Wakacje w mediach to czas dla celebrytów

"Super Express", "Fakt" i TVN – wiadomości tych mediów o gwiazdach najczęściej cytowali inni

Aktualizacja: 06.08.2011 02:50 Publikacja: 05.08.2011 19:34

Anna Mucha to, że jest w ciąży ujawniła w programie „Dzień dobry TVN” i dzięki temu stacja zajęła wy

Anna Mucha to, że jest w ciąży ujawniła w programie „Dzień dobry TVN” i dzięki temu stacja zajęła wysokie miejsce w zestawieniu mediów, których informacje o gwiazdach były najczęściej cytowane

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski

Ciąża Anny Muchy wywindowała TVN w zestawieniu mediów, które podają najgorętsze i najczęściej cytowane informacje dotyczące życia gwiazd. Taki ranking „Najwięcej o celebrytach" przygotował w czerwcu Instytut Monitorowania Mediów. Na pierwszym miejscu znalazł się „Super Express" (wraz ze swoją stroną internetową Se.pl), na którego informacje inne media powoływały się aż 48 razy. Największym zaskoczeniem jest jednak medium, które zajęło miejsce drugie – TVN. Celebryckie newsy tej telewizji cytowano aż 45 razy.

To o 15 więcej niż tabloid „Fakt", który zajął miejsce trzecie, i o 28 więcej niż najpopularniejszy portal plotkarski Pudelek.pl (17 powołań).

Wystarczy, że gwiazda coś powie

– Informacja o ciąży Anny Muchy padła w programie „Dzień dobry TVN", gdzie aktorka była gościem. Okazało się to gorącym newsem, który od razu podchwyciły inne media– mówi Magdalena Grabarczyk-Tokaj z Instytutu Monitorowania Mediów. Przyznaje, że zaskoczyła ją obecność TVN w towarzystwie tabloidów, plotkarskich portali i magazynów dla kobiet. – Może się okazać, że to jednorazowy tak wysoki wynik. Zobaczymy, co pokażą kolejne rankingi za lipiec czy sierpień.

Dr Tomasz Płonkowski, medioznawca z UW, podkreśla, że wszystkie duże stacje telewizyjne, w tym TVN, mają własny zespół gwiazd, które na wszelkie sposoby promują. – Często o nich mówią, zapraszają je do różnych programów jako gości i stąd wrażenie, że zajmują się głównie celebrytami – tłumaczy. Zauważa także, że TVN, który jest obecnie w trudnej sytuacji finansowej, będzie coraz częściej stawiał na treści tabloidowe. – Produkcja takich newsów jest tańsza, wystarczy, że gwiazda powie coś nośnego na antenie, a popyt na takie informacje jest wciąż duży.

TVN nie chce komentować wyników rankingu.

Dieta Farny i szpilki Dody

Z raportu wynika, że w czerwcu na topie było rodzicielstwo, bo poza ciążą Muchy newsem była też ciąża aktorki i piosenkarki Katarzyny Skrzyneckiej. Poza tym w czerwcu najczęściej pisano i mówiono o diecie piosenkarki Ewy Farny, Dodzie, która przestanie chodzić w szpilkach, o tym, dlaczego aktor Tomasz Karolak zaprosił na urodziny lidera SLD Grzegorza Napieralskiego i które gwiazdy zasiądą w jury jesiennych telewizyjnych show.

Dużym wzięciem cieszyły się też informacje o finalistach muzycznego programu „X-Factor" – głównie o kontrowersyjnym finaliście Michale Szpaku.

– Plotkarskie portale zazwyczaj piszą o mnie nieprawdę, ale mi to nie przeszkadza – mówi „Rz" Michał Szpak. I dodaje, że rzadko robi przegląd prasy: – O tym, co o mnie napisano, donoszą mi najczęściej znajomi i fani na Facebooku.

Jednak nie wszystkie gwiazdy z pierwszych stron kolorowych magazynów na tak obojętne.

– W obliczu tego, co dzieje się na portalach plotkarskich, czuję bezsilność – wyznaje Michał Wiśniewski, muzyk i wokalista zespołu Ich Troje. – Z tym się nie da walczyć, bo jest na to popyt i rynek kwitnie. Jednak warto zadbać o rzetelność dziennikarską, bo czasami to, co jest w tego typu prasie, może zrujnować człowiekowi życie. Z doświadczenia wiem, że pewne informacje, chociaż nieprawdziwe, pozostają w pamięci ludzi na bardzo długo.

Karolina Korwin-Piotrowska, dziennikarka, redaktor naczelna plotkarskiego portalu Plejada.pl i prowadząca „Magla towarzyskiego" w TVN Style, podkreśla jednak, że nie można się obrażać i złościć na rzeczywistość: – Ludzie chcą czytać o celebrytach. Tak jest na całym świecie. Jedno, co możemy zmienić, to język, którym piszemy o gwiazdach. U nas jest to wciąż język poważny, a za granicą pisze się dowcipnie i z większym dystansem.

Do tego samego wniosku doszły polskie media, i to nie tylko te specjalizujące się w tematyce plotkarskiej.

W rankingu IMM znalazły się trzy opiniotwórcze tygodniki: „Wprost" (9. miejsce), „Polityka" (10.) i „Newsweek" (11.).

Lekkie historie na urlop

Czy to kolejny przejaw wieszczonej przez ekspertów i samych dziennikarzy tabloidyzacji mediów? Czy może wpływ sezonu ogórkowego?

– Chodzi o kwestie komercyjne. Mamy lato, nie dość, że jest mniej tematów poważnych, to i redakcje nie chcą ich wcale eksponować. Podczas urlopów lepiej sprzedają się lżejsze historie – podkreśla Grabarczyk-Tokaj.

A dr Płonkowski uzupełnia, że coraz częściej redakcje dużych mediów decydują się na publikację „tematyki tabloidowej". – To nie Kuba Wojewódzki chciał pisać w „Polityce", ale „Polityka" chciała, aby to Wojewódzki pisał u nich o celebrytach – tłumaczy.

Michał Brański, twórca popularnego serwisu plotkarskiego Pudelek.pl, tuż po jego uruchomieniu w 2006 roku mówił: – Jesteśmy wytykani palcami, bo uprzedziliśmy innych nową formą. Zrozumieliśmy, że do sieci wchodzą odbiorcy mniej elitarni pod względem gustów czytelniczych, niż wcześniej sądzono.

Kraj
Relacje, które rozwijają biznes. Co daje networking na Infoshare 2025?
Kraj
Tysiąc lat i ani jednej idei. Uśmiechnięta Polska nadal poszukuje patriotyzmu
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Kraj
Jak będzie wyglądać rocznica koronacji Chrobrego? Czołgi na ulicach stolicy
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Kraj
Walka z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. „Pożar nie jest opanowany”