Reklama

Gotowanie na Twitterze

Jak trzymać rękę na pulsie słynnego kucharza? Z mikrobloga dowiemy się nie tylko, co gotuje, ale też co porabia wieczorami

Publikacja: 23.04.2010 23:09

Jamie Oliver Jego posty umieszczane na Twitterze śledzi ponad 420 tysięcy osób

Jamie Oliver Jego posty umieszczane na Twitterze śledzi ponad 420 tysięcy osób

Foto: PAP

Jak trzymać rękę na pulsie słynnego kucharza? Z mikrobloga dowiemy się nie tylko, co gotuje, ale też co porabia wieczorami

Według najnowszych danych przedstawionych przez Facebook z tego portalu społecznościowego korzysta 400 mln osób. Z kolei Twitter – serwis umożliwiający wysyłanie krótkich, 140-znakowych wiadomości – może się pochwalić 100 mln użytkowników.

Nic dziwnego, że są obecni na nich także politycy, aktorzy, muzycy i inni celebryci. Wśród nich – gotujący na ekranach telewizorów. W końcu każdy sposób na pozyskanie fanów jest wart wykorzystania.

[srodtytul] Nagi szef [/srodtytul]

„Dzisiaj wolny wieczór poszedłem do miłego pubu na kolację teraz chilloutuję się ze swoją panią mam nadzieję że macie się dobrze joxx”. Tego rodzaju posty zamieszcza w swoim profilu na Twitterze Jamie Oliver – brytyjska gwiazda kuchni, autor kilku bestsellerowych książek kucharskich i popularnych programów telewizyjnych. Strona Jamiego Olivera na Facebooku, na której zamieszczane są wiadomości o nowych inicjatywach sygnowanych nazwiskiem Nagiego Szefa, liczy sobie ponad 264 tys. fanów. Z kolei posty zamieszczane przez niego na Twitterze śledzi ponad 420 tysięcy osób. W tzw. tweetach pojawiają się informacje o podróżach, postępach w pracach nad aktualnie przygotowywanymi programami, linki do przepisów (ostatnio m.in. paella, kotleciki po mauretańsku i ryba zapiekana w plasterkach pancetty). Są też zdjęcia, począwszy od fotografii z oficjalnych bankietów, po przedstawiające biegające po ogrodzie kurczaki.

Reklama
Reklama

Od jakiegoś czasu jednak stronę zdominowały wpisy poświęcone nowej akcji Brytyjczyka: Jamie’s Food Revolution, której celem jest zmiana jadłospisu w amerykańskich szkolnych stołówkach. Pojawiają się newsy o tym, która kolejna sława poparła jego projekt – w ostatnich dniach były to aktorki Gwyneth Paltrow i Jennifer Aniston. Są przykłady historii, w których uczniowie sami zbuntowali się przeciwko śmieciowemu jedzeniu. Także linki do zdjęć rewolucyjnych potraw wykonanych przez fanów Olivera.

[srodtytul]Autopromocja po amerykańsku [/srodtytul]

Oliver to niejedyny celebrity chef, który korzysta z Twittera. Zapalonym użytkownikiem serwisu do mikroblogowania jest także Amerykanin Tyler Florence, znany w Polsce głównie dzięki programom kulinarnym: „Tyler na tropie doskonałości” czy „Pogotowie kulinarne Tylera Florence’a”. Podobnie jak kolega z Wysp Brytyjskich Florence zamieszcza w swoim profilu linki do swoich przepisów. Ale też linki do ciekawych w jego opinii artykułów o ruchu Slow Food czy przykładów wspierania lokalnych producentów. I newsy z życia: na przykład, że właśnie czeka na dostarczenie swojej pierwszej kolonii pszczół.

Oczywiście nie brakuje autopromocji, choćby informacji o zbliżających się spotkaniach z czytelnikami. Od niedawna można także za pośrednictwem Twittera śledzić postępy w pracach remontowych w nowych lokalach Florence’a. Wśród amatorów Twittera można znaleźć nie tylko szefów znanych ze swoich programów telewizyjnych, ale także tych, którzy na co dzień pracują w restauracyjnych kuchniach. Przykładem jest Grant Achatz – mistrz kuchni molekularnej, szef słynnej chicagowskiej Alinei. Prócz bardziej osobistych postów o wizytach w innych lokalach czy podróżach można natknąć się na zapiski z dyskusji nad nową kartą menu. Także na zdjęcia pokazujące krok po kroku przygotowanie futurystycznych dań serwowanych przez Achatza.

Prócz Twittera celebryccy kucharze nie zapominają o Facebooku. Swoje oficjalne strony mają tutaj i Oliver, i Achatz, ale też np. Antoni Carluccio znany z programów i książek poświęconych włoskiej kuchni. Swoje profile mają także inni gotujący celebryci, mniej znani polskiej publiczności, np. Curtis Stone (programy z jego udziałem można było oglądać na kuchni.tv) czy Cat Cora. Czasem na profilach pojawiają się jedynie zapowiedzi programów, a czasem przepisy, zajawki programów czy zdjęcia.

Z kolei chcąc się dowiedzieć, co porabia Anthony Bourdain (książka „Kill Grill”, seria programów „Bez rezerwacji”), należałoby zajrzeć w jego bloga prowadzonego na stronie kanału telewizyjnego Travel Channel.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Blogi znad Wisły [/srodtytul]

Być może niedługo będzie można poznać z nowej strony polskich szefów kuchni znanych z telewizji. Jednak na razie prowadzenie bloga lub korzystanie z Twittera lub Blipa nie jest zbyt popularne wśród kulinarnych gwiazd znad Wisły. Główną formą istnienia i – jakkolwiek by patrzeć – promocji w sieci pozostają strony internetowe.

Swoje witryny mają m.in. Karol Okrasa, Robert Sowa i Joseph „Józek” Seeletso. Bloga, w którym pojawiają się m.in. przepisy czy kulinarne rozmaitości (np. recenzje polskich serów zagrodowych), prowadzi Adam Chrząstowski z krakowskiej Ancory, znany także z programu „Adam po pracy”. Niedawno swojego bloga reaktywował także Pascal Brodnicki, zdradzając, że wkrótce rusza z nowym przedsięwzięciem.

[ramka][b]W sieci[/b]

[b]Twitter i Facebook:[/b]

Grant Achatz: [link=http://twitter.com/Gachatz]twitter.com/Gachatz[/link];

Reklama
Reklama

Antoni Carluccio: [link=http://facebook.com/pages/Antonio-Carluccio]facebook.com/pages/Antonio-Carluccio[/link]

Tyler Florence: [link=http://twitter.com/TylerFlorence]twitter.com/TylerFlorence[/link]

Emeril Lagasse: [link=http://twitter.com/Emeril]twitter.com/Emeril[/link]

Jamie Oliver: [link=http://twitter.com/jamie_oliver]twitter.com/jamie_oliver[/link]; [link=http://facebook.com/jamieoliver]facebook.com/jamieoliver[/link]

Martha Stewart: [link=http://twitter.com/MarthaStewart]twitter.com/MarthaStewart[/link];

Reklama
Reklama

[link=http://themarthablog.com]themarthablog.com[/link]

[b]Blogi:[/b]

Adama Chrząstowskiego [link=http://blog.ancora-restaurant.com]blog.ancora-restaurant.com[/link]

Mariusza Sylburskiego [link=http://sylburskiblog.pl]sylburskiblog.pl[/link]

[b]Strony: [/b]

Reklama
Reklama

Karola Okrasy: [link=http://karolokrasa.pl]karolokrasa.pl[/link]

Josepha Seeletso: [link=http://kuchniajozka.pl]kuchniajozka.pl[/link]

Roberta Sowy: [link=http://sowarobert.pl]sowarobert.pl[/link][/ramka]

Jak trzymać rękę na pulsie słynnego kucharza? Z mikrobloga dowiemy się nie tylko, co gotuje, ale też co porabia wieczorami

Według najnowszych danych przedstawionych przez Facebook z tego portalu społecznościowego korzysta 400 mln osób. Z kolei Twitter – serwis umożliwiający wysyłanie krótkich, 140-znakowych wiadomości – może się pochwalić 100 mln użytkowników.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Kultura
Artyści w misji kosmicznej śladem Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego
Kultura
Jan Ołdakowski: Polacy byli w powstaniu razem
Kultura
Jesienne Targi Książki w Warszawie odwołane. Organizator podał powód
Kultura
Bill Viola w Toruniu: wystawa, która porusza duszę
Kultura
Lech Majewski: Mamy fantastyczny czas dla plakatu. Nie boimy się AI
Reklama
Reklama