Reklama

Kobiety polskiego designu

W Londynie 23 września odbędzie się premiera książki poświęconej współczesnemu polskiemu wzornictwu. Napisana przez Włocha, mieszkającego w Wielkiej Brytanii i wydana po angielsku.

Publikacja: 22.09.2009 01:01

Gian Luca Amadei „Discovering Women in Polish Design: Interviews and Conversations”, Warszawa 2009

Gian Luca Amadei „Discovering Women in Polish Design: Interviews and Conversations”, Warszawa 2009

Foto: Materiały Promocyjne

Autor Gian Luca Amadei – projektant wnętrz, dziennikarz i edytor odwiedził Polskę po raz pierwszy przed dwoma laty. Był to wyjazd studyjny, podczas którego poznawał polski design. Zaskoczyło go, że spotykał głównie kobiety – projektantki, wykładowczynie akademickie, dziennikarki popularyzujące design, dyrektorki instytucji zajmujących się tą dyscypliną. Postanowił poznać je bliżej. Na przełomie 2008/2009 roku wrócił ponownie do Polski i przeprowadził cykl wywiadów z ponad dwudziestoma kobietami, profesjonalnie zajmującymi się designem. Publikację książki „Discovering Women in Polish Design: Interviews and Conversations” wsparł instytut Adama Mickiewicza.

Można oczywiście z autorem polemizować, czy wyłącznie wyemancypowane kobiety decydują dziś o polskim wzornictwie. Wydaje się, że równie często odnoszą w nim sukcesy mężczyźni. Niemniej to znak czasu, że w artystycznych zawodach kobiety są obecnie coraz bardziej widoczne. Przekonuje natomiast ocena, że polski design wyróżnia kreacyjność, inspirowana zarówno tradycją, jak i nowymi materiałami i technologiami.

Większość rozmówczyń Amadei to młode projektantki, które nie boją się wyzwań i skoku na „głęboką wodę”. Absolwentki artystycznych uczelni: w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Katowicach, które niejednokrotnie uzupełniały studia za granicą. Ale choć na zachodzie otwierały się przed nimi obiecujące perspektywy, decydowały się wrócić do kraju i tu rozwijać karierę. Dostrzegły bowiem, że dynamiczne przemiany w Polsce od lat 90. są szansą dla autorskiego designu.

Wiele z nich stworzyło własne studia i firmy. Jak mówi Anna Siedlecka, współzałożycielka (z Radkiem Achramowiczem) studia Puff–Buff, specjalizującego się m.in. w nadmuchiwanych lampach, które zdobyły nabywców w wielu krajach: „jeżeli chcesz coś osiągnąć, musisz podjąć ryzyko”. Każdy nowy projekt to jej zdaniem nauka nie tylko zawodu, ale także biznesu i marketingu.

Agata Kulik–Pomorska z Malafora (projektuje wnętrza i meble; rozpoznawczy znak jej studia to siedzisko w kształcie kości) opowiada, że zdecydowała się na założenie studia (wspólnie z Pawłem Pomorskim), bo w Polsce wciąż niełatwo znaleźć producenta designerskich projektów. I to jest jedna z głównych słabości naszego rynku, choć to stopniowo się zmienia.

Reklama
Reklama

Premiera książki odbędzie się podczas wystawy „Young Creative Poland”, prezentującej młody polski design (nie tylko z perspektywy feministycznej) w ramach London Design Festival oraz programu Polska!Year – promocji Polski w Wielkiej Brytanii.

Na pewno warto tę książkę przetłumaczyć na polski, bo jest świetnym punktem wyjścia do dyskusji na temat kondycji designu w naszym kraju i problemów projektantów.

Natomiast nie do końca jestem przekonana, czy spełni pokładane w niej promocyjne nadzieje za granicą. Dziwi bowiem w tej publikacji bardzo skromny wybór zdjęć. Każdą autorkę czy zespół prezentuje zaledwie jedno zdjęcie pracy! Trudno na tej podstawie wyrobić sobie pojęcie o prawdziwym potencjale tkwiącym w polskich projektantkach. Linki do ich internetowych stron to za mało w wydawnictwie o designerskich ambicjach.

Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Kultura
Nie żyje Frank Gehry. Legendarny architekt miał 96 lat
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Kultura
Pomyśleć o tym, co nieoczywiste. Galeria sztuki afrykańskiej Omeny Mensah w Warszawie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama