Reklama

Duży telewizor wcale nie musi przytłaczać mieszkania

Dzisiejsze telewizory kiedy trzeba potrafią dostarczyć wielkiego obrazu znakomitej jakości, a kiedy indziej dyskretnie wtopić się w tło.

Publikacja: 07.05.2019 10:07

Duży telewizor wcale nie musi przytłaczać mieszkania

Błyskawiczny rozwój technologii połączony z powszechnym dostępem do internetu sprawił, że nasze życie dynamicznie się zmienia. Nigdy jeszcze nie mieliśmy tak szerokiego dostępu do informacji i multimediów czy zarządzania z poziomu aplikacji w telefonie wieloma funkcjami i urządzeniami w mieszkaniu, choćby takimi, jak oświetlenie, rolety, ogrzewanie czy urządzenia AGD. Jedno jednak się nie zmienia. Największym ekranem w domu jest nadal telewizor i jak pokazują dane z całego świata, jest on coraz większy i oferuje coraz więcej doskonałej jakości.

Jeszcze sześć lat temu popularny sklep internetowy podawał, że najchętniej kupowaliśmy telewizory 32-calowe. Dziś w naszych domach zaczynają królować ekrany o dziesięć cali większe. Przy czym te o przekątnych ok. 40 cali, choć jeszcze stanowią największą grupę w sprzedaży, coraz bardziej oddają rynek ekranom ok. 50-calowym. A nabywców znajdują także panele 80-, a nawet 90-calowe.

 

Dzieje się tak, bo nowoczesne rozwiązania sprawiły, że duże ekrany gwarantują doskonałą jakość obrazu. Zapominamy już też powoli o bolączce, jaką były słabe kąty widzenia, czyli dobrze widziały osoby będące dokładnie naprzeciw ekranu, a te z boku musiały się zadowolić nieco gorszym obrazem. Odchodzi już także w przeszłość kwestia oświetlenia w pomieszczeniu. Dziś inteligentne ekrany – takie jak choćby w najnowszych telewizorach QLED firmy Samsung – dostosowują się do różnych warunków oświetlenia w domu, które kiedyś skutecznie utrudniało oglądanie np. filmów czy meczu.

Reklama
Reklama

Na świetną jakość obrazu połączoną z wielkimi przekątnymi stawia Samsung, wiodący światowy producent telewizorów. Tegoroczna oferta to aż 19 modeli o przekątnych zbliżających się już nawet do 100 cali. Są to przede wszystkim ekrany w technologii QLED oferujące obraz już nie tylko jakości 4K, ale i od jesieni 2018 roku także 8K. Na rynek trafia właśnie pięć serii QLED 4K – Q90, Q85, Q80, Q70 i Q60 – oraz najnowszy QLED 8K Q950 z ekranami o przekątnej od 65 aż 98 cali.

Jedna z szeroko wprowadzonych w telewizorach QLED nowości to Bezpośrednie Strefowe Podświetlenie (w modelach Q70, Q80, Q85 oraz Q90 i Q950). To właśnie ta technologia precyzyjnie zarządza podświetleniem ekranu, co przekłada się na intensywniejszą czerń i doskonały kontrast. Widzowie otrzymują pełną paletę barw ze 100-procentowym natężeniem, a dzieje się to dzięki technologii kropek kwantowych (Quantum Dot). Miliard kolorów, które potrafi wyświetlić taki ekran robi wrażenie. Te kolory pogłębi dla osób siedzących w różnych miejscach pokoju Ultra Szeroki Kąt Widzenia (modele Q80,Q85, Q90, Q950), dzięki któremu obraz jest równie dobry z każdego miejsca na kanapie.

„Mózgiem” najnowszych telewizorów QLED 4K jest procesor Quantum 4K. Odpowiada on m.in. za poprawę jakości obrazu w czasie rzeczywistym. Obraz skalowany jest w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji, co pozwala lepiej oddać szczegóły i kolory oraz zapewnia realistyczne wrażenia. Procesor dba także o poprawę jakości dźwięku.

 

Ale telewizory to już nie tylko programy i seriale nadawane tradycyjnie. Standardem jest już dostęp do internetu, co oznacza otwarcie na serwisy streamingowe i uwolnienie od ograniczeń telewizyjnej ramówki. Nowe telewizory Samsunga oferują bardzo prosty dostęp do najpopularniejszych aplikacji filmowych. Można je dowolnie układać, dodawać i kasować w dolnym menu telewizora. Kolejnym udogodnieniem dla aplikacji Netflix, Rakuten i Prime Vide (Amazon), są przyciski na pilocie, które je uruchamiają. Niebawem na telewizory Samsung ma także trafić aplikacja Apple TV.

Reklama
Reklama

Rozwój smart TV przynosi także inne nowe możliwości w podłączeniu konsol, komputerów i wielu urządzeń bezprzewodowych.

Domowe centrum rozrywki nie ogranicza się do telewizji. Miłośnicy gier z pewnością docenią możliwości obrazu, wysoki HDR, niski input lag oraz upłynnianie obrazu do 60 klatek. Do tego jest technologia inteligentnego rozjaśniania wybranych detali gry – na przykład deski rozdzielczej naszego wyścigowego bolidu czy cieni, w których może czaić się przeciwnik.

Nowe oblicze zyskał Tryb Ambient. Pozwala on telewizorowi wtopić się w tło, kiedy go nie używamy. Ekran potrafi więc dostosować się nie tylko do natężenia oświetlenia w pomieszczeniu, ale nawet do kolorów wokół niego. Kiedy chcemy, może wyświetlać dyskretne motywy podkreślające nastrój, jaki chcemy mieć w mieszkaniu. Ale możliwe jest także „wrzucenie” na ekran choćby zdjęcia znajomych, którzy akurat u nas są. I to nie tylko w wersji 1:1. Telewizor potrafi zmienić zdjęcie w obraz podobny do wykonanego pastelami, w technice olejnej czy w szkic ołówkiem.  Wystarczy do tego aplikacja Smart Things, którą jest dostępna na smartfony z systemem Android i iOS.  

Z umiejętnością wtopienia się w otoczenie wiąże się też dyskretny design tegorocznych telewizorów. I chodzi nie tylko o brak ramek, ale też o to, że ekrany pozostają matowe i nie odbijają mieszkania jak lustra.

Oprócz telewizorów QLED Samsung wprowadza też telewizory UHD (4K). Najwyższa w tej kategorii tegoroczna seria to RU8000. To propozycja dla użytkowników, którzy szukają wysokiej jakości i uniwersalnego telewizora do filmów, sportu i gier. Do wyboru są ekrany o przekątnej od 49 do 82 cali. Za jak najwierniejsze odtworzenie szczegółów i odcieni odpowiadają tu Rozszerzona Dynamiczna Paleta Kolorów, HDR oraz Procesor UHD. Seria RU8000 została wyposażona w technologie i funkcje, które odpowiadają za poprawę płynności ruchu, kolorów i czerni. To m.in. Automatyczny Tryb Gry z system poprawy płynności i ostrości obrazu Motion Plus, niski input lag oraz Freesync.

Z kolei seria 7, w której dostępne są modele RU7400, RU7300 i RU7100, oferuje wysoką rozdzielczość, funkcję poprawy jakości i skalowanie do 4K. Najwyższy w tej serii model RU7400 ma Rozszerzoną Dynamiczną Paletę Kolorów, która jest w stanie odwzorować ponad miliard barw.

Reklama
Reklama

Potwierdzeniem rynkowej pozycji Samsunga są najnowsze dane firmy badawczej IHS Markit. Właśnie podała ona, że telewizory marki Samsung sprzedają się najlepiej na świecie już od 13 lat. Z kolei jak podaje Samsung, wśród telewizorów tej marki Polacy w ubiegłym roku najchętniej kupowali modele UHD (4K). Stanowią one obecnie już ponad 80 procent sprzedaży. I jak prognozuje Samsung, w kolejnych latach wartość ta będzie stale rosnąć i coraz większą popularnością będą cieszyły się telewizory z ekranami o przekątnej 65 i 75 cali.

 

 

Materiał powstał we współpracy z firmą Samsung

Kultura
Nie żyje Frank Gehry. Legendarny architekt miał 96 lat
Kultura
Pomyśleć o tym, co nieoczywiste. Galeria sztuki afrykańskiej Omeny Mensah w Warszawie
Patronat Rzeczpospolitej
Gwiazdy rozświetlają Kinotekę! Drugi dzień BNP Paribas Warsaw SerialCon za nami
Patronat Rzeczpospolitej
Serialowa stolica – BNP Paribas Warsaw SerialCon 2025 z programem dla dzieci, młodzieży i mieszkańców Warszawy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej: „Kwestia kobieca 1550-2025”. Czy sztuka ma płeć?
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama