienci Groupona są niezwykle zróżnicowani pod względem struktury demograficznej. Aż 16 proc. stanowi grupa 66+ – podkreśla Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca Groupon Polska.

– Około 12 proc. naszych klientów to osoby powyżej 60. roku życia. Z usługi „asystenta sprzedaży" korzysta blisko połowa tej grupy – dodaje Jacek Palec, prezes bdsklep.pl. – Widzimy, że ta grupa konsumentów, jeżeli jest zadowolona z jakości obsługi klienta i towarów, staje się bardziej lojalna i skłonna do ponownych zakupów – podkreśla.

Jak wyjaśnia, tacy klienci bardzo często przed dokonaniem zakupów dzwonią, aby upewnić się, że sklep funkcjonuje, a podane na stronie produkty są dostępne.

Bezpieczeństwo

Wielu Polaków boi się internetu

Z raportu fundacji Bezpieczniejwsieci.org wynika, że aż 32 proc. ankietowanych zgadza się, że poziom ich wiedzy w zakresie ochrony komputera i danych nie jest duży. Co więcej, tylko co trzeci nie zetknął się z największym cyberzagrożeniem, czyli utratą danych z komputera. Z kolei 40 proc. badanych otrzymało w 2013 r. e-maile, których celem była przynajmniej próba wyłudzenia danych potrzebnych do logowania. Z raportu Bezpieczniejwsieci.org wynika również, że w 2013 r. płatność online przynajmniej raz w miesiącu wykonało 87 proc. badanych – dwa lata wcześniej odpowiedziało tak 73 proc. Co trzeci płaci przelewami online przynajmniej raz w tygodniu, a 27 proc. płaci rachunki bieżące przy wykorzystaniu bankowego e-konta.

Media
Walka o Warner Bros. Discovery: Netflix refinansuje, Larry Ellison gwarantuje
Media
Kreml zabiera Rosjanom WhatsApp
Media
PTWP obejmuje większościowy pakiet akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”
Media
101. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się na YouTubie
Media
Nieoficjalnie: Warner Bros. Discovery odrzuci ofertę przejęcia przez Paramount
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama