Słowiańskie obrzędy i współczesny polski design w Sztokholmie

4 lutego na Stockholm Design Week zaprezentowana zostanie polska wystawa „Nieświadomość zbiorowa", inspirowana słowiańskimi obrzędami - pisze Monika Kuc.

Aktualizacja: 31.01.2014 15:41 Publikacja: 31.01.2014 15:34

Stockholm Design Week - Kosmos Project - Kilim

Stockholm Design Week - Kosmos Project - Kilim

Foto: materiały prasowe

Jest to prezentacja współczesnego designu studia Kosmos Project, odwołującego się do ludowych tradycji: Nocy Kupały i Dziadów.

Zobacz galerię zdjęć

Autorzy, projektując świeczniki, kilimy, siedziska, wazy, maski poszukują środków wyrazu, które przemawiałby językiem zrozumiałym dla współczesnego odbiorcy i oddały atmosferę i energię dawnych rytuałów. Szczególnie uwagę przyciągają dekoracyjne barwne maski, które przypominają, że w obrze?dzie Dziado?w ukrywano za maskami twarz, aby złe duchy nie mogły rozpoznać uczestniko?w i porwać w zas?wiaty.

„Nieświadomość  zbiorowa  została ukształtowana w toku ewolucji człowieka pod wpływem powtarzających sie przez wiele pokoleń doświadczeń – tłumaczą Ewa Bocheń i Maciej Jelski, twórcy Kosmos Project. - Odziedziczona po przodkach jako nieświadomość instynktowna i archetypowa wyraża się w mitach, sztuce, ceremoniale religijnym, obyczajach, przeżyciach mistycznych, paranormalnych. Jest zjawiskiem wspólnym dla wszystkich kultur, ale mimo powtarzalności archetypów, w rożnych krajach, każdy naród ma charakterystykę tylko jemu właściwą i tej właściwości Polski poświęciliśmy nasz projekt.

Poszukiwaliśmy inspiracji w pradawnej kulturze, opartej na głębokiej więzi człowieka z naturą i zmieniającymi się porami roku. Czasy, w których żyjemy – chaos, niepewność skłaniają do refleksji. Zwracają uwagę na to, ze funkcjonujemy wyłącznie w świecie materialnym, w procesie rozwoju cywilizacji zagubił się duchowy aspekt człowieka. Coraz bardziej widoczna staje się potrzeba nowego zdefiniowania duchowości, odnalezienia jej miejsca w nowoczesnym cywilizowanym świecie, po to by zatrzymać dehumanizacje naszego życia."

W projektach odnoszących się do miłości i Nocy Kupały projektanci odwołują się do żywiołowych barw oraz symbolu serca. Projektując np. karafkę do wina nadają jej anatomiczny kształt ludzkiego serca, aby podkreślić kontrast między fizycznym i romantycznym widzeniem miłości.

Ewa Bocheń i Maciej Jelski studiowali na warszawskiej ASP i Politecnico di Milano.  Po studiach zdobywali doświadczenie w renomowanych włoskich biurach projektowych. Inspiracje czerpią z obserwacji zależności pomiędzy cywilizacją i dziką naturą. W nazwie studia Kosmos Project podkreślają, że ich celem jest dążenie do harmonijnego systemu, przeciwnego chaosowi. Uważają, że środowisko, w którym żyjemy ma duży wpływ na nasze zachowania, relacje z ludźmi.

Wystawę „Nieświadomość zbiorowa" prezentowali wcześniej w Mediolanie na Salone del Mobile oraz na London Design Festival. Projekty z tej kolekcji zostały wyróżnione jako Must Have from Poland 2013.

W Sztokholmie wystawa uczestniczy w Furniture and Light Fair (w sekcji Greenhouse), na które zjeżdżają najlepsi projektanci mebli i oświetlenia z całego świata. Projekt powstał przy współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Instytutem Polskim w Sztokholmie.

Monika Kuc

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"