Rozrywka na wielu ekranach to szansa dla reklamodawców

Aż 70 proc. internautów korzysta już jednocześnie z kilku urządzeń do śledzenia informacji i rozrywki.

Publikacja: 19.01.2016 21:00

Foto: Rzeczpospolita

Tak zwane zjawisko multiscreeningu, czyli jednoczesne korzystanie z telewizora i tabletu lub komórki albo z komputera i telewizora, dotyczy już zdecydowanej większości osób korzystających z internetu w Polsce – wynika z najnowszego badania domu mediowego Mindshare.

– Widoczny jest wzrost znaczenia smartfonów w tym obszarze – w latach 2013–2014 na pierwszym miejscu plasowało się korzystanie z urządzeń w parze telewizor i laptop, a w tym momencie na prowadzenie wysuwa się telewizor i smartfon, co związane jest przede wszystkim z ciągle rosnącym nasyceniem rynku smartfonów w Polsce – komentuje Karolina Chołuj, dyrektor w Mindshare Polska.

Najczęściej spotykanym połączeniem urządzeń u polskiego internauty jest zestaw telewizja–smartfon (w czasie oglądania telewizji z komórki korzysta 48 proc. internautów przyznających się do multiscreeningu), nieco rzadziej zdarza się korzystanie z laptopa podczas śledzenia programów telewizyjnych (43 proc.) i korzystanie z komórki podczas używania laptopa (40 proc.). Najczęściej sprzed głównego urządzenia odciągają internautów najnowsze informacje, których szukają w sieci, nieco rzadziej, oglądając jakiś program, szukają informacji na jego temat lub bez żadnego związku z oglądanym materiałem surfują po sieciach społecznościowych (Facebooku czy Twitterze).

Badanie Mindshare potwierdza wcześniejsze doniesienia domu mediowego MEC. Według nich do internetu wchodzi w Polsce z tabletu lub smartfona podczas oglądania tradycyjnej telewizji już większość internautów, bo 59 proc., a 73 proc. wszystkich osób korzystających z sieci ma zwyczaj używania kilku urządzeń naraz. To wyższy odsetek niż na Węgrzech (51 proc.) czy w sąsiednich Czechach (38 proc.), porównywalny z rosyjskim (60 proc.), choć znacznie niższy niż w Rumunii, gdzie wynosi aż 79 proc.

Dla reklamodawców to sygnał, gdzie lokować reklamy, by trafiać z nimi do widza, który w telewizji często w czasie ich nadawania w ogóle nie zwraca na nie uwagi.

– Żyjemy w czasach, kiedy konsumentowi wydaje się, że widział już wszystko. Jest znudzony klasyczną reklamą, szczególnie tam, gdzie jest jej za dużo. Mobile natomiast jest kanałem, który wciąż jest mediowo bardzo tani, w środowisku praktycznie bez szumu reklamowego – mówiła „Rz" niedawno Małgorzata Węgierek, prezes Havas Media Group, prognozując główne trendy w reklamie w 2016 roku.

Z badania Mindshare wynika też, że coraz popularniejsze jest „przesiadanie się" internautów z jednego urządzenia na drugie w trakcie jakiejś aktywności. – Dotyczy dzisiaj ponad połowy badanych (55 proc.), a co trzeciemu internaucie zdarza się robić to regularnie – podają analitycy. Wideo zaczyna oglądać na jednym urządzeniu, a kończy na innych, 44 proc. internautów.

Tak zwane zjawisko multiscreeningu, czyli jednoczesne korzystanie z telewizora i tabletu lub komórki albo z komputera i telewizora, dotyczy już zdecydowanej większości osób korzystających z internetu w Polsce – wynika z najnowszego badania domu mediowego Mindshare.

– Widoczny jest wzrost znaczenia smartfonów w tym obszarze – w latach 2013–2014 na pierwszym miejscu plasowało się korzystanie z urządzeń w parze telewizor i laptop, a w tym momencie na prowadzenie wysuwa się telewizor i smartfon, co związane jest przede wszystkim z ciągle rosnącym nasyceniem rynku smartfonów w Polsce – komentuje Karolina Chołuj, dyrektor w Mindshare Polska.

Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane