Zamek Królewski w Warszawie: Ostatni tydzień z Nowosielskim

Wystawę „Sztuka Widzenia. Nowosielski i inni” obejrzało już 2O tysięcy osób. Kto jeszcze nie zdążył, ma szanse do niedzieli 3 marca.

Publikacja: 26.02.2024 22:00

Wystawa "Sztuka widzenia. Nowosielski i inni" na zamku Królewskim w Warszawie

Wystawa "Sztuka widzenia. Nowosielski i inni" na zamku Królewskim w Warszawie

Foto: Zamek Królewski w Warszawie

Ekspozycja powstała z okazji obchodzonej w ubiegłym roku 100. rocznicy urodzin artysty. Zdecydowanie wyróżnia się na tle innych pokazów. Nie jest typową wystawą monograficzną składającą hołd wyłącznie Nowosielskiemu. To opowieść, która jego twórczość sytuuje w szerokim kontekście sztuki polskiej XX wieku, szukając pokrewieństw tematycznych i stylistycznych z innymi artystami różnych generacji.

Artysta związany z powojenną II Grupą Krakowską i Tadeuszem Kantorem swój plastyczny świat budował, czerpiąc inspiracje z różnych źródeł: figuracji (szczególnie połączonej z fascynacją kobiecym ciałem) i abstrakcji, surrealizmu, metafizyki, ale i obserwacji codzienności. To bogactwo wątków tłumaczy jedna z przywołanych wypowiedzi artysty: „Sztuka to jest pewien sposób na życie i pewien sposób na wyjaśnianie sobie życia…”

Czytaj więcej

„Sztuka widzenia. Nowosielski i inni”: Wyjątkowy, jedyny malarz

Wystawa „Sztuka widzenia. Nowosielski i inni” dzieli się na cztery kręgi narracyjne: surrealizm, cielesność, eschatologia oraz abstrakcja.

Klucze interpretacyjne

W ramach każdego z nich obrazom i rysunkom Jerzego Nowosielskiego towarzyszą cytaty z jego wypowiedzi i filmy, pełniące role klucza interpretacyjnego. W każdej części oglądamy także wybór prac innych artystów, podejmujących podobne wątki. W poświęconej surrealizmowi są to więc np. obrazy Erny Rosenstein, Kazimierza Mikulskiego, Zbigniewa Makowskiego czy Marii Anto. A w nurcie eschatologicznym m.in. Stanisława Brzozowskiego, Jonasza Sterna, Jacka Sempolińskiego, Łukasza Korolkiewicza, Aldony Mickiewicz, Włodzimierza Pawlaka, Tomasza Tatarczyka.

Ciekawie skontrastowana została narracja w części „Ciało ujarzmione, wyzwolone”. Męskie spojrzenie reprezentują tu niezwykle wysublimowane kobiece akty Jerzego Nowosielskiego. A kobiecy punkt widzenia - z jednej strony aluzyjne malarskie kompozycje Teresy Pągowskiej, a z drugiej obiekty Marii Pinińskiej-Bereś, prekursorki sztuki feministycznej, zadającej prowokacyjne pytanie „Czy kobieta jest człowiekiem?”

Cykl filmowy „Pokrewieństwa”

Wystawa powstała we współpracy Zamku Królewskiego z Mazowieckim Centrum Szuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, które chlubi się niezwykle bogatą kolekcją sztuki współczesnej. Dzieła wypożyczono też z innych instytucji i kolekcji prywatnych.

Oprócz wystawy, polecamy towarzyszące jej filmy z cyklu „Pokrewieństwa” (na You Tube), w których córki znanych artystów, opowiadają o twórczości swoich rodziców i ich pracach, które możemy zobaczyć na wystawie. Malarka Pola Dwurnik przybliża twórczości swojego ojca Edwarda Dwurnika, szczególną uwagę poświęcając pracy „Jestem Chrystus” z cyklu „Sportowcy’.

Czytaj więcej

Nowe wystawy na Zamku Królewskim w Warszawie

Betina Bereś, również malarka, omawia twórczości Marii Pinińskiej-Bereś, a zwłaszcza prace „Stół II – Uczta” oraz „Czy kobieta jest człowiekiem?”

Zuzanna Janin, artystka sztuk wizualnych, mówi o obrazach swojej matki Marii Anto, w tym o prezentowanym „Portrecie podwójnym”.

Wystawa na Zamku Królewskim jest czynna; wtorek- środa godz. 10-17, a w czwartek, piątek, sobotę i niedzielę dłużej — do godziny 20 (ostatnie wejście o godz. 19).

Ekspozycja powstała z okazji obchodzonej w ubiegłym roku 100. rocznicy urodzin artysty. Zdecydowanie wyróżnia się na tle innych pokazów. Nie jest typową wystawą monograficzną składającą hołd wyłącznie Nowosielskiemu. To opowieść, która jego twórczość sytuuje w szerokim kontekście sztuki polskiej XX wieku, szukając pokrewieństw tematycznych i stylistycznych z innymi artystami różnych generacji.

Artysta związany z powojenną II Grupą Krakowską i Tadeuszem Kantorem swój plastyczny świat budował, czerpiąc inspiracje z różnych źródeł: figuracji (szczególnie połączonej z fascynacją kobiecym ciałem) i abstrakcji, surrealizmu, metafizyki, ale i obserwacji codzienności. To bogactwo wątków tłumaczy jedna z przywołanych wypowiedzi artysty: „Sztuka to jest pewien sposób na życie i pewien sposób na wyjaśnianie sobie życia…”

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Malarstwo
Jego krzyż szokował. Caspar David Friedrich, drugi niemiecki malarz po Dürerze
Malarstwo
Wielka retrospektywa Roya Lichtensteina. Dzieła z Myszką Miki i Kaczorem Donaldem
Malarstwo
„Polski” Vincent van Gogh i plany przebadania następnych dzieł z kolekcji Porczyńskich
Malarstwo
Jan Matejko, jakiego nie znamy, na Zamku Królewskim w Warszawie
Malarstwo
Wilhelm Sasnal w Amsterdamie i szalony świat Roberta Walsera