Reklama

150 lat impresjonizmu. Wielka wystawa w Paryżu

Musée d'Orsay w Paryżu, słynące z największej kolekcji dzieł impresjonistów, przygotowuje wielką rocznicową wystawę „Paryż 1874. Wynalezienie impresjonizmu", którą otworzy w marcu.

Publikacja: 13.01.2024 08:26

Edouard Manet „Kolej” („Gare Saint-Lazare”), 1873; Fot.. Courtesy of National Gallery of Art, Washin

Edouard Manet „Kolej” („Gare Saint-Lazare”), 1873; Fot.. Courtesy of National Gallery of Art, Washington

Foto: Musée d'Orsay

Zobaczymy na niej 130 dzieł, m.in. Claude’a Moneta, Edouarda Maneta, Pierre-Auguste’a Renoira, Edgara Degasa, Berthe Morisot, Camille Pissarra, Alfreda Sisleya, Paula Cézanne’a. Pokaz będzie próbą wyjaśnienia, na czym polegała przełomowa rola i innowacyjność impresjonistów dla rozwoju współczesnej sztuki.

Jubileuszowa prezentacja, przygotowywana we współpracy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, przypomina, że za początek impresjonizmu uważa się wystawę grupy artystów, zbuntowanych przeciw akademizmowi, którzy 15 kwietnia 1874 zorganizowali swoją niezależną wystawę w Paryżu w pracowni fotografa Nadara przy Boulevard des Capucines. Znalazły się na niej prace odrzucone przez jury tradycyjnego dorocznego Salonu Académie des Beaux-Arts, odbywającego się w Luwrze.

Niezależni artyści nie nazywali się jeszcze wtedy impresjonistami.

Krytycy i obrońcy

Po raz pierwszy sarkastycznie użył tego określenia po obejrzeniu wystawy w 1874 roku krytyk Louis Leroy. Impresjonizm był to dla niego synonimem dzieła kontrowersyjnego, niedokończonego, który bezpośrednio odnosił do obrazu „Impresja, wschód słońca” Moneta, przedstawiającego słońce wschodzące nad portem w Hawrze.

Reklama
Reklama
Claude Monet „Impresja, wschód słońca”, 1872; © musée Marmottan Monet, Paris / Studio Baraja SLB

Claude Monet „Impresja, wschód słońca”, 1872

Claude Monet „Impresja, wschód słońca”, 1872; © musée Marmottan Monet, Paris / Studio Baraja SLB

Foto: Materiały prasowe/Musée d’Orsay

Potem obraz ten został uznany za symboliczne arcydzieło założycielskie nowego ruchu w sztuce. Impresjoniści mieli zresztą też swoich obrońców; bronił ich m.in. Zola i Mallarmé.

Do roku 1886 zorganizowali w sumie 8 wystaw.

W poszukiwaniu prawdy

Artystów, którzy spotkali się na nich połączyła obserwacja codzienności, ulotnej chwili, studia światła i koloru, potrzeba wyrażania bezpośrednich wrażeń, swobodna, szkicowa technika, prowadząca do zacierania konturów.

Dziś skłonni jesteśmy dostrzegać w ich malarstwie głównie jasną, radosną paletę barw, jakby zapominając, że szukali nowego języka dla oddania prawdy o zmiennym świecie. Żyli przecież w czasach niełatwych - po wojnie francusko-niemieckiej 1870 roku, przegranej z Prusami, w okresie Komuny Paryskiej i wojny domowej. Klasyczna, akademicka sztuka wydawała im się martwa i szukali stylu bliższego ich emocjom i przeżywaniu niepewnej rzeczywistości.

Na wystawie w Musée d'Orsay można będzie porównać prace z pierwszej wystawy impresjonistów w 1874 roku z tymi, które w tym samym czasie prezentował oficjalny Salon, organizowany przez Académie des Arts. Będzie też część wirtualna, przywołująca atmosferę Paryża z końca XIX wieku i odtwarzająca I wystawę impresjonistów. Wystawę można będzie oglądać od 26 marca do 14 lipca.

Malarstwo
Podcast „Rzecz w tym”: Polska sztuka kiczem stoi
Malarstwo
„Sąd Ostateczny” Memlinga. Gdański wideofresk Lecha Majewskiego odkrywa go na nowo
Malarstwo
Dzieło Fridy Kahlo ze światowym rekordem sprzedaży. Inne dzieło w MSN w Warszawie
Malarstwo
Albrecht Dürer i Hans Holbein Młodszy na Wawelu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Malarstwo
Świat na krawędzi: Maskarady Wojtkiewicza i Ensora
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama