Światowe wydatki na komputery, tablety i komórki będą w 2016 r. mniejsze niż rok wcześniej.

Po raz pierwszy w historii światowe wydatki na komputery, tablety i komórki będą w 2016 r. mniejsze niż rok wcześniej.

Publikacja: 21.01.2016 20:00

Rynek urządzeń wykorzystywanych do korzystania z internetu

Foto: Rzeczpospolita

Liczba sprzedanych w tym roku na świecie komputerów, tabletów i smartfonów jeszcze odrobinę wzrośnie (o 1,9 proc. do 2,44 mld), ale wpływy z tej sprzedaży już nie – po raz pierwszy w historii mają spaść o 0,5 proc. – prognozuje firma Gartner.

Najwięcej sprzeda się oczywiście smartfonów – 1,96 mld. Ale to koniec dobrych wiadomości dla producentów. Sprzedaż żadnego rodzaju urządzeń (prócz drogich laptopów) nie wzrośnie już w porównaniu z 2014 r. Samym komórkom nie uda się natomiast rozgrzać rynku na tyle, by wzrosła łączna wartość wydatków na elektroniczne urządzenia. Trzeba jednak podkreślić, że ich sprzedaż będzie stabilnie rosła i w 2018 roku przekroczy już według prognoz 2 mld urządzeń.

Polacy wolą smartfony z wyższej półki

Na koniec tego roku według Gartnera 82 proc. telefonów komórkowych, jakie trafią na rynek, będzie smartfonami.

– Obserwujemy jednak, że w grupie smartfonów coraz chętniej kupowane są modele prostsze, z niższej półki. Użytkownicy wymieniający swoje telefony także często szukają prostszego urządzenia, niekoniecznie celując w modele z wyższej półki. Zwłaszcza w Chinach i na innych rynkach rozwijających się – komentuje Roberta Cozza, dyrektor ds. badań w Gartnerze.

W Polsce sytuacja na rynku komórek wygląda nieco inaczej. – Środek ciężkości zdecydowanie przesuwa się ku segmentowi premium. Półka niższa nie jest dochodowa. Oczekiwania użytkowników są dość wysokie, gdyż znają oni możliwości modeli flagowych. Po kupnie taniego smartfonu często zniechęcają się do marki czy ekosystemu. Użytkownicy chcą zaawansowanych funkcji, doskonałej jakości wykonania, niezawodności i dobrego wzornictwa – mówi Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsunga w Polsce.

Podobnie wypowiada się Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert. – Nie jest to rynek z tak dynamicznymi zwyżkami, jakich doświadczaliśmy w ciągu ostatnich kilku lat. Polacy jednak coraz chętniej sięgają po nowsze modele urządzeń mobilnych i podobnie, jak w przypadku rynku TV, podążanie za nowoczesnością będzie bonusem w ogólnej sprzedaży – mówi.

Komputery w odwrocie

Według prognoz Gartnera w tym roku globalnie sprzeda się 287 mln, czyli o 1 proc. mniej komputerów (stacjonarnych i laptopów) niż rok wcześniej, ale w 2018 roku ta sprzedaż względem 2016 zwiększy się o prawie 9 proc., choć tylko dzięki wzrostom droższych komputerów przenośnych (jak np. MacBook Air).

– Rynek tych ostatnich urządzeń ożywi segment komputerów w związku z przejściem na system operacyjny Windows 10 oraz komputery bazujące na mikroarchitekturze procesorów Intel – Skylake. Spodziewamy się, że Windows 10 rozwinie ten rynek szybciej niż poprzednie pojawiające się na rynku nowe wersje Windowsa – mówi Ranjit Atwal, dyrektor badań w Gartnerze.

Globalnie tabletów sprzeda się w tym roku o 0,5 proc. mniej niż rok wcześniej (czyli 195 mln), w 2018 roku będzie to niewiele więcej, bo 198 mln.

Mało optymistyczne prognozy potwierdzają szacunki ABI Research. Według wyliczeń tej firmy w ubiegłym roku na światowym rynku udało się sprzedać markowe elektroniczne tabletki o łącznej wartości 55 mld dol., choć jeszcze rok wcześniej było to 68 mld dol. W przyszłym roku wpływy ze sprzedaży tabletów mają pozostać stabilne, pomimo że średnia cena tych urządzeń spadła w ubiegłym roku poniżej 400 dol.

W Polsce, już prognozując 2015 rok, IDC Polska zakładało, że sprzedaż tabletów spadnie w porównaniu z 2014 r. – Trudno odnieść się do raportów opisujących trendy globalne i przewidujące perspektywy z bardzo dużym przybliżeniem. Prawdą jest jednak, że w ujęciu ilościowym polski rynek tabletów zapewne nie wzrośnie w 2016 r. Największe spadki dynamiki sprzedaży zanotują segmenty tabletów najtańszych, których funkcje użytkownikom już nie wystarczają i szukają oni rozwiązań bardziej praktycznych, nadających się i do rozrywki i do pracy. Segment tabletów z półki wyższej i premium będzie miał się nieźle, liczymy tu na wzrost wartości sprzedaży – mówi Olaf Krynicki.

Brazylia i Rosja pod presją ekonomii

Na globalną sytuację wpływ będzie miała także kondycja największych gospodarek.

– Jasne się stało, że producenci nie mogą już skupiać się wyłącznie na dojrzałych rynkach. Rynek podzielił się na cztery kategorie obszarów: dojrzałe rynki w niepewnej sytuacji ekonomicznej, dojrzałe rynki z sytuacją stabilną oraz analogiczne dwa rodzaje obszarów dla rynków rozwijających się. Rosja i Brazylia wchodzą do kategorii rynków rozwijających się o niepewnej sytuacji ekonomicznej, Indie uważamy za rynek stabilny, Japonia z kolei to dojrzały rynek, ale także zagrożony przez niepewną sytuację gospodarczą – komentuje Ranjit Atwal z Gartnera.

Podyskutuj z nami na Facebooku, www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia. Jak często powinien być wymieniany w domu komputer, tablet czy komórka?

Opinia

Marcin Rosati, prezes Media Saturn Holding

Słabnąca giełda w Chinach, niekorzystny kurs złotego skutkujący czekającym nas wzrostem cen detalicznych oraz brak dostępności tanich laptopów z systemem Windows Bing mogą wpłynąć na dalszy spadek sprzedaży tabletów i laptopów w Polsce. Z drugiej strony jest to tzw. produkt rotujący (ze względu na rozwój technologii wymieniamy co dwa–trzy lata), nasycenie rynku nie jest jeszcze na wysokim poziomie, a klienci chętnie korzystają z możliwości finansowania zakupów ratami, co powinno spowolnić spadki sprzedaży tej kategorii.

Rynek smartfonów za to dynamicznie rośnie i spodziewamy się dalszego, dwucyfrowego wzrostu tego segmentu.

Liczba sprzedanych w tym roku na świecie komputerów, tabletów i smartfonów jeszcze odrobinę wzrośnie (o 1,9 proc. do 2,44 mld), ale wpływy z tej sprzedaży już nie – po raz pierwszy w historii mają spaść o 0,5 proc. – prognozuje firma Gartner.

Najwięcej sprzeda się oczywiście smartfonów – 1,96 mld. Ale to koniec dobrych wiadomości dla producentów. Sprzedaż żadnego rodzaju urządzeń (prócz drogich laptopów) nie wzrośnie już w porównaniu z 2014 r. Samym komórkom nie uda się natomiast rozgrzać rynku na tyle, by wzrosła łączna wartość wydatków na elektroniczne urządzenia. Trzeba jednak podkreślić, że ich sprzedaż będzie stabilnie rosła i w 2018 roku przekroczy już według prognoz 2 mld urządzeń.

Pozostało 87% artykułu
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych