150 lat impresjonizmu. Wielka wystawa w Paryżu

Musée d'Orsay w Paryżu, słynące z największej kolekcji dzieł impresjonistów, przygotowuje wielką rocznicową wystawę „Paryż 1874. Wynalezienie impresjonizmu", którą otworzy w marcu.

Publikacja: 13.01.2024 08:26

Edouard Manet „Kolej” („Gare Saint-Lazare”), 1873; Fot.. Courtesy of National Gallery of Art, Washin

Edouard Manet „Kolej” („Gare Saint-Lazare”), 1873; Fot.. Courtesy of National Gallery of Art, Washington

Foto: Musée d'Orsay

Zobaczymy na niej 130 dzieł, m.in. Claude’a Moneta, Edouarda Maneta, Pierre-Auguste’a Renoira, Edgara Degasa, Berthe Morisot, Camille Pissarra, Alfreda Sisleya, Paula Cézanne’a. Pokaz będzie próbą wyjaśnienia, na czym polegała przełomowa rola i innowacyjność impresjonistów dla rozwoju współczesnej sztuki.

Jubileuszowa prezentacja, przygotowywana we współpracy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, przypomina, że za początek impresjonizmu uważa się wystawę grupy artystów, zbuntowanych przeciw akademizmowi, którzy 15 kwietnia 1874 zorganizowali swoją niezależną wystawę w Paryżu w pracowni fotografa Nadara przy Boulevard des Capucines. Znalazły się na niej prace odrzucone przez jury tradycyjnego dorocznego Salonu Académie des Beaux-Arts, odbywającego się w Luwrze.

Niezależni artyści nie nazywali się jeszcze wtedy impresjonistami.

Krytycy i obrońcy

Po raz pierwszy sarkastycznie użył tego określenia po obejrzeniu wystawy w 1874 roku krytyk Louis Leroy. Impresjonizm był to dla niego synonimem dzieła kontrowersyjnego, niedokończonego, który bezpośrednio odnosił do obrazu „Impresja, wschód słońca” Moneta, przedstawiającego słońce wschodzące nad portem w Hawrze.

Claude Monet „Impresja, wschód słońca”, 1872; © musée Marmottan Monet, Paris / Studio Baraja SLB

Claude Monet „Impresja, wschód słońca”, 1872; © musée Marmottan Monet, Paris / Studio Baraja SLB

Materiały prasowe/Musée d’Orsay

Potem obraz ten został uznany za symboliczne arcydzieło założycielskie nowego ruchu w sztuce. Impresjoniści mieli zresztą też swoich obrońców; bronił ich m.in. Zola i Mallarmé.

Do roku 1886 zorganizowali w sumie 8 wystaw.

W poszukiwaniu prawdy

Artystów, którzy spotkali się na nich połączyła obserwacja codzienności, ulotnej chwili, studia światła i koloru, potrzeba wyrażania bezpośrednich wrażeń, swobodna, szkicowa technika, prowadząca do zacierania konturów.

Dziś skłonni jesteśmy dostrzegać w ich malarstwie głównie jasną, radosną paletę barw, jakby zapominając, że szukali nowego języka dla oddania prawdy o zmiennym świecie. Żyli przecież w czasach niełatwych - po wojnie francusko-niemieckiej 1870 roku, przegranej z Prusami, w okresie Komuny Paryskiej i wojny domowej. Klasyczna, akademicka sztuka wydawała im się martwa i szukali stylu bliższego ich emocjom i przeżywaniu niepewnej rzeczywistości.

Na wystawie w Musée d'Orsay można będzie porównać prace z pierwszej wystawy impresjonistów w 1874 roku z tymi, które w tym samym czasie prezentował oficjalny Salon, organizowany przez Académie des Arts. Będzie też część wirtualna, przywołująca atmosferę Paryża z końca XIX wieku i odtwarzająca I wystawę impresjonistów. Wystawę można będzie oglądać od 26 marca do 14 lipca.

Zobaczymy na niej 130 dzieł, m.in. Claude’a Moneta, Edouarda Maneta, Pierre-Auguste’a Renoira, Edgara Degasa, Berthe Morisot, Camille Pissarra, Alfreda Sisleya, Paula Cézanne’a. Pokaz będzie próbą wyjaśnienia, na czym polegała przełomowa rola i innowacyjność impresjonistów dla rozwoju współczesnej sztuki.

Jubileuszowa prezentacja, przygotowywana we współpracy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, przypomina, że za początek impresjonizmu uważa się wystawę grupy artystów, zbuntowanych przeciw akademizmowi, którzy 15 kwietnia 1874 zorganizowali swoją niezależną wystawę w Paryżu w pracowni fotografa Nadara przy Boulevard des Capucines. Znalazły się na niej prace odrzucone przez jury tradycyjnego dorocznego Salonu Académie des Beaux-Arts, odbywającego się w Luwrze.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Malarstwo
Jego krzyż szokował. Caspar David Friedrich, drugi niemiecki malarz po Dürerze
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Malarstwo
Wielka retrospektywa Roya Lichtensteina. Dzieła z Myszką Miki i Kaczorem Donaldem
Malarstwo
„Polski” Vincent van Gogh i plany przebadania następnych dzieł z kolekcji Porczyńskich
Malarstwo
Jan Matejko, jakiego nie znamy, na Zamku Królewskim w Warszawie
Malarstwo
Wilhelm Sasnal w Amsterdamie i szalony świat Roberta Walsera