Pomysłodawcami przedsięwzięcia i autorami koncepcji programowej byli Dorota Monkiewicz, historyk sztuki ze stołecznego Muzeum Narodowego, i Piotr Krajewski, szef Biennale Sztuki Mediów – WRO. Jako ekspert opiniujący wystąpił Mariusz Hermansdorfer, dyrektor wrocławskiego Muzeum Narodowego; współpracy podjął się Jerzy Ilkosz, szef Muzeum Architektury we Wrocławiu.
Do konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej muzeum przystąpiło 107 uczestników. Zgłoszono 74 projekty, w tym 20 z zagranicy. Dziewięcioosobowemu jury przewodniczył Jürgen H. Mayer z Berlina. Werdykt ogłoszono 3 października.
I nagrodę i 200 tys. zł zdobył projekt przygotowany przez dwa stołeczne zespoły: Nizio Design International i DCK – Pracownię Projektową Damian Cyryl Kotwicki. Na drugim miejscu (z premią w wysokości 100 tys. zł) uplasowała się praca Vincente Guallart Furio z Barcelony. III nagrodę i 50 tys. zdobył projekt Pysall Ruge Architekten z Berlina.
Gmach o kształcie przechylonego sześcianu ze ścianami pokrytymi rastrem – kratownicą jest minimalistyczny i odważny. We wstępnych założeniach mowa o powierzchni całkowitej 15 – 20 tys. mkw., w tym powierzchnia wystawowa zajmie ok. 4,5 tys. mkw., nowoczesne magazyny – ok. 3 tys. mkw., poza tym powstanie klub multimedialny i sale edukacyjne. Podział na kondygnacje na razie potraktowano umownie. Wiadomo, że wydzielona zostanie kondygnacja poniżej poziomu gruntu.
Lokalizacja budynku wydaje się idealna: w sąsiedztwie instytucji kulturalnych. Działka leży na tyłach Muzeum Architektury, w pobliżu Akademii Sztuk Pięknych, Muzeum Narodowego i Panoramy Racławickiej. Budynki położone są na obrzeżach parku Słowackiego, przez który prowadzą dukty dla pieszych. Powstanie artystyczny kompleks. Ruch tam jest niewielki, a widok na Odrę i Ostrów Tumski – wspaniały. Warszawa może pozazdrościć stolicy Dolnego Śląska.