Skarby techniki, natury i sztuki w solnych podziemiach

Zbiory Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka należą do największych o tematyce górniczej w Europie.

Publikacja: 02.12.2012 18:33

Skarby techniki, natury i sztuki w solnych podziemiach

Foto: Artur Grzybowski, Ludwik Kostuś

Jego eksponaty pokazują historię produkcji soli na tym terenie i potwierdzają bogactwo żup krakowskich, które jako przedsiębiorstwo państwowe w średniowiecznej Polsce przysparzało skarbowi królewskiemu olbrzymich dochodów. Piękne wyrobiska kopalni są dziś scenerią, w której podziwiać można unikalne zabytki techniki, zachwycające zbiory geologiczne i obiekty sztuki.

Blask kryształów w skarbcu geologicznym

W muzeum podziwiać można okazy kryształów (z podziemnego rezerwatu Grot Kryształowych w Wieliczce), delikatnych włosów solnych, choinek, stalaktytów czy stalagmitów. Ich niezwykłe kształty to rezultat tzw. wtórnych krystalizacji, do jakich dochodzi tam, gdzie pojawiła się solanka.

Zwiedzający mogą także obejrzeć  fragmenty skamieniałych roślin i zwierząt żyjących przed milionami lat oraz pokryte pięknymi kryształami soli przedmioty codziennego użytku wykorzystywane przez górników – konewkę, miotłę czy drabinę. I te zwykłe kiedyś narzędzia pracy nabrały w specyficznym podziemnym mikroklimacie walorów prawdziwych dzieł sztuki.

Pradziejowe warzelnictwo soli

Model prehistorycznej warzelni soli potwierdza, że już 6 tysięcy lat temu w okolicach Wieliczki produkowano sól. Dokumentują to odkrycia archeologów, którzy odnaleźli ślady tych umiejętności naszych przodków z czasów neolitu. Dzięki temu ważnemu odkryciu Wieliczka zaliczona została do najstarszych w Europie miejsc, szczycących się udokumentowaną produkcją soli. A ta była bardzo cenna i pełniła przez wieki funkcję pieniądza.

„Warzenie" soli polega na odparowaniu wody z solanki. W Wieliczce do tego celu używano ognia.

Solankę gotowano w dużych glinianych garnkach do momentu otrzymania gęstej substancji. Następnie przekładano ją do mniejszych naczyń, w których ją suszono i formowano w bryłki.

Róg Bractwa Kopaczy –symbol bogactwa kopalni

Do najcenniejszych obiektów w zbiorach Muzeum należy Róg Bractwa Kopaczy – wykonany w 1534 roku na zamówienie żupnika Seweryna Bonera (zarządcy kopalni) i podarowany górnikom wielickim. Symbolizuje bogactwo kopalni i trud pracujących tu osób, które uosabia klęczący Herkules.

Na okazałym rogu tura oprawionym w srebro widnieją: godło Bractwa Kopaczy Wielickich oraz herby Jagiellonów, Sforzów i fundatora. Ten skarb prezentowano niegdyś tylko podczas największych uroczystości w Wieliczce, zawieszany był wówczas na łańcuchu noszonym przez starszego bractwa. Dziś róg to najbardziej „eksportowy" zabytek ze zbiorów muzeum. Teraz można go podziwiać na wystawie „Europa Jagellonica 1386–1572. Sztuka i kultura w Europie Środkowej za panowania Jagiellonów" w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Kieraty – zabytkowe maszyny na górniczej szychcie

Bardzo cenną częścią zbiorów Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka jest unikatowa kolekcja drewnianych kieratów – maszyn poruszanych przed wiekami przez zatrudniane w kopalni konie. Te skarby górniczej techniki – jak XVII-wieczny kierat polski czy znacznie młodsze kieraty saski i węgierski – mogły udźwignąć jednorazowo dwie tony ładunku, a w ruch wprawiało je osiem koni. Dopiero w 2. połowie XIX stulecia zastąpiły je maszyny parowe, a potem – elektryczne.

16-metrowy kierat polski to najstarsza i największa taka maszyna, która przetrwała do naszych czasów. Podczas specjalnych pokazów dla turystów, np. w ramach otwartej dla wszystkich Nocy Muzeów, wielki kierat „ożywa" i jak przed wiekami krzątają się przy nim górnicy wywożący na powierzchnię ziemi sól. Taki wyjątkowy pokaz zawsze przyciąga wielu gości.

Monumentalne komory – rezerwaty górnicze

Podczas zwiedzania podziemnej ekspozycji szczególne wrażenie robią wielkie komory, z których niegdyś wydobywano bryły soli. Za najpiękniejszą uznawana jest komora Saurau. To także jedna z najwyższych komór zwiedzanych w  kopalni (28 m), wyeksploatowana w  złożu soli zielonej – dziś stanowiąca rezerwat. Ze względu na walory widokowe udostępniono ją turystom już w 1877 r. – niemal zaraz po zakończeniu wydobycia soli w tym rejonie. Jej dodatkową atrakcją jest ruchoma makieta prezentująca zjazd górników na linie do kopalni, podczas którego zwiedzający mogą usłyszeć śpiewaną przez nich pieśń „Salve Regina". To w Saurau nagrywano m.in. spektakl Teatru Telewizji „Hamlet" i program „Polska według Kreta".

Wyjątkowo ciekawa jest także komora Maria Teresa, pełna śladów po odrywanych bryłach soli, tworzących niezwykłą fakturę ścian. Jest tak wielka (24 m wysokości i ok. 1000 mkw. powierzchni), że zmieściłby się tu ośmiopiętrowy wieżowiec.

Malarstwo i rzeźba w podziemiach

Ozdobą muzealnych ekspozycji są dzieła sztuki, głównie o charakterze sakralnym. Część z nich stanowiła niegdyś wystrój nieistniejących już kopalnianych kaplic, inne nadal zdobią te, które przetrwały.

Wśród tych zbiorów jest polichromowana rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem z XVII wieku, którą podziwiać można w Kaplicy Św. Krzyża. Turyści oglądają też m.in. drewniane krucyfiksy pochodzące z XVII, XVIII i XIX wieku.

Zwiedzający mogą też podziwiać dwa obrazy Jana Matejki. Mistrz odwiedził solne podziemia w 1868 roku, co potwierdził wpisem do księgi zwiedzających.

Efektem tej wycieczki jest portret świętej Kingi – patronki górników solnych, namalowany przy okazji rocznicy 600-lecia jej śmierci. Zaskakuje sposób przedstawienia górniczej patronki – nie jako młodej, pięknej księżniczki, znanej z legendy, ale modlącej się na tle sądeckich gór zakonnicy u schyłku życia.

Drugi cenny obraz Jana Matejki w zbiorach muzeum przedstawia zjazd żupnika Andrzeja Kościeleckiego oraz bachmistrza Seweryna Bethmana do kopalni w czasie pożaru z 1510 roku.

Jego eksponaty pokazują historię produkcji soli na tym terenie i potwierdzają bogactwo żup krakowskich, które jako przedsiębiorstwo państwowe w średniowiecznej Polsce przysparzało skarbowi królewskiemu olbrzymich dochodów. Piękne wyrobiska kopalni są dziś scenerią, w której podziwiać można unikalne zabytki techniki, zachwycające zbiory geologiczne i obiekty sztuki.

Blask kryształów w skarbcu geologicznym

Pozostało 93% artykułu
Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali