Skarby techniki, natury i sztuki w solnych podziemiach

Zbiory Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka należą do największych o tematyce górniczej w Europie.

Publikacja: 02.12.2012 18:33

Skarby techniki, natury i sztuki w solnych podziemiach

Foto: Artur Grzybowski, Ludwik Kostuś

Jego eksponaty pokazują historię produkcji soli na tym terenie i potwierdzają bogactwo żup krakowskich, które jako przedsiębiorstwo państwowe w średniowiecznej Polsce przysparzało skarbowi królewskiemu olbrzymich dochodów. Piękne wyrobiska kopalni są dziś scenerią, w której podziwiać można unikalne zabytki techniki, zachwycające zbiory geologiczne i obiekty sztuki.

Blask kryształów w skarbcu geologicznym

W muzeum podziwiać można okazy kryształów (z podziemnego rezerwatu Grot Kryształowych w Wieliczce), delikatnych włosów solnych, choinek, stalaktytów czy stalagmitów. Ich niezwykłe kształty to rezultat tzw. wtórnych krystalizacji, do jakich dochodzi tam, gdzie pojawiła się solanka.

Zwiedzający mogą także obejrzeć  fragmenty skamieniałych roślin i zwierząt żyjących przed milionami lat oraz pokryte pięknymi kryształami soli przedmioty codziennego użytku wykorzystywane przez górników – konewkę, miotłę czy drabinę. I te zwykłe kiedyś narzędzia pracy nabrały w specyficznym podziemnym mikroklimacie walorów prawdziwych dzieł sztuki.

Pradziejowe warzelnictwo soli

Model prehistorycznej warzelni soli potwierdza, że już 6 tysięcy lat temu w okolicach Wieliczki produkowano sól. Dokumentują to odkrycia archeologów, którzy odnaleźli ślady tych umiejętności naszych przodków z czasów neolitu. Dzięki temu ważnemu odkryciu Wieliczka zaliczona została do najstarszych w Europie miejsc, szczycących się udokumentowaną produkcją soli. A ta była bardzo cenna i pełniła przez wieki funkcję pieniądza.

„Warzenie" soli polega na odparowaniu wody z solanki. W Wieliczce do tego celu używano ognia.

Solankę gotowano w dużych glinianych garnkach do momentu otrzymania gęstej substancji. Następnie przekładano ją do mniejszych naczyń, w których ją suszono i formowano w bryłki.

Róg Bractwa Kopaczy –symbol bogactwa kopalni

Do najcenniejszych obiektów w zbiorach Muzeum należy Róg Bractwa Kopaczy – wykonany w 1534 roku na zamówienie żupnika Seweryna Bonera (zarządcy kopalni) i podarowany górnikom wielickim. Symbolizuje bogactwo kopalni i trud pracujących tu osób, które uosabia klęczący Herkules.

Na okazałym rogu tura oprawionym w srebro widnieją: godło Bractwa Kopaczy Wielickich oraz herby Jagiellonów, Sforzów i fundatora. Ten skarb prezentowano niegdyś tylko podczas największych uroczystości w Wieliczce, zawieszany był wówczas na łańcuchu noszonym przez starszego bractwa. Dziś róg to najbardziej „eksportowy" zabytek ze zbiorów muzeum. Teraz można go podziwiać na wystawie „Europa Jagellonica 1386–1572. Sztuka i kultura w Europie Środkowej za panowania Jagiellonów" w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Kieraty – zabytkowe maszyny na górniczej szychcie

Bardzo cenną częścią zbiorów Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka jest unikatowa kolekcja drewnianych kieratów – maszyn poruszanych przed wiekami przez zatrudniane w kopalni konie. Te skarby górniczej techniki – jak XVII-wieczny kierat polski czy znacznie młodsze kieraty saski i węgierski – mogły udźwignąć jednorazowo dwie tony ładunku, a w ruch wprawiało je osiem koni. Dopiero w 2. połowie XIX stulecia zastąpiły je maszyny parowe, a potem – elektryczne.

16-metrowy kierat polski to najstarsza i największa taka maszyna, która przetrwała do naszych czasów. Podczas specjalnych pokazów dla turystów, np. w ramach otwartej dla wszystkich Nocy Muzeów, wielki kierat „ożywa" i jak przed wiekami krzątają się przy nim górnicy wywożący na powierzchnię ziemi sól. Taki wyjątkowy pokaz zawsze przyciąga wielu gości.

Monumentalne komory – rezerwaty górnicze

Podczas zwiedzania podziemnej ekspozycji szczególne wrażenie robią wielkie komory, z których niegdyś wydobywano bryły soli. Za najpiękniejszą uznawana jest komora Saurau. To także jedna z najwyższych komór zwiedzanych w  kopalni (28 m), wyeksploatowana w  złożu soli zielonej – dziś stanowiąca rezerwat. Ze względu na walory widokowe udostępniono ją turystom już w 1877 r. – niemal zaraz po zakończeniu wydobycia soli w tym rejonie. Jej dodatkową atrakcją jest ruchoma makieta prezentująca zjazd górników na linie do kopalni, podczas którego zwiedzający mogą usłyszeć śpiewaną przez nich pieśń „Salve Regina". To w Saurau nagrywano m.in. spektakl Teatru Telewizji „Hamlet" i program „Polska według Kreta".

Wyjątkowo ciekawa jest także komora Maria Teresa, pełna śladów po odrywanych bryłach soli, tworzących niezwykłą fakturę ścian. Jest tak wielka (24 m wysokości i ok. 1000 mkw. powierzchni), że zmieściłby się tu ośmiopiętrowy wieżowiec.

Malarstwo i rzeźba w podziemiach

Ozdobą muzealnych ekspozycji są dzieła sztuki, głównie o charakterze sakralnym. Część z nich stanowiła niegdyś wystrój nieistniejących już kopalnianych kaplic, inne nadal zdobią te, które przetrwały.

Wśród tych zbiorów jest polichromowana rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem z XVII wieku, którą podziwiać można w Kaplicy Św. Krzyża. Turyści oglądają też m.in. drewniane krucyfiksy pochodzące z XVII, XVIII i XIX wieku.

Zwiedzający mogą też podziwiać dwa obrazy Jana Matejki. Mistrz odwiedził solne podziemia w 1868 roku, co potwierdził wpisem do księgi zwiedzających.

Efektem tej wycieczki jest portret świętej Kingi – patronki górników solnych, namalowany przy okazji rocznicy 600-lecia jej śmierci. Zaskakuje sposób przedstawienia górniczej patronki – nie jako młodej, pięknej księżniczki, znanej z legendy, ale modlącej się na tle sądeckich gór zakonnicy u schyłku życia.

Drugi cenny obraz Jana Matejki w zbiorach muzeum przedstawia zjazd żupnika Andrzeja Kościeleckiego oraz bachmistrza Seweryna Bethmana do kopalni w czasie pożaru z 1510 roku.

Jego eksponaty pokazują historię produkcji soli na tym terenie i potwierdzają bogactwo żup krakowskich, które jako przedsiębiorstwo państwowe w średniowiecznej Polsce przysparzało skarbowi królewskiemu olbrzymich dochodów. Piękne wyrobiska kopalni są dziś scenerią, w której podziwiać można unikalne zabytki techniki, zachwycające zbiory geologiczne i obiekty sztuki.

Blask kryształów w skarbcu geologicznym

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem