Słowiańskie obrzędy i współczesny polski design w Sztokholmie

4 lutego na Stockholm Design Week zaprezentowana zostanie polska wystawa „Nieświadomość zbiorowa", inspirowana słowiańskimi obrzędami - pisze Monika Kuc.

Aktualizacja: 31.01.2014 15:41 Publikacja: 31.01.2014 15:34

Stockholm Design Week - Kosmos Project - Kilim

Stockholm Design Week - Kosmos Project - Kilim

Foto: materiały prasowe

Jest to prezentacja współczesnego designu studia Kosmos Project, odwołującego się do ludowych tradycji: Nocy Kupały i Dziadów.

Zobacz galerię zdjęć

Autorzy, projektując świeczniki, kilimy, siedziska, wazy, maski poszukują środków wyrazu, które przemawiałby językiem zrozumiałym dla współczesnego odbiorcy i oddały atmosferę i energię dawnych rytuałów. Szczególnie uwagę przyciągają dekoracyjne barwne maski, które przypominają, że w obrze?dzie Dziado?w ukrywano za maskami twarz, aby złe duchy nie mogły rozpoznać uczestniko?w i porwać w zas?wiaty.

„Nieświadomość  zbiorowa  została ukształtowana w toku ewolucji człowieka pod wpływem powtarzających sie przez wiele pokoleń doświadczeń – tłumaczą Ewa Bocheń i Maciej Jelski, twórcy Kosmos Project. - Odziedziczona po przodkach jako nieświadomość instynktowna i archetypowa wyraża się w mitach, sztuce, ceremoniale religijnym, obyczajach, przeżyciach mistycznych, paranormalnych. Jest zjawiskiem wspólnym dla wszystkich kultur, ale mimo powtarzalności archetypów, w rożnych krajach, każdy naród ma charakterystykę tylko jemu właściwą i tej właściwości Polski poświęciliśmy nasz projekt.

Poszukiwaliśmy inspiracji w pradawnej kulturze, opartej na głębokiej więzi człowieka z naturą i zmieniającymi się porami roku. Czasy, w których żyjemy – chaos, niepewność skłaniają do refleksji. Zwracają uwagę na to, ze funkcjonujemy wyłącznie w świecie materialnym, w procesie rozwoju cywilizacji zagubił się duchowy aspekt człowieka. Coraz bardziej widoczna staje się potrzeba nowego zdefiniowania duchowości, odnalezienia jej miejsca w nowoczesnym cywilizowanym świecie, po to by zatrzymać dehumanizacje naszego życia."

W projektach odnoszących się do miłości i Nocy Kupały projektanci odwołują się do żywiołowych barw oraz symbolu serca. Projektując np. karafkę do wina nadają jej anatomiczny kształt ludzkiego serca, aby podkreślić kontrast między fizycznym i romantycznym widzeniem miłości.

Ewa Bocheń i Maciej Jelski studiowali na warszawskiej ASP i Politecnico di Milano.  Po studiach zdobywali doświadczenie w renomowanych włoskich biurach projektowych. Inspiracje czerpią z obserwacji zależności pomiędzy cywilizacją i dziką naturą. W nazwie studia Kosmos Project podkreślają, że ich celem jest dążenie do harmonijnego systemu, przeciwnego chaosowi. Uważają, że środowisko, w którym żyjemy ma duży wpływ na nasze zachowania, relacje z ludźmi.

Wystawę „Nieświadomość zbiorowa" prezentowali wcześniej w Mediolanie na Salone del Mobile oraz na London Design Festival. Projekty z tej kolekcji zostały wyróżnione jako Must Have from Poland 2013.

W Sztokholmie wystawa uczestniczy w Furniture and Light Fair (w sekcji Greenhouse), na które zjeżdżają najlepsi projektanci mebli i oświetlenia z całego świata. Projekt powstał przy współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Instytutem Polskim w Sztokholmie.

Monika Kuc

Jest to prezentacja współczesnego designu studia Kosmos Project, odwołującego się do ludowych tradycji: Nocy Kupały i Dziadów.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem