Czwartki pana Janka w nowej siedzibie Egidy

Jana Pietrzaka i kabaret Pod Egidą w nowym programie można oglądać co czwartek w lokalu Dekanta przy Marszałkowskiej

Publikacja: 16.05.2009 01:16

„Marna pamięć, marna pamięć, męczy mnie ogromnie, nie pamiętam, nie pamiętam, co zapomnieć”. Refren piosenki śpiewanej przez Jana Pietrzaka mógłby stanowić motto najnowszego programu Egidy.

On też radził ministrowi finansów, że zanim na polski rynek wypuści euro, niech najpierw wprowadzi złotówki. Dostrzegł, że wstęga, którą przecinał inny z notabli, była dłuższa od oddawanego do użytku odcinka autostrady.

Urok zasłużonego, jednego z najdłużej działających (42 lata) kabaretów zawiera się właśnie w tym, że żywiołowo i impulsywnie reaguje na wszelkie przejawy życia: obyczajowe, społeczne czy polityczne. Pietrzaka wspiera zespół stałych wykonawców, jak żywiołowe Ewa Dałkowska czy Renata Zarębska, żeby ograniczyć się do pań. Pojawiają się młode talenty, jak śpiewająca liryczne piosenki Ola Zabłocka.

W propozycjach satyrycznych kolejni artyści szli o lepsze z liderem grupy. Maciej Rybiński ujawnił swój, jedyny właściwy, stosunek do telewizji: bojkotować i być bojkotowanym. Przedstawił aktualną wizję resortu edukacji w sprawie matur: egzaminowani nic nie muszą umieć, byle tylko wcześniej nie wiedzieli, jakie są tematy.

Paweł Dłużewski rozśmieszał parodiami polityków. Z zapałem oklaskiwano jego refleksję, że w publicznych wypowiedziach niektórych z nich zdarza się dziwny asynchron: dźwięk wyprzedza myśl.

Ryszard Makowski rozbawiał anegdotami o kolorowych postaciach artystycznej Warszawy. Jedną z dam zdziwił widok leżącego pijanego osobnika pod domem literatów. „Ależ to znany aktor i wzięty pisarz”, odezwał się jej towarzysz. „No i co? Wstyd ci teraz stara k…? – dobiegł ją z dołu głos Jana Himilsbacha. „Znowu jest awantura, tak się bawi, tak się bawi góra” – widzowie podchwytywali pieśń Makowskiego.

Stanisław Klawe tradycyjnie łączył przenikliwość intelektualną wywodów z dziarską prostotą wykonania. Zajął się np. pogromem laptopów, łamanych bądź topionych – bo nie ma to, jak pogooglać sobie w wannie. I na swojską nutę odśpiewywał przyśpiewki: „Sukces najbardziej jest malowniczy, jak się dolary skądś pożyczy”. „Dziesięć miliardów może wystarczy, żeby osiągnąć cud gospodarczy”.

Kryzys kryzysem, ale na bilet najnowszy program kabaretu Pod Egidą powinno wystarczyć. Warto.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla