Urodziny Barbie, 50-latki z USA

Blondynka z falującymi włosami występuje w powłóczystej sukni ze złocistego tiulu – relikt paternalizmu czy wzór dla rzesz wyemancypowanych dziewczynek, które dzięki niej marzą o zawodzie astronautki, trenerki delfinów i kierowcy wyścigówek?

Aktualizacja: 05.03.2009 09:59 Publikacja: 05.03.2009 00:30

Barbie jako wyszczuplona Angela Merkel po liftingu

Barbie jako wyszczuplona Angela Merkel po liftingu

Foto: Rzeczpospolita

Red

Barbie ma w sklepie z zabawkami FAO Schwartz na Manhattanie osobny dział. Można tu na komputerze zaprojektować dla niej strój, a potem podziwiać go na modelce na miniaturowym wybiegu. Najtańsza kosztuje kilkanaście dolarów, najdroższa 160.

Zaczęło się od Ruth Handler, której rodzice byli emigrantami z Polski. Zauważyła, że dziewczynki tak marzą o tym, żeby dorosnąć, że pewnie będą bawić się lalkami, które wyglądają jak dorosłe. Ruth przekonała o tym męża, współzałożyciela firmy zabawkarskiej Mattel. Lalkę, którą Handlerowie nazwali od imienia córki, pokazano po raz pierwszy 9 marca 1959 r. na targach zabawek w Nowym Jorku. W ciągu roku sprzedano ich 350 tysięcy.

Obecnie 90 proc. amerykańskich dziewczynek w wieku trzy – dziesięć lat ma Barbie. Lalkę można kupić w 140 krajach. Do tej pory sprzedano ich ponad miliard.

Firma przyjęła strategię, że lalka ma zawsze wyglądać młodo i trendy. Pierwsza Barbie z solidnym biustem, talią osy, długimi nogami miała na sobie kostium kąpielowy. W 1967 r. lalkę ubrano w minispódniczkę. W 1988 r. Mattel rozpoczął produkcję serii Holiday Barbie (wakacyjna), w długich toaletach. Lalka z 2009 r. nosi długie nad kolana buty, obcisłe spodnie, korale i czarny żakiet. „Swoją” lalkę mają m.in. kanclerz Angela Merkel i prezenterka telewizyjna Oprah Winfrey.

Barbie zmieniła podejście do zabawek. Twórcy lalki wyszli naprzeciw emancypacji kobiet. Astronautka, lekarka, weterynarz, stewardesa i kierowca wyścigowy, trenerka delfinów – to niektóre jej zawody. – Przez pięć dziesięcioleci Barbie inspirowała dziewczynki. Dzięki niej wierzą, iż mogą być, kim zechcą – podsumował wpływ lalki na Amerykanki dyrektor działu Barbie Richard Dickson.

Ale Barbie nie znajduje uznania u wszystkich rodziców. Oskarża się ją m.in. o to, że jej przesadnie szczupła figura zachęca dziewczynki do odchudzania (anoreksji), a wydatny biust do powiększania piersi.

Są opinie, że przez Barbie kobiety ocenia się jedynie po wyglądzie. – Stała się testem na kobiecość. Docenia się jej pewność siebie i promienną naturę, uchodzi jednak za relikt paternalizmu, który uczy młode posiadaczki lalek modlenia się przed ołtarzem z blond włosów i dekoltu powyżej talii wielkości pierścionka – pisze amerykański Newsweek. „Barbie” w slangu oznacza ładną, niebyt rozgarniętą dziewczynę.

W walentynki Barbie zadebiutowała na przeglądzie mody w Nowym Jorku. Furorę zrobiła kolekcja inspirowana jej strojami. Projektowali Diana von Furstenberg, Calvin Klein, Vera Wang, Michael Kors i Tommy Hilfiger, który uznał, że Barbie jest kwintesencją amerykańskości.

Barbie ma w sklepie z zabawkami FAO Schwartz na Manhattanie osobny dział. Można tu na komputerze zaprojektować dla niej strój, a potem podziwiać go na modelce na miniaturowym wybiegu. Najtańsza kosztuje kilkanaście dolarów, najdroższa 160.

Zaczęło się od Ruth Handler, której rodzice byli emigrantami z Polski. Zauważyła, że dziewczynki tak marzą o tym, żeby dorosnąć, że pewnie będą bawić się lalkami, które wyglądają jak dorosłe. Ruth przekonała o tym męża, współzałożyciela firmy zabawkarskiej Mattel. Lalkę, którą Handlerowie nazwali od imienia córki, pokazano po raz pierwszy 9 marca 1959 r. na targach zabawek w Nowym Jorku. W ciągu roku sprzedano ich 350 tysięcy.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla