Podział obowiązków w domu

Jak panie dzielą się obowiązkami domowymi ze swoimi partnerami?Współczesna Polka po mleko i proszek wysyła męża. Jednak meble i sprzęt RTV woli już wybierać wspólnie z partnerem.

Publikacja: 08.03.2011 09:00

Podział obowiązków w domu

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

Widok mężczyzny przechadzającego się wśród sklepowych półek z listą produktów, na które w domu czekają ich żony i partnerki nikogo już dziś nie dziwi. Metod dzielenia obowiązków domowych jest tyle, co rodzin.

W jednych domach to kobieta woli męża zostawić z dzieckiem i samej wybrać „najładniejsze mięso", inne z gotową listą zakupów wysyłają do hipermarketu partnera. Jak mężczyźni na co dzień pomagają płci pięknej?

 

 

Z badania przeprowadzonego na klientach śląskich centrów handlowych wynika, że ponad 60 proc. kobiet woli przygotować listę niezbędnych do domu produktów i wysłać z nią męża do sklepu. 90 proc. kobiet w tej grupie stanowią panie czynne zawodowo do 40 roku życia, które z racji codziennej pracy wspólne kupowanie produktów spożywczych lub chemii codziennego użytku traktują jako stratę czasu. Jak wynika z sondażu, panie wolą w tym czasie zajmować się domem.

Reklama
Reklama

 

 

Jak wynika z badania 62 proc. mężczyzn tygodniowe zakupy do domu potrafi wykonać w niespełna 30 minut, co udaje się zaledwie 8 proc. kobiet. 69 proc. ankietowanych przedstawicielek płci pięknej na zakupy przeznacza do 2,5 godziny i więcej. Natomiast żaden z biorących udział w ankiecie mężczyzn nie przyznał się do zakupów dłuższych niż 3 godziny.

Panowie w takich sytuacjach wolą odwieźć partnerkę do centrum handlowego i wrócić do domu, aby pod telefonem czekać na sygnał, kiedy mogą ją odebrać z pakunkami. Panie chętnie przystają na takie propozycje, gdyż - jak wynika z sondażu - większość kobiet udział mężczyzn we wspólnych zakupach traktuje jako wsparcie w noszeniu toreb.

 

 

Reklama
Reklama

Co ciekawe 38 proc. ankietowanych przyznało że artykuły wyposażenia domu oraz aranżacji wnętrz kupują razem. Większość kobiet nie jest gotowa do samodzielnego ponoszenia odpowiedzialności za wybór sprzętu AGD i RTV, czy dobór mebli.

 

 

40 proc. klientek preferuje samodzielne robienie zakupów. Przeważają w tej grupie panie po 50 roku życia oraz gospodynie domowe. Ich zdaniem mężczyźni nie są dostatecznie cierpliwi, aby stać w kolejce za mięsem.

 

 

Reklama
Reklama

Jak pokazują wyniki sondy, mężczyzn na zakupach można podzielić na dwie grupy: tych, którzy pomagają i tych, którzy nie przeszkadzają. Pierwszą grupę stanowią młodzi tatusiowie i mężczyźni po 50 roku życia, którzy wspierają swoje partnerki w codziennych domowych czynnościach. Drugą grupę reprezentują mężczyźni, którym - co może być zaskakujące - w związkach to kobieta wybrała taką właśnie formę partnerstwa.

Badanie komentuje socjolog z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dr Tomasz Szlendak: Wyniki badań ani trochę mnie nie dziwią. Od ostatnich 20 lat w świecie zachodnim i od dziesięciu w Polsce kobiety zaczynają być odpowiedzialne za dokonywanie większości decyzji konsumpcyjnych, ze sprzętem DVD i samochodem włącznie. O ile jednak w starszych kategoriach wiekowych nie stanowi to osi konfliktu w rodzinie, o tyle w młodszych już może, ponieważ młodych mężczyzn w galeriach handlowych jest więcej niż starszych.

Sytuacja zatem opisana w badaniach będzie się zmieniać, ponieważ młodzi mężczyźni znacznie skuteczniej i łatwiej niż ich ojcowie poruszają się po przestrzeniach sklepów z jednego ważnego powodu. Mieszkają mianowicie dłużej sami - bez matek i bez żon - i sami muszą sobie radzić z kupnem bazylii, chleba i wkładów do zmywarki. Coraz później się żenią, a zatem mają sporo czasu, żeby nabyć odpowiednich umiejętności konsumpcyjnych. Ich ojcowie wpadali z rąk wyręczających ich w tym zakresie matek w ręce wyręczających ich w tym zakresie żon. Dlatego, między innymi, męczą się w sklepie, nudzą i niecierpliwią. A do tego nie potrafią z mnogości rożnych towarów wybrać tego sensownego.

 

Widok mężczyzny przechadzającego się wśród sklepowych półek z listą produktów, na które w domu czekają ich żony i partnerki nikogo już dziś nie dziwi. Metod dzielenia obowiązków domowych jest tyle, co rodzin.

W jednych domach to kobieta woli męża zostawić z dzieckiem i samej wybrać „najładniejsze mięso", inne z gotową listą zakupów wysyłają do hipermarketu partnera. Jak mężczyźni na co dzień pomagają płci pięknej?

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Kultura
Polka wygrała Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie. Plakat ma być skuteczny
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Kultura
Kendrick Lamar i 50 Cent na PGE Narodowym. Czy przeniosą rapową wojnę do Polski?
Patronat Rzeczpospolitej
Gala 50. Nagrody Oskara Kolberga już 9 lipca w Zamku Królewskim w Warszawie
Kultura
Biblioteka Książąt Czartoryskich w Krakowie przejdzie gruntowne zmiany
Kultura
Pod chmurką i na sali. Co będzie można zobaczyć w wakacje w kinach?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama