Ekspozycja przedstawia 40 jej prac. Erna Rosenstein (1913-2004) była ważną przedstawicielką awangardy. Tworzyła obrazy, rysunki, instalacje, a od połowy lat 60. XX wieku również kolaże oraz zagadkowe obiekty ze starych, bezużytecznych przedmiotów — odpadów codzienności. W swoich surrealistycznych pracach łączyła farbę z piaskiem, szkło z metalem, dodawała sznurki, guziki kapsle, druty. Ta część dorobku artystki, rzadko pokazywana i praktycznie nieznana, należała przez lata do prywatnej sfery jej życia. Chociaż prace Rosenstein nie są monumentalne, to jednak intensywne od emocji i przemyśleń mających źródła w historii osobistej – od traumy Holokaustu po powojenny wstrząs społeczno-polityczny w Polsce pod koniec XX wieku.
Na pytanie „Rz”, co wyróżnia Ernę spośród innych artystów, kuratorka nowojorskiej wystawy Alison M Gingeras wyjaśniła:
- Jako pisarka i artystka wizualna zarazem, Erna Rosenstein miała niezwykłą moc transformacji i uwodzenia. Udało jej się zerwać wszystkie klasyfikujące etykiety: artystka, surrealistka, komunistka, polska Żydówka ocalona z wojennej pożogi. Potrafiła przekształcić złożoną historię swojego życia i niewyobrażalną wojenną traumę w urzekające formy: baśniowe pejzaże, tajemnicze figuratywne symbole i urzekające obiekty asamblażowe. Erna Rosenstein była alchemiczką, której magiczna sztuka wciąż przykuwa naszą uwagę.
Czytaj więcej
W Królikarni wystawa Erny Rosenstein – surrealistki w malarstwie i życiu – pisze Monika Małkowska.
Na nowojorskiej wystawie prezentowane są charakterystyczne dla tej artystki obrazy i rzeźby pokazujące przenikanie się figuracji z abstrakcją, rzeczywistości z fantazją.