Reklama

Kobiety polskiego designu

W Londynie 23 września odbędzie się premiera książki poświęconej współczesnemu polskiemu wzornictwu. Napisana przez Włocha, mieszkającego w Wielkiej Brytanii i wydana po angielsku.

Publikacja: 22.09.2009 01:01

Gian Luca Amadei „Discovering Women in Polish Design: Interviews and Conversations”, Warszawa 2009

Gian Luca Amadei „Discovering Women in Polish Design: Interviews and Conversations”, Warszawa 2009

Foto: Materiały Promocyjne

Autor Gian Luca Amadei – projektant wnętrz, dziennikarz i edytor odwiedził Polskę po raz pierwszy przed dwoma laty. Był to wyjazd studyjny, podczas którego poznawał polski design. Zaskoczyło go, że spotykał głównie kobiety – projektantki, wykładowczynie akademickie, dziennikarki popularyzujące design, dyrektorki instytucji zajmujących się tą dyscypliną. Postanowił poznać je bliżej. Na przełomie 2008/2009 roku wrócił ponownie do Polski i przeprowadził cykl wywiadów z ponad dwudziestoma kobietami, profesjonalnie zajmującymi się designem. Publikację książki „Discovering Women in Polish Design: Interviews and Conversations” wsparł instytut Adama Mickiewicza.

Można oczywiście z autorem polemizować, czy wyłącznie wyemancypowane kobiety decydują dziś o polskim wzornictwie. Wydaje się, że równie często odnoszą w nim sukcesy mężczyźni. Niemniej to znak czasu, że w artystycznych zawodach kobiety są obecnie coraz bardziej widoczne. Przekonuje natomiast ocena, że polski design wyróżnia kreacyjność, inspirowana zarówno tradycją, jak i nowymi materiałami i technologiami.

Większość rozmówczyń Amadei to młode projektantki, które nie boją się wyzwań i skoku na „głęboką wodę”. Absolwentki artystycznych uczelni: w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Katowicach, które niejednokrotnie uzupełniały studia za granicą. Ale choć na zachodzie otwierały się przed nimi obiecujące perspektywy, decydowały się wrócić do kraju i tu rozwijać karierę. Dostrzegły bowiem, że dynamiczne przemiany w Polsce od lat 90. są szansą dla autorskiego designu.

Wiele z nich stworzyło własne studia i firmy. Jak mówi Anna Siedlecka, współzałożycielka (z Radkiem Achramowiczem) studia Puff–Buff, specjalizującego się m.in. w nadmuchiwanych lampach, które zdobyły nabywców w wielu krajach: „jeżeli chcesz coś osiągnąć, musisz podjąć ryzyko”. Każdy nowy projekt to jej zdaniem nauka nie tylko zawodu, ale także biznesu i marketingu.

Agata Kulik–Pomorska z Malafora (projektuje wnętrza i meble; rozpoznawczy znak jej studia to siedzisko w kształcie kości) opowiada, że zdecydowała się na założenie studia (wspólnie z Pawłem Pomorskim), bo w Polsce wciąż niełatwo znaleźć producenta designerskich projektów. I to jest jedna z głównych słabości naszego rynku, choć to stopniowo się zmienia.

Reklama
Reklama

Premiera książki odbędzie się podczas wystawy „Young Creative Poland”, prezentującej młody polski design (nie tylko z perspektywy feministycznej) w ramach London Design Festival oraz programu Polska!Year – promocji Polski w Wielkiej Brytanii.

Na pewno warto tę książkę przetłumaczyć na polski, bo jest świetnym punktem wyjścia do dyskusji na temat kondycji designu w naszym kraju i problemów projektantów.

Natomiast nie do końca jestem przekonana, czy spełni pokładane w niej promocyjne nadzieje za granicą. Dziwi bowiem w tej publikacji bardzo skromny wybór zdjęć. Każdą autorkę czy zespół prezentuje zaledwie jedno zdjęcie pracy! Trudno na tej podstawie wyrobić sobie pojęcie o prawdziwym potencjale tkwiącym w polskich projektantkach. Linki do ich internetowych stron to za mało w wydawnictwie o designerskich ambicjach.

Autor Gian Luca Amadei – projektant wnętrz, dziennikarz i edytor odwiedził Polskę po raz pierwszy przed dwoma laty. Był to wyjazd studyjny, podczas którego poznawał polski design. Zaskoczyło go, że spotykał głównie kobiety – projektantki, wykładowczynie akademickie, dziennikarki popularyzujące design, dyrektorki instytucji zajmujących się tą dyscypliną. Postanowił poznać je bliżej. Na przełomie 2008/2009 roku wrócił ponownie do Polski i przeprowadził cykl wywiadów z ponad dwudziestoma kobietami, profesjonalnie zajmującymi się designem. Publikację książki „Discovering Women in Polish Design: Interviews and Conversations” wsparł instytut Adama Mickiewicza.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
plakat
Andrzej Pągowski: Trzeba być wielkim miłośnikiem filmu, żeby strzelić sobie tatuaż z plakatem do „Misia”
Patronat Rzeczpospolitej
Warszawa Singera – święto kultury żydowskiej już za chwilę
Kultura
Kultura przełamuje stereotypy i buduje trwałe relacje
Kultura
Festiwal Warszawa Singera, czyli dlaczego Hollywood nie jest dzielnicą stolicy
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama