Reklama

Muzyczne nowości na płytach CD rekomenduje Marek Dusza

Marek Dusza poleca nowe płyty: wybitnego autora piosenek JD Southera, broadwayowskiego musicalu „An American In Paris”, gitarzysty Macieja Grzewacza i wybór koncertowych nagrań z festiwalu Jazz jamboree ’64.

Aktualizacja: 12.06.2015 18:17 Publikacja: 12.06.2015 18:06

Muzyczne nowości na płytach CD rekomenduje Marek Dusza

Folk/Jazz

JD Souther „Tenderness”, Sony Masterworks, CD, 2015

Wysoko ceniony w Ameryce autor piosenek John David Souther, znany bardziej jako JD Souther, rzadko wydaje własne albumy. Zasłynął przebojami, które wykonywali m.in.: Linda Ronstadt, James Taylor i grupa Eagles. Wziął udział w słynnym koncercie „Roy Orbison and Friends: A Black and White Night” pisząc piosenki, aranżacje i śpiewając w duecie z gwiazdą. Dwa lata temu został przyjęty do prestiżowego grona „Songwriters Hall of Fame”.

Sam pozostaje w cieniu wielkich i popularnych wykonawców, bo nie dba o rozgłos. Nie ma efektownego głosu, ale swoimi interpretacjami tworzy magiczny nastrój, który najlepiej ujął producent Larry Klein na najnowszej płycie JD Southera. To zbiór urokliwych ballad w znakomitych aranżacjach z pogranicza folku i jazzu. Można się spodziewać, że wkrótce sięgną po te piosenki inni wykonawcy.

Reklama
Reklama

Musical

George Gershwin & Ira Gershwin „An American In Paris”, Masterworks Broadway/Sony Music, CD, 2015

Już dawno żaden z broadwayowskich musicali nie został obsypany nagrodami tak, jak „An American In Paris”. Cztery Tony Awards, Critics Circle Award dla najlepszego musicalu i entuzjastyczne recenzje przyciągają publiczność. Od kwietnia Palace Theater ma pełne rezerwacje na spektakle z udziałem m.in. Roberta Fairchilda grającego amerykańskiego żołnierza i Lise Dassin w roli pięknej, francuskiej dziewczyny.

Muzyczną kanwą jest poemat symfoniczny George’a Gershwina „An American In Paris” napisany w 1928 r. na zamówienie Nowojorskich Filharmoników. Zainspirowany pobytem kompozytora w Paryżu był osobistą impresją jego spacerów po mieście. Gershwin chłonął atmosferę dynamicznego miasta w dzień i w nocy, czemu dał wyraz w swym utworze. Reżyser i choreograf Christopher Wheeldon wykorzystał oryginalne dzieło, a także piosenki Gershwinów m.in. „I Got Rhythm”, „’S Wonderful”, „But Not For Me” i „They Van’t Take That Away From Me”. Znane z interpretacji jazzowych wokalistów i wokalistek znalazły na musicalowej scenie nowy, lżejszy wyraz. Kto lubi musical, będzie zachwycony. Kto preferuje kameralne interpretacje, wybierze jazzowych wykonawców.

Reklama
Reklama

Jazz

Maciej Grzywacz „Connected”, Black Wine Records, CD, 2015

Gitarzysta, kompozytor, aranżer, absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Wyższej Szkoły Muzycznej w Monachium Maciej Grzywacz ma barwną karierę. Jako gitarzysta klasyczny występował dla fundacji Yehudiego Menuhina Live Music Now. W 2000 r. razem z Krystyną Stańko i Olem Walickim założył formację 058. Nazwa pochodziła od telefonu kierunkowego do Trójmiasta.

Wcześniej ukazała się jednak płyta „Offshore” nagrana z Olem Walickim i Emilem Kowalskim. Debiut grupy 058 płytą „Do dziesięciu” okazał się wydarzeniem młodej sceny jazzowej. Na następną „Tryby” Grzywacz napisał wszystkie kompozycje. Następnie ukazały się nagrania z saksofonistą Wojciechem Staroniewiczem, perkusistą Jackiem Kochanem i basistą Piotrem Lemańczykiem.

Wreszcie przyszedł czas na debiut w roli lidera na płycie „Things Never Done” (2006). Znakomite albumy „Fourth Dimension” z Maciejem Obarą i „Black Wine” tria Grzywacz/Yasushi Nakamura/Clarence Penn ugruntowały wysoką pozycję naszego czołowego gitarzysty na polskiej scenie jazzowej. Wirtuozerię, wyczucie frazy i nastrojów, a także ukłon w stronę klasyki zaprezentował na albumie „Solo”.

Tytułem nowego albumu „Connected” Maciej Grzywacz dowodzi, że muzyka łączy i jest językiem uniwersalnym. Atutem albumu są zaproszeni goście ze Skandynawii. Na saksofonie zagrał czołowy duński jazzman Jacob Dinesen, na kontrabasie uznany szwedzki wirtuoz Daniel Franck, a na perkusji Hakon Mjaset Johansen z Norwegii. Nasz gitarzysta doskonale pełni rolę lidera doborowego zespołu, a jego kompozycje stają się okazją do intrygujących improwizacji. Zachwyca współbrzmienie gitary i saksofonu, co docenimy szczególnie w balladowych tematach, jak „The Third Wish”, „Piazza” i „Dreamer’s Dream”. Dynamiczna sekcja rytmiczna podnosi temperaturę nagrań: tytułowego „Connected” i „Trondhein-Sopot-Copenhagen”. Album został wzorowo nagrany, dzięki czemu docenimy brzmienie instrumentów.

Reklama
Reklama

Jazz

Komeda/Namysłowski/Ambrosetti „Jazz Jamboree ’64”, Polskie Radio, CD, 2015

Dwudziesty drugi album w serii Polish Radio Jazz Archives zawiera kolejny zestaw nagrań z festiwalu Jazz Jamboree ’64. Sala Filharmonii Narodowej wypełniła się publicznością słuchającą uważnie polskich i zagranicznych zespołów wykonujących jazz nowoczesny. Album otwiera międzynarodowy kwintet Flavio Ambrosetti All Stars z liderem na saksofonie, trębaczem Franco Ambrosettim, nowatorskim pianistą George’em Gruntzem, perkusistą Pierre’em Favre’em i kontrabasistą Tadeuszem Wójcikiem. Bracia Ambrosetti okazali się znakomitymi kompozytorami, ale najciekawsze utwory w repertuarze kwintetu pochodziły od Gruntza i Herbiego Hancocka.

Większą atrakcją dla polskich fanów jazzu będą jednak nagrania naszych zespołów. Ozdobą albumu jest kompozycja Krzysztofa Komedy „Sophia’s Tune” dedykowana jego żonie w wykonaniu kwintetu pianisty. A w zespole same sławy: Tomasz Stańko, Michał Urbaniak, Czesław „Mały” Bartkowski i Janusz Kozłowski. Na Jazz Jamboree ’64 zadebiutował Polish Jazz Quartet Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego z pianistą Wojciechem Karolakiem, perkusistą Andrzejem Dąbrowskim i kontrabasistą Juliuszem Sendeckim.

Reklama
Reklama

Album zamykają dwa utwory w wykonaniu kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego: „Rozpacz” i „Woźny najważniejszy”. Oba znalazły się na drugiej stronie longplaya „Lola” wydanego przez brytyjską wytwórnię Decca. Porównanie poziomu polskich i włoskich jazzmanów wypada zdecydowanie na korzyść naszych twórców. Już wtedy grali nowocześniej, wręcz brawurowo.

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama