Wiedźmin impulsem dla branży

CD Projekt zna już cała Dolina Krzemowa – opisuje sukces firmy profesor Uniwersytetu Stanford.

Publikacja: 30.08.2015 22:00

„Wiedźmin 3: Dziki Gon” to polska innowacja, która podbiła świat

„Wiedźmin 3: Dziki Gon” to polska innowacja, która podbiła świat

Foto: materiały prasowe

Warszawski producent gier, twórca hitowego „Wiedźmina", zakwalifikował się do finału konkursu Orzeł Innowacji. Rywalizować będzie w nim z pięcioma spółkami o tytuł najbardziej nowatorskiego przedsiębiorstwa w kraju. Uznanie członków kapituły konkursu organizowanego przez „Rzeczpospolitą" wzbudził oczywiście najnowszy tytuł studia, czyli gra „Wiedźmin 3: Dziki Gon". Wskazywali oni głównie na innowacyjny sposób konstrukcji silnika gry oraz spektakularny efekt wdrożeniowy.

Wybór zbyt oczywisty?

Trzecia odsłona „Wiedźmina" to najdroższa polska produkcja w historii. CD Projekt wydał na nią 90 mln zł. Dla porównania najkosztowniejszy dotąd rodzimy film – „Quo Vadis" – pochłonął 76 mln zł, a „Bitwa pod Wiedniem" – około 50 mln zł.

Całkowity budżet „Wiedźmina 3", uwzględniający koszty marketingu, sięgnął 306 mln zł. Gra okazała się światowym bestsellerem. W sześć tygodni od premiery sprzedano 6 mln sztuk.

– To bardzo duży sukces polskiej firmy – podkreśla Jakub Ratajczak, dyrektor zarządzający easyPack, spółki z grupy Integer.pl, członek kapituły Orła Innowacji. Jego zdaniem wybór CD Projektu do finałowej szóstki był naturalny. – Z wytypowaniem tej spółki miałem jednak problem. To rozstrzygnięcie wydawało się mi zbyt oczywiste. Planowałem znaleźć mało znany, oryginalny projekt, ale doszedłem do wniosku, że nie można karać firmy za jej potężny sukces – mówi Ratajczak.

Wątpliwości nie miał prof. Piotr Moncarz, współzałożyciel US-Polish Trade Council, wielokrotny dyrektor akademicki programu TOP 500Innovators na Uniwersytecie Stanford.

– Najważniejszym miernikiem innowacji jest rynek. A „Wiedźmin" to projekt, który znają wszyscy w Dolinie Krzemowej. CD Projekt otworzył drzwi dla polskiego przemysłu informatycznego. Na tym rynku Polska powoli staje się potentatem – tłumaczy prof. Moncarz.

Śladami CD Projektu próbują iść kolejni rodzimi game developerzy, jak choćby CI Games (gry „Sniper" i „Lords of the Fallen"), 11bit studios („This War of Mine"), Techland („Dying Light") czy Vivid Games („Real Boxing"). Ich tytuły zdobywają coraz większe międzynarodowe uznanie.

Innowacje co krok

„Wiedźmin 3: Dziki Gon" jest niewątpliwie imponującą produkcją. Gra na całym świecie zebrała już ponad 200 nagród, w tym tytuł najbardziej oczekiwanej premiery roku. Warto wspomnieć, że w spółce nad tytułem pracowało 240 osób z 18 krajów. W sumie w projekt było zaangażowanych 1,5 tys. osób z całego świata, w tym 500 aktorów dubbingujących bohaterów gry w siedmiu językach.

Na miano innowacyjnej – przynajmniej w skali naszego kraju – zasługuje również zorganizowanie gigantycznej akcji promocyjnej. „Wiedźmin", oprócz globalnej kampanii reklamowej, wymagał przeprowadzenia 40 kampanii na rynkach lokalnych. Było warto. Gra szybko się zwróciła. Spółka w II kwartale dzięki „Wiedźminowi" zarobiła na czysto 236 mln zł.

Globalna premiera „Wiedźmina 3" miała miejsce 19 maja. Twórcy tytułu przygotowanego na kanwie prozy Andrzeja Sapkowskiego przekonują, że w każdy aspekt tej produkcji wpisana była innowacyjność – od warstwy technologicznej przez dążenie do wiernego graficznego odtworzenia świata, symulację sztucznej inteligencji, po sam system rozgrywki. Specjalnie na potrzeby gry powstał nowy silnik, na bazie którego mogą być tworzone kolejne tytuły.

Choć spółka nie współpracowała z rodzimymi naukowcami, to warto zauważyć, że produkcją „Wiedźmina" zajmowali się najzdolniejsi polscy projektanci i programiści.

– W przyszłości planujemy zaangażować się w projekty wykorzystujące tkwiący w polskiej nauce potencjał – deklarują w CD Projekt.

Adam Kiciński, prezes spółki, podkreśla, że sektor produkcji gier wideo, w którym utrzymanie konkurencyjności produktów jest silnie uzależnione od tworzenia innowacyjnych rozwiązań i technologii, może w znacznym stopniu skorzystać na współpracy ze środowiskami naukowymi, implementując wyniki prac badawczo-rozwojowych.

– Współpraca z przedsiębiorcami z sektora gier może mieć niebagatelny wpływ na środowisko naukowe. Dzięki takiej współpracy uzyska ono dostęp do pomysłów i dorobku dynamicznie rozwijającej się gałęzi przemysłu, jaką jest produkcja gier – zaznaczają twórcy „Wiedźmina".

Finał w Krynicy

Konkurs Orzeł Innowacji ma na celu wybór firm zarejestrowanych w Polsce, które w latach 2012–2014 wprowadziły interesujące działania innowacyjne w zakresie produktowym i organizacyjnym, wdrażając np. nowe modele biznesowe lub usprawnienia technologiczne.

Finał konkursu zostanie rozstrzygnięty 9 września podczas XXV Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Warszawski producent gier, twórca hitowego „Wiedźmina", zakwalifikował się do finału konkursu Orzeł Innowacji. Rywalizować będzie w nim z pięcioma spółkami o tytuł najbardziej nowatorskiego przedsiębiorstwa w kraju. Uznanie członków kapituły konkursu organizowanego przez „Rzeczpospolitą" wzbudził oczywiście najnowszy tytuł studia, czyli gra „Wiedźmin 3: Dziki Gon". Wskazywali oni głównie na innowacyjny sposób konstrukcji silnika gry oraz spektakularny efekt wdrożeniowy.

Wybór zbyt oczywisty?

Pozostało 90% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie