36 proc. Polaków nie używa komputera

Więcej niż co trzeci Polak nie tylko zupełnie nie korzysta z sieci, ale nawet nie używa komputera. Jesteśmy jedynym krajem w Europie, w którym dane nie zmieniają się aż od trzech lat.

Publikacja: 25.08.2014 01:59

36 proc. Polaków nie używa komputera

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

piotr mazurkiewicz

Czy można żyć bez komputera? Pytanie dla większości retoryczne – jak inaczej wysyłać przelewy, komunikować się ze znajomymi czy po prostu pracować. Z danych unijnego biura statystycznego Eurostat wynika jednak, że poza światem cyfrowym żyje aż 36 proc. Polaków – z komputera korzysta tylko 64 proc. z nas.

W tej grupie 63 proc. osób, używając różnych urządzeń, korzysta z internetu. Ale jeśli chodzi o wykorzystywanie go do poszukiwania informacji o towarach czy usługach, to liczba wskazań spada już tylko do 45 proc.

Stoimy w miejscu

Wyniki dotyczące Polski są niepokojące jeszcze pod jednym względem, choć analitycy Eurostatu nie zwrócili na to zbytniej uwagi. Otóż jesteśmy jedynym krajem, w którym wskaźniki dotyczące korzystania z komputerów nie zmieniają się od trzech lat.

– Niezadowalający poziom korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych w Polsce nie jest wyłącznie pochodną dostępności infrastruktury, ale w dużej mierze wynikiem umiejętności, potrzeb i motywacji społeczeństwa – mówi Artur Koziołek, rzecznik Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Jak dodaje, najczęściej deklarowanymi przyczynami rezygnacji z dostępu do internetu w domu są: brak potrzeby (2/3 respondentów) i brak odpowiednich umiejętności, na co powołuje się 36 proc. Najczęściej tak odpowiadają osoby po 55. roku życia – to aż 66 proc. tej grupy, podobnie jak wśród emerytów, rencistów i innych osób biernych zawodowo.

– Wydaje się, że czasy spektakularnego wzrostu popularności internetu mamy już za sobą. Zwłaszcza że aktualny przyrost to w dużej mierze efekt wchodzenia do grupy użytkowników ludzi bardzo młodych, a nie przekonania się do tego medium osób starszych – wskazuje prof. Mirosław Filiciak, medioznawca z SWPS. – To wiek, obok wykształcenia i miejsca zamieszkania, jest w Polsce kluczowym czynnikiem cyfrowego wykluczenia – dodaje.

Niekorzystanie z sieci wynika czasami ze stylu życia. – Może części Polaków nie jest to potrzebne do szczęścia? Zwłaszcza że większość niekorzystających to tzw. proxy users – osoby, które nie korzystają z sieci samodzielnie. Gdy trzeba załatwić coś ważnego, korzystają z pośrednictwa np. dzieci – mówi prof. Filiciak.

Problemowi temu poświęcone jest sporo uwagi, choćby w programie zintegrowanej informatyzacji państwa ogłoszonym pod koniec 2013 r. przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Przykłady to m.in. programy Latarnicy Polski Cyfrowej, Koalicja Dojrz@łość w Sieci, Program Rozwoju Bibliotek. W programie Latarnicy działa 2,7 tys. osób prowadzących szkolenia. W 2013 r. skorzystało z nich 200 tys. osób.

– Najważniejszym narzędziem w walce z wykluczeniem  jest powszechny i tani dostęp do internetu, co leży w gestii władz, ale i dostawców usług - mówi  Bernard Bocian, dyrektor Departamentu Sprzedaży Detalicznej Komputronik. – Na powszechną edukację osób wykluczonych już za późno. Należy położyć nacisk na edukację młodego pokolenia, licząc, że będzie ono wprowadzać rodziców i dziadków w ten świat.

E-firmy otwierają się ?na starszych klientów

Na grupy wykluczane, czyli głównie osoby starsze, otwierają się firmy, które dotychczas lekceważyły pokolenie 65+.

– Klienci Groupona są niezwykle zróżnicowani pod względem struktury demograficznej. Aż 16 proc. stanowi grupa 66+ – podkreśla Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca Groupon Polska.

– Około 12 proc. naszych klientów to osoby powyżej 60. roku życia. Z usługi „asystenta sprzedaży" korzysta blisko połowa tej grupy – dodaje Jacek Palec, prezes bdsklep.pl. – Widzimy, że ta grupa konsumentów, jeżeli jest zadowolona z jakości obsługi klienta i towarów, staje się bardziej lojalna i skłonna do ponownych zakupów – podkreśla.

Jak wyjaśnia, tacy klienci bardzo często przed dokonaniem zakupów dzwonią, aby upewnić się, że sklep funkcjonuje, a podane na stronie produkty są dostępne.

Bezpieczeństwo

Wielu Polaków boi się internetu

Z raportu fundacji Bezpieczniejwsieci.org wynika, że aż 32 proc. ankietowanych zgadza się, że poziom ich wiedzy w zakresie ochrony komputera i danych nie jest duży. Co więcej, tylko co trzeci nie zetknął się z największym cyberzagrożeniem, czyli utratą danych z komputera. Z kolei 40 proc. badanych otrzymało w 2013 r. e-maile, których celem była przynajmniej próba wyłudzenia danych potrzebnych do logowania. Z raportu Bezpieczniejwsieci.org wynika również, że w 2013 r. płatność online przynajmniej raz w miesiącu wykonało 87 proc. badanych – dwa lata wcześniej odpowiedziało tak 73 proc. Co trzeci płaci przelewami online przynajmniej raz w tygodniu, a 27 proc. płaci rachunki bieżące przy wykorzystaniu bankowego e-konta.

piotr mazurkiewicz

Czy można żyć bez komputera? Pytanie dla większości retoryczne – jak inaczej wysyłać przelewy, komunikować się ze znajomymi czy po prostu pracować. Z danych unijnego biura statystycznego Eurostat wynika jednak, że poza światem cyfrowym żyje aż 36 proc. Polaków – z komputera korzysta tylko 64 proc. z nas.

Pozostało 93% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie