Muzyka etniczna
Maria Pomianowska Ensemble „Stwórco łaskawy", NInA/For Tune, CD
Polskie pieśni wielkopostne przygotowujące do świąt Wielkiej Nocy i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa są obecne w tradycji ludowej od wieków. Ich muzyka jest bardzo emocjonalna, nasycona cierpieniem. Nie może być inaczej, kiedy słowa opisują Mękę Pańską. W każdym regionie śpiewało się trochę naczej, różne były obyczaje towarzyszące Drodze Krzyżowej i liturgii Triduum Paschalnego. - Wielki Post to czas głębokiej refleksji nad sensem istnienia i dotknięciem tajemnicy życia – pisze Maria Pomianowska. – W ciemnościach pojawia się światło, które docierając do najdalszych zakamarków serca, napełnia je radością. Pomianowska wykonuje partie wokalne i gra na dwóch instrumentach ludowych: fideli płockiej i suce biłgorajskiej, podobnie jak Katarzyna Kamer. Jej zespół tworzą również: flecista Paweł Betley, akordeonista Hubert Giziewski oraz grający na duduku i wszelkich perkusyjnych „przeszkadzajakach" Wojciech Lubertowicz. Album otwiera zespołowa „Improwizacja na Wielką Sobotę". „Lament Matki Bolesnej" to przejmująca pieśń ludowa z Suraża na Podlasiu. „Wysłuchaj Stwórco Łaskawy" śpiewano w Łomży, a Maria Pomianowska Ensemble dodaje ciekawie rozpisaną na instrumenty aranżację. Są melodie ludowe z płockiego i radomskiego oraz klasyczne pieśni renesansu i baroku zachowane w klasztorach: „Alia Chorea" ze zbioru Vietoris Codex czy „Pavana" Anonima z 1540 r. pochodząca z tabulatury Jana z Lublina. Słuchając tego albumu pamiętajmy, że po Wielkim Tygodniu zadumy, skupienia i przeżywania Męki Pańskiej następuje radość Zmartwychwstania.