Wazon jak brzeg jeziora, fotel jak chmura

Przedmioty inspirowane przyrodą powracają do mieszkań. Ich płynne formy poprawiają samopoczucie, kiedy po dniu pełnym stresów wracamy do domu

Publikacja: 06.11.2007 05:42

Wazon jak brzeg jeziora, fotel jak chmura

Foto: Museum für Gestaltung

Red

Odpoczywając w fotelu, który jest duży i ma opływowe kształty, obejmuje nas, gdy się w niego zapadamy – czujemy się bezpiecznie. To nie jest zwykły fotel, ale dmuchany. Nieprzypadkowo nosi nazwę „La mamma”. W 1969 r. zaprojektował go Włoch Gaetano Pesce jako jeden z serii mebli, które po otwarciu opakowania same wypełniają się powietrzem. Pesce nieprzerwanie do swoich projektów czerpie inspiracje z natury. Nie on jeden.

Na wystawie „Nature Design – Von Inspiration zu Innovation” (Projektowanie z natury. Od inspiracji do innowacji) w Museum für Gestaltung w Zurychu można prześledzić motywy roślinne, zoomorficzne, antropomorficzne czy związane z klimatem. Na przykład chmury, które nadają formę przedmiotom. Na początku ostatniego stulecia w secesji używane były jako element dekoracyjny. Jednak wraz z modną prostotą Bauhausu, popadły w niełaskę. Stały się popularne w latach 50. i 60. jako źródło konstrukcji przedmiotów codziennego użytku.

Dzisiaj ludzie znów zaczęli się interesować formami zaczerpniętymi z przyrody. Kuratorka wystawy Angeli Sachs tłumaczy: „Żyjemy w okresie niepewności spowodowanej nie tylko napięciami politycznymi, ale przede wszystkim zmianami w środowisku naturalnym. Wycofujemy się więc do naszych domów – oazy harmonii i uspokajających, organicznych form”.

Nieprzypadkowa jest w ostatnich latach popularność szkła zaprojektowanego przez Fina Alvara Aalto i krzeseł Duńczyka Arne Jacobsena (najciekawsze rzeczy stworzyli w połowie ubiegłego wieku). Przypomniany na wystawie wazon „Savoy” Aalto o płynnym i harmonijnym kształcie jest sztandarowym przykładem designu inspirowanego naturą. W tym wypadku linią brzegową fińskich jezior. Zaprezentowany po raz pierwszy na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937 r., produkowany jest do dzisiaj.

Inspiracji w naturze szukają również młodzi designerzy, którzy wykorzystują nowoczesną technologię, tworząc przedmioty z pogranicza mody, sztuki i wnętrzarstwa. Przed rokiem zafascynowały mnie w sklepie Museum of Modern Art w Nowym Jorku zielone gałązki autorstwa braci Ronana i Erwana Bouroullec. Można je łączyć, by ozdobić nimi np. fragment ściany. Albo stworzyć z nich przepierzenie. Są na wystawie w Zurychu. I można je kupić w sklepach z nowoczesnymi meblami.

Z kolei zespół młodych Szwajcarów (Fischler, Kuenzeler, Zbinden, Baer) wykorzystuje używane żagle i baterie słoneczne do produkcji „sakku” (sak – torba, akku – bateria). Do takich toreb można podłączyć i-Poda, telefon komórkowy czy GPS do naładowania. Ale zdarzają się też przedmioty szokujące. Jak torebki i kombinezon z lateksu do złudzenia imitujące ludzką skórę – można ją wkładać i zdejmować. Projektuje je Francuz Olivier Goulet. Interpretację takiego ubioru pozostawiam psychologom.

Krystyna Kuczynski z Zurychu

Wystawa w Museum für Gestaltung w Zurychu czynna do 2 stycznia 2008

Odpoczywając w fotelu, który jest duży i ma opływowe kształty, obejmuje nas, gdy się w niego zapadamy – czujemy się bezpiecznie. To nie jest zwykły fotel, ale dmuchany. Nieprzypadkowo nosi nazwę „La mamma”. W 1969 r. zaprojektował go Włoch Gaetano Pesce jako jeden z serii mebli, które po otwarciu opakowania same wypełniają się powietrzem. Pesce nieprzerwanie do swoich projektów czerpie inspiracje z natury. Nie on jeden.

Na wystawie „Nature Design – Von Inspiration zu Innovation” (Projektowanie z natury. Od inspiracji do innowacji) w Museum für Gestaltung w Zurychu można prześledzić motywy roślinne, zoomorficzne, antropomorficzne czy związane z klimatem. Na przykład chmury, które nadają formę przedmiotom. Na początku ostatniego stulecia w secesji używane były jako element dekoracyjny. Jednak wraz z modną prostotą Bauhausu, popadły w niełaskę. Stały się popularne w latach 50. i 60. jako źródło konstrukcji przedmiotów codziennego użytku.

Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem