Piotr Anderszewski i orkiestra z Baden-Baden

Piotr Anderszewski odkrył dzikość w muzyce Karola Szymanowskiego, orkiestra z Baden-Baden straszyła piekłem w symfonii Liszta

Publikacja: 05.02.2011 00:45

W piątkowy wieczór w Filharmonii Narodowej stare utwory odmłodniały i – co tu ukrywać – stały się bardziej interesujące. Wszystko za sprawą niemieckiej orkiestry z Baden-Baden, jej francuskiego szefa Sylvaina Cambrelinga i polskiego solisty Piotra Anderszewskiego.

Przyjazd pianisty zmobilizował jego licznych fanów, którzy zgotowali mu entuzjastyczną owację. Całkiem zasłużenie, bo „Symfonia koncertująca” Szymanowskiego, w której zagrał solową partię, dzięki niemu zyskała nowe życie.

Ten utwór znamy z dziesiątek wykonań, ale Anderszewski nadał mu nowe brzmienie od początkowych taktów pierwszego tematu. Zagrał je delikatnie, ale dźwiękiem mrocznym, wręcz niepokojącym. Potem nie zawahał się poszatkować narracji na drobniejsze cząstki, a muzyka nabrała energetycznego, momentami wręcz dzikiego charakteru. Była to jednak interpretacja spójna i zakończona porywającym finałem.

Za gorące przyjęcie Piotr Anderszewski zrewanżował się fragmentem suity Bacha i tańcem Bartoka. Obok Szymanowskiego to jego ulubieni kompozytorzy, ich muzykę potrafi grać fascynująco.

Reszta wieczoru należała już do artystów z Baden-Baden. Można powiedzieć, że to zespół z niemieckiej prowincji, ale chciałoby się mieć tej klasy orkiestrę w najważniejszych polskich miastach.

Sylvain Cambreling jest zaś dyrygentem o olbrzymim doświadczeniu i pięknej karierze, który potrafi wnikliwie wejrzeć w partyturę.

Swą wszechstronność udowodnił, najpierw prowadząc muzyków w subtelnych, mgławicowych „Six épigraphes antiques” Debussy’ego, a koncert zwieńczył potężną „Symfonią dantejską” Liszta.

W tym obrazie wędrówki przez kręgi zaświatów wszystko było jak należy. Piekło ujawniało swą grozę niskim rejestrem skrzypiec i ponurym brzmieniem instrumentów dętych. Czyściec opisany został długimi frazami i delikatną fugą. W Niebie nuty wznosiły się ku górze, a klimatu dodała żeńska część chóru Filharmonii Narodowej.

Za życia kompozytora to była muzyka nowoczesna, dziś wydaje się banalna. Ale nie wybrzydzajmy, mamy Rok Liszta z okazji 200. rocznicy urodzin. Obyśmy mogli częściej słuchać jego utworów w takim wykonaniu.

W piątkowy wieczór w Filharmonii Narodowej stare utwory odmłodniały i – co tu ukrywać – stały się bardziej interesujące. Wszystko za sprawą niemieckiej orkiestry z Baden-Baden, jej francuskiego szefa Sylvaina Cambrelinga i polskiego solisty Piotra Anderszewskiego.

Przyjazd pianisty zmobilizował jego licznych fanów, którzy zgotowali mu entuzjastyczną owację. Całkiem zasłużenie, bo „Symfonia koncertująca” Szymanowskiego, w której zagrał solową partię, dzięki niemu zyskała nowe życie.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali