Rok zmian właścicieli w mediach

To będzie czas wielkiej fuzji Time Warner–AT&T, zmian udziałowców w Sky i Yahoo!, a może i w Twitterze.

Publikacja: 31.01.2017 19:06

Rok zmian właścicieli w mediach

Foto: 123RF

Największe w branży przejęcie, jakie zostanie sfinalizowane w tym roku, to zakup Time Warner przez telekomunikacyjnego giganta AT&T.

– Będzie warte 105,27 mld dol. lub 85,4 mld dol., jeśli odejmie się od tej kwoty zadłużenie. To najdroższa akwizycja tego typu kiedykolwiek odnotowana przez naszą firmę w branży mediowo-marketingowej – podał bank inwestycyjny BerkeryNoyes, który co kwartał podsumowuje akwizycje w wielu sektorach.

Choć analitycy banku zakwalifikowali wielką fuzję do wydarzeń roku 2016, tak naprawdę zostanie ona sfinalizowana do końca tego roku. Dopiero po tym okresie będzie widać, co wielkie przejęcie zmieni na rynku. Teoretycznie w trzy lata po zakończeniu przejęcia ma ono dać firmie 1 mld dol. oszczędności rocznie.

To kolejny tego rodzaju ruch AT&T, który wcześniej wzmocnił kanał dystrybucji. Kupił za 49 mld dol. platformę satelitarną DirecTV.

Mariaże producentów z dystrybutorami

Jakby tego było mało, w tym roku szykuje się także wielkie przetasowanie w paneuropejskiej platformie Sky. Za brakujące udziały i kontrolę w Sky 21st Century Fox, który ma już w spółce 39 proc. udziałów, zapłaci ok. 14 mld dol. (czyli 11,4-krotność zysku operacyjnego przed odsetkami, opodatkowaniem i amortyzacją EBITDA).

Powodem tych fuzji jest coraz ściślejsza współpraca między dystrybutorami treści i ich producentami, wymuszana przez zmiany przyzwyczajeń widzów, którzy oglądają wideo na coraz więcej sposobów, oczekując od dystrybutorów coraz lepszej jakości i coraz bardziej różnorodnych treści. Podobną transakcję na taką skalę, skutkującą wielką fuzją biznesu operatorskiego i programowego, w 2010 r. przeprowadził Comcast, kupując NBC Universal.

Twitter i Snapchat czekają w kolejce

Na pierwszy ogień z już zapowiedzianych transakcji pójdzie zapewne Yahoo! Jego sprzedaż Verizonowi za zaledwie 4,82 mld dol. ma zostać zakończona w I kwartale. Następnie Yahoo! zostanie połączone z AOL.

To wszystko już zapowiedziane transakcje. Pod znakiem zapytania stoją jednak kolejne gigantyczne przejęcia. Przede wszystkim wciąż na sprzedaż jest wyceniany nieoficjalnie na nawet 30 mld dol. Twitter, którym – według doniesień amerykańskich mediów – interesowały się wszystkie największe koncerny w branży, takie jak Disney, Microsoft czy Alphabet (d. Google).

– Nie brakuje głosów, że w Dolinie Krzemowej ponownie rośnie bańka inwestycyjna. Tak wysoko wyceniana transakcja byłaby dla słabnącego Twittera upragnioną liną ratunkową, ale potencjalny nabywca miałby poważny problem z uzasadnieniem jej przed własnymi akcjonariuszami – komentował „Rz" te pogłoski Marek Sowa, niezależny ekspert rynku mediów.

Równie wielkim wydarzeniem może się okazać planowany niebawem (już na marzec) debiut Snapchata na nowojorskiej giełdzie. Według informacji agencji Reuters spółka liczy na wycenę na poziomie 25 mld dol.

Nie wiadomo, czy i ewentualnie jak dużą planuje emisję nowych akcji, ale śmiało można zakładać, że jeśli zainteresowanie Twitterem było w branży tak duże, nie mniejsze będzie udziałem Snapchata, który jest uważany za bardziej przyszłościową platformę.

Wielkie przejęcia w Polsce

Na rynku krajowych mediów zabrakło w 2016 r. trzęsienia ziemi na miarę zakupu TVN, za który Scripps Networks Interactive zapłacił w poprzednich latach łącznie aż 8,8 mld zł (wraz z długami). Listę 20 największych akwizycji ubiegłego roku w zestawieniu firmy Deloitte otwiera spółka internetowa Allegro.pl, którą – według doniesień prasowych – interesowały się m.in. grupy mediowe. Kupiły ją za 3,25 mld dol. fundusze Cinven, Permira i Mid Europa Partners. Drugą spółką z szeroko pojętej branży mediowej, jaka w minionym roku poszła pod młotek, jest operator Multimedia Polska, który trafi do UPC Polska najpóźniej do października tego roku za ok. 3 mld zł. Przetasowaniem na znacznie mniejszą skalę był zakup prawie połowy udziałów w kanale Metro TV Agory przez Discovery Polska (Discovery ma możliwość zakupu brakujących udziałów do końca roku).

Poza tym można się spodziewać dalszych przejęć na rynku internetowym, gdzie wciąż mniejsze grupy internetowe skupowane są przez większych graczy. Grupa Marquard Media Polska właśnie ogłosiła zakup internetowej Grupy Papilot. Kolejnych przejęć nie wykluczają tacy gracze, jak Wirtualna Polska Holding czy Grupa Onet.

Największe w branży przejęcie, jakie zostanie sfinalizowane w tym roku, to zakup Time Warner przez telekomunikacyjnego giganta AT&T.

– Będzie warte 105,27 mld dol. lub 85,4 mld dol., jeśli odejmie się od tej kwoty zadłużenie. To najdroższa akwizycja tego typu kiedykolwiek odnotowana przez naszą firmę w branży mediowo-marketingowej – podał bank inwestycyjny BerkeryNoyes, który co kwartał podsumowuje akwizycje w wielu sektorach.

Pozostało 90% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie