Nowa wystawa w szwajcarskiej galerii sztuki Grażyny Kulczyk

W swoim Muzeum Susch Grażyna Kulczyk zapowiada otwarcie wkrótce wystawy poświęconej polskiej rzeźbiarce Wandzie Czełkowskiej.

Publikacja: 30.05.2023 09:06

Wanda Czełkowska obok instalacji "Stół"(1968-1971) podczas 4. Spotkań Krakowskich w BWA w Krakowie,

Wanda Czełkowska obok instalacji "Stół"(1968-1971) podczas 4. Spotkań Krakowskich w BWA w Krakowie, Polska 1971

Foto: Wacław Nowak

Będzie to pierwsza międzynarodowa retrospektywa Czełkowskiej, obejmująca wybór jej monumentalnych prac, z których wiele nie było wcześniej pokazywanych.

Ekspozycja wpisuje się w nowy program Grażyny Kulczyk, skupiający głównie na dokonaniach kobiet-artystek.

Czytaj więcej

Łódź Kaliska: 44 lata artystycznej grupy

Odważna indywidualistka

Założycielka Muzeum Susch, Grażyna Kulczyk mówi: -Twórczość Czełkowskiej bez wątpienia zasługuje na światowe uznanie ze względu na swoją złożoność, odważną formę i wymagające eksperymenty artystyczne. Wanda Czełkowska była jedną z artystek, które nie chciały występować pod feministycznymi flagami, raczej zdobywały sobie miejsce w świecie sztuki, pokazując indywidualną, intelektualną siłę, odwagę i po prostu piękno, podobnie jak tak uznane artystki, jak Magdalena Abakanowicz i Alina Szapocznikow. Wanda Czełkowska to jedna z tych artystek, która w Polsce jest znana, ale pozostaje nieznana w świecie. Jestem pewna, że jej pomijane przez dekady prace staną się prawdziwą perłą dla kuratorów, kolekcjonerów i miłośników sztuki, i szerszej publiczności na świecie.

Wanda Czełkowska (1930—2021) była wybitną przedstawicielką polskiej awangardy. Studia ukończyła na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1954 roku. Jej twórczość obejmowała przede wszystkim rzeźbę ale i inne media: instalacje, obrazy, rysunki, malarstwo i fotografie. Sięgała po najprostsze materiały - gips, drewno, płótno czy zardzewiałą stal - uważając, że w tworzeniu sztuki najważniejszy jest pomysł. W latach 1969-1981 była związana z II Grupą Krakowską, choć nie brała czynnego udziału w jej działaniach. Bliski był jej minimalizm i konceptualizm. Przewijającym się rzeźbiarskim motywem przez całą jej twórczość była głowa, poddawana dekonstrukcji lub multiplikacji. Artystka stopniowo odchodziła w swych rzeźbach od figuratywności w kierunku konceptualizmu i poszukiwania nowej materii rzeźby.

Czytaj więcej

Architektura to skóra i kości

Monumentalne projekty

Wystawa „Art is not Rest”, zaplanowana w Muzeum Susch na 15 lipca – 3 grudnia, skupi się na trzech kluczowych tematach w twórczości artystki: „Ciele”, „Umyśle” i Przestrzeni ”. Zaprezentuje najważniejsze dokonania artystki: monumentalną instalację z 66 płaskich betonowych płyt „Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcia kształtu” (1972–1996), poruszającą kwestie dematerializacji rzeźby i włączenie w jej przestrzeń widza; instalację „Stół" (1968–1971), złożoną z 18 abstrakcyjnych, pustych rzeźb, przypominających popiersia i głowy oraz różne warianty „Czarnych Fryzów”, nad którymi pracowała do końca życia.

Retrospektywę uzupełni program performatywny, bo choć Czełkowska nie była performerką, interesowała się ruchem w rzeźbie. Wydany zostanie także katalog z tekstami polskich i zagranicznych autorów.

Kuratorką wystawy jest Matylda Taszycka.

Muzeum Susch, założone przez Grażynę Kulczyk, działa w Szwajcarii od 2019. Mieści się na terenie dawnego klasztoru i browaru z XII wieku w miejscowości Susch na starożytnym szlaku pielgrzymkowym do Santiago de Compostela w dolinie Engadyny w Alpach Szwajcarskich. Jest miejscem stałych i czasowych wystaw, poświęconych sztuce współczesnej, realizuje program rezydencyjny, a w ramach Instutito Susch prowadzi globalne badania feministyczne.

Będzie to pierwsza międzynarodowa retrospektywa Czełkowskiej, obejmująca wybór jej monumentalnych prac, z których wiele nie było wcześniej pokazywanych.

Ekspozycja wpisuje się w nowy program Grażyny Kulczyk, skupiający głównie na dokonaniach kobiet-artystek.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Tim Robbins, zdobywca Oscara na Malta Festival. Dominika Kulczyk zaprasza we wrześniu
Kultura
Piotr Bernatowicz odwołany z Zamku Ujazdowskiego. Kieruje Kamila Bondar
Kultura
Joanna Warsza kuratorką Hamburga. Polka w Berlinie zagrała sztuką z Euro 2024
Kultura
Instytut im. Narutowicza zastąpi Instytut im. Dmowskiego i Paderewskiego
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie ogłasza program otwarcia nowej siedziby
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży