Hybrydowa telewizja coraz częstsza w polskich domach

Liczba osób, które korzystają z hybrydowych wersji TVP, Eski TV i Stopklatki TV, sięga kilku milionów. Największe rynki to Niemcy i Francja.

Aktualizacja: 14.01.2016 21:54 Publikacja: 14.01.2016 21:00

Zasięg telewizji hybrydowej w Europie

Foto: Rzeczpospolita

Telewizja hybrydowa, czyli dodatkowe funkcje i treści udostępniane widzom w odbiorniku za pośrednictwem internetu, to w Polsce wciąż zjawisko nowe. Własne platformy hybrydowe mają na razie tylko TVP, kanały Grupy ZPR Media (Eska TV, Polo TV, Fokus TV i Vox Music TV) oraz Stopklatka TV. Wszyscy ci nadawcy oparli swoje hybrydowe usługi na systemie naziemnej telewizji cyfrowej.

– Z najnowszych danych wynika, że mamy dziś w Polsce 1,8 mln aktywnych urządzeń odbierających usługę hybrydową, ale wynik ten usługi te zawdzięczają głównie naziemnej telewizji. Gdyby uruchomione zostały analogiczne platformy dystrybuowane drogą satelitarną, miałaby ona znacznie większy zasięg – zauważa Paweł Tutka, ekspert ds. telewizji hybrydowej i smart TV, na czwartkowej konferencji HbbTV Summit Poland.

Niemcy na czele

1,8 mln to wynik znacznie lepszy niż rok wcześniej, kiedy branża mówiła o kilkuset tysiącach odbiornikach Hbb TV w Polsce. Największym rynkiem tej usługi w Europie są Niemcy, gdzie z 38,5 mln gospodarstw domowych aż 16,5 mln z niej korzysta. – Na niemieckim rynku na wdrożenie hybrydowej telewizji zdecydowało się bardzo wielu nadawców. Urządzenia zdolne do odbierania tej usługi są oznaczane logo z czerwoną kropką – mówił Tutka.

Kilkumilionowe grupy odbiorców Hbb TV ma też we Francji, Hiszpanii i Szwajcarii (patrz: wykres), po kilkaset tysięcy domów odbiera ją na Węgrzech i w Czechach.

876 mln telewizorów będzie się łączyło z internetem na świecie w 2020 r., wg Digital TV Research

– To, co jest w Hbb TV fantastyczne, to fakt, że każdy nadawca może rozwijać własną strategię – mówił Tutak. Jak podał, Czeska Telewizja (publiczny nadawca w Czechach) przyciągnęła widzów Hbb TV, udostępniając w jej ramach w formie wideo na żądanie całe swoje archiwa.

W Polsce każdy z nadawców ma inny pomysł na rozwój Hbb TV. TVP oferuje tam VoD, ale także wirtualne kanały telewizyjne niedostępne gdzie indziej, w tym takie, które istnieją tylko w czasie jakichś wydarzeń. Na przykład kanał Dwa Teatry towarzyszący festiwalowi o tej samej nazwie czy TVP Żagle uruchamiane w czasie wielkich imprez żeglarskich.

10 proc. internautów miało w domach telewizory podłączone już do internetu w ub.r. wg agencji SMG

Zarówno TVP, jak i Eska TV realizują już na swojej hybrydowej platformie kampanie reklamowe. Stopklatka TV na razie tego nie robi, nie ma też w swojej ofercie Hbb wideo na żądanie.

Przeszkody nie znikają

Przeszkód w rozwoju hybrydowej telewizji w Polsce jest kilka. Po pierwsze, jest to oczywiście wciąż niedostateczna liczba telewizorów umożliwiających łączenie się z internetem. Złą wiadomością jest w tym kontekście zwłaszcza widoczne wyhamowanie sprzedaży telewizorów w ogóle.

– Możemy dochodzić w Polsce do momentu, w którym wszystkie gospodarstwa, które chciały, kupiły już płaski telewizor – ma go według naszych szacunków ok. 8 mln gospodarstw z ponad 13 mln wszystkich w kraju – mówił Piotr Herod z TP Vision Europe.

Hybrydowym nadawcom nie pomaga też fakt, że sygnał Hbb TV wciąż blokują w Polsce sieci kablowe, traktując hybrydowe treści VoD jak konkurencję dla własnych ofert tego typu.

Telewizja hybrydowa, czyli dodatkowe funkcje i treści udostępniane widzom w odbiorniku za pośrednictwem internetu, to w Polsce wciąż zjawisko nowe. Własne platformy hybrydowe mają na razie tylko TVP, kanały Grupy ZPR Media (Eska TV, Polo TV, Fokus TV i Vox Music TV) oraz Stopklatka TV. Wszyscy ci nadawcy oparli swoje hybrydowe usługi na systemie naziemnej telewizji cyfrowej.

– Z najnowszych danych wynika, że mamy dziś w Polsce 1,8 mln aktywnych urządzeń odbierających usługę hybrydową, ale wynik ten usługi te zawdzięczają głównie naziemnej telewizji. Gdyby uruchomione zostały analogiczne platformy dystrybuowane drogą satelitarną, miałaby ona znacznie większy zasięg – zauważa Paweł Tutka, ekspert ds. telewizji hybrydowej i smart TV, na czwartkowej konferencji HbbTV Summit Poland.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie