Sojusz tradycji z klasyką

Grand Prix sopockiego festiwalu "Dwa teatry" dla telewizyjnego spektaklu „Getsemani” i radiowego „Hamleta”– pisze Małgorzata Piwowar

Aktualizacja: 22.05.2012 10:11 Publikacja: 21.05.2012 22:00

David Hare „Getsemani"

David Hare „Getsemani"

Foto: materiały prasowe

Te wskazania mówią, że tradycja i klasyka są nadal w cenie. Janusz Majewski, przewodniczący tegorocznego jury oceniającego spektakle Teatru Telewizji, podkreślał, że werdykt był jednogłośny.

- Porozumienie osiągnęliśmy łatwo - mówił. - Po raz pierwszy na tak znaczną skalę pojawiły się przedstawienia przeniesione z teatrów żywego planu - wśród nich trzy będące nowym rodzajem widowiska. To spektakle przeniesione z teatru do studia telewizyjnego, transmitowane stamtąd z udziałem widzów zasiadających na specjalnie wybudowanej widowni. Kiedy przyszło do wyboru, zdaliśmy sobie sprawę, że mamy do czynienia z dwoma gatunkami, które trudno porównywać, bo to tak jakby porównywać kurę z krokodylem. Takie postawienie obok siebie tych dwóch form, daje od razu przewagę tradycyjnym.

Oczywiście doceniamy popularność spektakli transmitowanych na żywo, popieramy ich rozwój, ale one domagają się rozpatrywania w innej kategorii. Postanowiliśmy wskazać drogę, którą uważamy za najbardziej właściwą dla gatunku jakim jest Teatr TV, czyli tradycyjne sprawdzone formy, siłą rzeczy staranniejsze realizacyjnie. Język Teatru TV jest unikalny, wypracowywany od kilku dziesiątków lat. To wartość, którą należy pielęgnować. Czuję się do tego zobligowany tym bardziej, że to język, który kiedyś sam wybrałem i rozwijałem realizując ponad 40 przedstawień. Taki punkt widzenia okazał się równie bliski moim kolegom z jury. Myślę, że możemy mieć czyste sumienie, że wybraliśmy to, co najlepsze.

Nagrodzone „Getsemani" Davida Hare'a w reżyserii Waldemara Krzystka to dziejąca się współcześnie w Wielkiej Brytanii, trzymająca w napięciu historia pokazująca uwikłanie rządzących, mechanizmy gry o władzę. - Uznaliśmy, że ten spektakl jest perfekcyjny pod każdym względem - reżyserii, oprawy plastycznej, aktorskich ról - jedną z nich, Mariusza Bonaszewskiego, wyróżniliśmy - wyjaśnia Janusz Majewski. - Do tego i sam temat - mrocznych kulisów władzy - jest bardzo aktualny. Jedyny paradoks polega na tym, że choć jako społeczeństwo czujemy przesyt polityką, wręcz mamy jej serdecznie dosyć - spektakl opowiada o jej brudach i o tym wszystkim, o czym wolelibyśmy nie myśleć. Więc z jednej strony serce mówi: przestańmy się tym zajmować, ale rozum twierdzi: przyjrzyjmy się temu jeszcze raz, bo to wszystko, co oglądamy w spektaklu dzieje się w naszym świecie na każdym kroku, choć na różną skalę.

Za ocalaniem ponadczasowych wartości opowiedzieli się także jurorzy oceniający 16 konkursowych słuchowisk. - W tym roku nasze odczucia były bardzo zbieżne - mówi Graźyna Barszczewska, przewodnicząca radiowego jury. - Wygrała klasyka, która pokazała swoją nieprzemijającą klasę. „Hamlet" nas zachwycił, bo poza oczywistymi walorami tekstu dramaturgicznego w znakomitym przekładzie, jego atuty potęguje muzyka, realizacja. Równie świetna okazała się reżyseria, a także role - w tym osobno uhonorowana tytułowa kreacja Marcina Hycnara. Kiedy słuchaliśmy tego przedstawienia, dokładnie widzieliśmy je na scenie. To zaleta najlepszych realizacji radiowych. Umiejętnie namalowane słowem obrazy widzimy przed naszymi oczami. Naszym laureatom udało się to w stu procentach.

Przyznaną po raz pierwszy w tym roku plebiscytową Nagrodę Publiczności wyłaniającą ulubiony spektakl spośród laureatów Grand Prix wszystkich dotychczasowych edycji festiwalu otrzymał „Kontrym" Marka Pruchniewskiego w reżyserii Marcina Fischera. Nagroda Presspubliki, wydawcy „Rzeczpospolitej" za rolę kobiecą trafiła do Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej i Agnieszki Grochowskiej, odtwórczyń roli Hanny Arendt w spektaklu „Rzecz o banalności miłości" zrealizowanym przez Feliksa Falka.

Waldemar Krzystek, reżyser

Szczerze się cieszę, że jury doceniło naszą pracę. To sukces całej ekipy, z którą stworzyliśmy ten spektakl - od aktorów do realizatorów. W moim przekonaniu w Teatrze Telewizji podstawę stanowi ciekawy dobrze napisany tekst stawiający więcej pytań niż dający odpowiedzi. Potem tylko trzeba nad nim porządnie popracować. David Hare napisał mądrą sztukę dotyczącą wartości, których powinniśmy bronić w naszym świecie, a nie tylko biadolić, że już ich nie ma. Opuszczanie rąk nic tu nie pomoże, trzeba zakasać rękawy i działać. Mam nadzieję, że realizacja tego spektaklu wpisuje się w takie właśnie działanie.

 

Werdykt Jury w kategorii spektakli Teatru TV

XII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej

„DWA TEATRY – Sopot 2012"

Jury w składzie:

Janusz Majewski (Przewodniczący), Maria Malatyńska, Adam Sikora,

Dorota Roqueplo, Artur Żmijewski

po obejrzeniu 13 spektakli konkursowych przyznało jednogłośnie następujące nagrody:

GRAND PRIX dla najlepszego spektaklu Teatru TV otrzymuje

„GETSEMANI" Davida Hare'a w reżyserii Waldemara Krzystka.

Nagrodę ufundowaną przez Prezesa Zarządu TVP S.A.

Jury podzieliło w następujący sposób:

- za reżyserię dla Waldemara Krzystka

- za rolę Otto Fallona dla Mariusza Bonaszewskiego

- za scenografię dla Andrzeja Przybyła i Agaty Przybył

- za reżyserię autorskiego spektaklu „Najweselszy człowiek"

dla Łukasza Wylężałka

Nagrodę ufundował Marszałek Województwa Pomorskiego

- za oryginalny współczesny polski tekst dramatyczny lub adaptację teatralną

za utwór „Next-ex" dla Juliusza Machulskiego

Nagroda została ufundowana przez Kasy Kredytowe SKOK

- za zdjęcia do spektaklu „Najweselszy człowiek" w reżyserii Łukasza Wylężałka

dla Wojciecha Todorowa

Nagrodę ufundował BANK MILLENNIUM S.A.

- za twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego „Zmierzch Bogów" w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego

dla Józefa Kowalewskiego

Nagroda została ufundowana przez GRUPĘ LOTOS S.A.

- za scenografię spektaklu „Najweselszy człowiek" w reżyserii Łukasza Wylężałka

dla Anny Wunderlich

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Gdyni

za muzykę oraz opracowanie muzyczne do spektaklu

„Skarpetki, opus 124"

w reżyserii Macieja Englerta

dla Jerzego Satanowskiego

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Gdańska

- za montaż spektakli:

- „Najweselszy człowiek" w reżyserii Łukasza Wylężałka,

- „Next-Ex" w reżyserii Juliusza Machulskiego,

- „Rzecz o banalności miłości" w reżyserii Feliksa Falka

dla Beaty Barciś

Nagroda została ufundowana przez Kasy Kredytowe SKOK

Nagroda aktorska za rolę kobiecą:

- za rolę Hanny Arendt w spektaklu „Rzecz o banalności miłości" w reżyserii Feliksa Falka

ex aequo

dla Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej i Agnieszki Grochowskiej

Nagrodę ufundowała Presspublica wydawca dziennika „Rzeczpospolita"

Nagroda aktorska za rolę męską

ex aequo

- za rolę Verdiera w spektaklu „Skarpetki, opus 124" w reżyserii Macieja Englerta

dla Piotra Fronczewskiego

oraz

- za rolę Bremonta w spektaklu „Skarpetki, opus 124" w reżyserii Macieja Englerta

dla Wojciecha Pszoniaka

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Sopotu

Nagroda Honorowa im. Krzysztofa Zaleskiego

za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności

dla spektaklu „Rzecz o banalności miłości" Savyon Liebrecht

w reżyserii Feliksa Falka.

Jury przyznało trzy honorowe wyróżnienia aktorskie:

- dla Emilii Nagórki za rolę Suzette Guest w spektaklu „Getsemani" w reżyserii Waldemara Krzystka

- dla Julii Rosnowskiej za rolę Marysi w spektaklu „Next-ex" w reżyserii Juliusza Machulskiego

- dla Macieja Stuhra za rolę Cosme McMoon w spektaklu „Boska!." w reżyserii Andrzeja Domalika.

 

Werdykt Jury w kategorii słuchowisk

XII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej

„Dwa Teatry - Sopot 2012"

Jury w składzie:

Grażyna Barszczewska – przewodnicząca, Jerzy Limon, Wojciech Rajski, Jacek Snopkiewicz, Maciej Wojtyszko, po wysłuchaniu 16 słuchowisk nominowanych do finału festiwalowego na posiedzeniu w dniu 21 maja 2012r. przyznało następujące nagrody:

GRAND PRIX dla najlepszego utworu

otrzymują twórcy słuchowiska „Hamlet":

za reżyserię – Waldemar Modestowicz

za rolę Hamleta – Marcin Hycnar

za muzykę – Piotr Moss

za realizację akustyczną – Andrzej Brzoska

Słuchowisko w systemie dźwięku przestrzennego zostało zgłoszone przez Program I Polskiego Radia.

GRAND PRIX ufundował Prezes Zarządu Polskiego Radia S.A.

Nagrodę za reżyserię

otrzymują ex aequo:

Anna Wieczur-Bluszcz za reżyserię słuchowiska „Mizantrop"

oraz

Dariusz Błaszczyk za reżyserię słuchowiska „Zegar bije"

Słuchowiska zostały zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia.

Nagrodę ufundował Marszałek Województwa Pomorskiego.

Nagrodę za scenariusz oryginalny

otrzymuje Tomasz Man za scenariusz słuchowiska „Moja ABBA" w swojej reżyserii. Słuchowisko zostało zgłoszone przez Program III Polskiego Radia.

Ponadto Jury przyznało wyróżnienie dla Maliny Prześlugi za tekst „Nic, Dzika Mrówka, Adam i Ewa" będący podstawą adaptacji słuchowiska pod tym samym tytułem.

Słuchowisko zostało zgłoszone przez Radio Merkury Poznań.

Nagrodę ufundowała Grupa Lotos S.A.

Nagrodę za scenariusz będący adaptacją

otrzymuje Bogumiła Prządka za scenariusz słuchowiska „Dziura w niebie" według powieści Tadeusza Konwickiego i za scenariusz słuchowiska „Zbrodnia w Dzielnicy Północnej" według powieści Stefana Kisielewskiego.

Słuchowiska zostały zgłoszone przez Program II Polskiego Radia.

Nagrodę ufundowała Presspublica wydawca dziennika "Rzeczpospolita".

Nagrodę im. Janusza Hajduna

za realizację akustyczną otrzymuje Andrzej Brzoska za realizację słuchowisk w systemie dźwięku przestrzennego: „Mizantrop" w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz, „Obłomow" w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (oba słuchowiska zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia) oraz „Moja ABBA" w reżyserii Tomasza Mana (słuchowisko zgłoszone przez Program III Polskiego Radia).

Nagrodę ufundowało Radio Gdańsk S.A.

Nagrodę za opracowanie muzyczne

otrzymuje Tomasz Obertyn za opracowanie muzyczne słuchowisk: „Zbrodnia w Dzielnicy Północnej" w reżyserii Waldemara Modestowicza (słuchowisko zgłoszone przez Program II Polskiego Radia) oraz „Obłomow" w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (słuchowisko zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia).

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Sopotu.

Nagrodę aktorską za rolę kobiecą

otrzymuje Ewa Konstancja Bułhak za rolę Olgi w słuchowisku „Obłomow" w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej.

Słuchowisko zostało zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia.

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Gdańska.

Nagrodę aktorską za rolę męską

otrzymuje Przemysław Bluszcz za rolę Alcesta w słuchowisku „Mizantrop" w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz.

Słuchowisko zostało zgłoszone przez Teatr Polskiego Radia.

Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Gdyni.

Nagrodę aktorską za rolę drugoplanową

otrzymują ex aequo:

Mirosława Krajewska za rolę Babki Linsrumowej w słuchowisku „Dziura w niebie" w reżyserii Pawła Łysaka; słuchowisko zgłoszone przez Program II Polskiego Radia

oraz

Grzegorz Gzyl za rolę Janka w słuchowisku „Bliżej piekła" w reżyserii Henryka Rozena; słuchowisko zgłoszone przez Radio Gdańsk S.A.

Nagrodę ufundował Hotel BAYJONN.

Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego

za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności otrzymuje Maria Brzezińska, adaptatorka i reżyserka słuchowiska „Próba czytania".

Słuchowisko zostało zgłoszone przez Polskie Radio Lublin.

Honorową nagrodę zespołową dla Producenta słuchowisk

otrzymuje Program I Polskiego Radia za atrakcyjną ofertę programową.

Ponadto Jury przyznało wyróżnienia w formie rekomendacji do powtórzenia na antenie ogólnopolskiej i antenach rozgłośni regionalnych następującym słuchowiskom:

„Hibakusha" Dany Łukasińskiej w reżyserii Janusza Kukuły. Słuchowisko zostało zgłoszone przez Program III Polskiego Radia.

„Koniec świata w Dębkach" autorstwa i w reżyserii Moniki Powalisz. Słuchowisko zostało zgłoszone przez Program I Polskiego Radia.

Te wskazania mówią, że tradycja i klasyka są nadal w cenie. Janusz Majewski, przewodniczący tegorocznego jury oceniającego spektakle Teatru Telewizji, podkreślał, że werdykt był jednogłośny.

- Porozumienie osiągnęliśmy łatwo - mówił. - Po raz pierwszy na tak znaczną skalę pojawiły się przedstawienia przeniesione z teatrów żywego planu - wśród nich trzy będące nowym rodzajem widowiska. To spektakle przeniesione z teatru do studia telewizyjnego, transmitowane stamtąd z udziałem widzów zasiadających na specjalnie wybudowanej widowni. Kiedy przyszło do wyboru, zdaliśmy sobie sprawę, że mamy do czynienia z dwoma gatunkami, które trudno porównywać, bo to tak jakby porównywać kurę z krokodylem. Takie postawienie obok siebie tych dwóch form, daje od razu przewagę tradycyjnym.

Pozostało 93% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla