Władze w Pekinie działają zgodnie z chińskim przysłowiem „Jeśli stare nie odeszło, nowe nie może przyjść”. Dlatego zburzono w centrum Pekinu całe historyczne kwartały z wąskimi uliczkami i niską zabudową, by zrobić miejsce dla nowoczesnych rozwiązań urbanistycznych i architektonicznych. Takich, które mają służyć nowemu wizerunkowi Pekinu XXI wieku.
Niezależni, głównie młodzi, architekci postępują dokładnie odwrotnie. Tradycję łączą z nowoczesnością i wrażliwością na środowisko naturalne. Jedynym polem do popisu jest architektura willowa. Często są to budynki niskobudżetowe, wręcz skromne. Bez nowobogackiego zadęcia.
Ich odbiorcy to głównie twórcy, którzy równie dobrze poruszają się w kulturze zachodniej, jak i rodzimej. Architektura ta pokazuje inne oblicze nowoczesnych Chin. Także tam globalizacja ma drugą, alternatywną, stronę.
Architekt Ai Weiwei, jeden z najlepiej znanych na świecie chińskich artystów konceptualnych, architektem został przez przypadek. Nie odebrał architektonicznego wykształcenia, ale zaprojektował i wybudował dla siebie dom w Pekinie, który zapoczątkował jego karierę. Był rok 1999. Raptem 14 lat wcześniej pojawiły się w Pekinie pierwsze prywatne mieszkania. A dopiero w 2007 roku uchwalono ustawę o własności prywatnej. Dom Ai Weiweia można dzisiaj znaleźć w każdej niemal książce o współczesnej architekturze. Wybudował go z konieczności. Przez kilkanaście lat mieszkał w USA. Do Pekinu wrócił, gdy zachorował jego ojciec, poeta Ai Qing. Jak opowiadał w wywiadzie dla Bert de Muynck („Mark Magazine”, 12, 2008): „Potrzeba budowania to podstawowy instynkt, konieczność, gdy chcemy przetrwać w naturze”.
Ai urodził się w 1957 roku i jako dziecko został zesłany z rodzicami do obozu Shihezi w chińskim Turkiestanie. Przed ukończeniem dziesiątego roku życia Ai przywykł do pracy na budowie, uprawy roli. Architektura to dla niego nie jest dylemat ładne – brzydkie. Służy rozwiązywaniu problemów.Droga, którą przebył Ai Weiwei, jest typowa dla chińskich awangardowych architektów. Dzieciństwo i studia w Chinach, kontynuacja studiów za granicą (w Hongkongu, Australii, Stanach Zjednoczonych), międzynarodowa kariera, powrót do ojczyzny i włączenie się w przemiany, które były możliwe po śmierci Mao (1985).