TVN najlepiej o Tusku, TVP Info także o Pawlaku

Serwis TVN najprzychylniej pokazywał premiera, za to niekorzystnie – szefa PiS. TVP Info zaraz po Tusku najczęściej prezentowała Pawlaka

Aktualizacja: 05.10.2011 22:48 Publikacja: 05.10.2011 22:44

Tusk pozostaje politykiem najczęściej ukazywanym w pozytywnym świetle.

Tusk pozostaje politykiem najczęściej ukazywanym w pozytywnym świetle.

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

Fundacja im. Stefana Batorego sprawdziła, jak polityków pokazują serwisy informacyjne: „Wiadomości" TVP 1, „Panorama" TVP 2, „Teleexpress" TVP 1 i „Serwis Info" TVP Info oraz „Fakty" TVN i „Wydarzenia" Polsatu. Monitoring obejmował ostatnie dwa tygodnie, od 19 września do 2 października (poprzedni, o którym już pisała „Rz", brał pod uwagę tylko tydzień).

– Media pokazują kampanię wyborczą głównie przez pryzmat partyjnych liderów – komentował podczas wczorajszej konferencji prezentującej badanie Marcin Jóźko z Fundacji Batorego. Najczęściej eksponowany był lider PO. Premier był obecny w programach informacyjnych łącznie przez 2 godziny i 8 minut. Jego głównego konkurenta – prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, pokazywano przez godzinę i 25 minut, a Grzegorza Napieralskiego, lidera SLD – 42,5 minuty. W stacjach komercyjnych zwiększył się odsetek czasu poświęconego Januszowi Palikotowi.

Tusk pozostaje politykiem najczęściej ukazywanym w pozytywnym świetle. Przeszło 1/5 czasu materiałów mu poświęconych jest mu przychylna. Zaledwie przez 3 proc. czasu pokazywany był w niekorzystnym świetle, przez 76,3 proc. czasu – neutralnie. O prezesie PiS Jarosławie Kaczyńskim serwisy informacyjne pozytywnie informowały przez 0,5 proc. czasu mu poświęconego. W pozostałym czasie mówiono o nim neutralnie (78 proc.) lub negatywnie (21,5 proc.). Najbardziej przychylnie Tuska pokazują „Fakty" TVN – przez prawie połowę czasu mu poświęconego pojawiał się on w pozytywnym świetle, w drugiej połowie – neutralnie.

Jednocześnie w „Faktach" największy odsetek negatywnych ocen ma Jarosław Kaczyński, który przez ponad 40 proc. czasu był pokazywany negatywnie, w pozostałych 40 proc. neutralnie. „Wydarzenia" Polsatu pokazywały liderów PO i PiS głównie neutralnie, podobnie jak serwisy TVP.

Najczęściej krytykowanym politykiem w ostatnich dwóch tygodniach był lider SLD Grzegorz Napieralski. Najczęściej krytykowały go „Fakty" TVN – przez prawie 70 proc. czasu był tam pokazywany negatywnie. W stacjach komercyjnych Antoni Macierewicz (PiS) pokazywany był wyłącznie negatywnie. Dość dobrze w badaniu wypada TVP – większość polityków i partii była tam przedstawiana neutralnie. Wyróżnia się tylko TVP Info, która zaraz po Tusku najczęściej pokazywała lidera PSL Waldemara Pawlaka – aż 64 proc. materiałów mu poświęconych miało wydźwięk pozytywny (materiały o innych politykach były wyłącznie neutralne).

Część materiałów"Panoramy" TVP 2 zdaniem Fundacji Batorego wyraźnie promuje Napieralskiego. – W mediach publicznych widać jakościową zmianę, choć nadal niektóre materiały są stronnicze i manipulacyjne – oceniał prof. Ireneusz Krzemiński, który kierował zespołem badającym kampanię w mediach. Z niektórymi wnioskami nie zgodził się obecny na konferencji Jacek Skorus, szef „Panoramy", którego zdaniem badanie zawiera „sporo błędów i niekonsekwencji".

Fundacja im. Stefana Batorego sprawdziła, jak polityków pokazują serwisy informacyjne: „Wiadomości" TVP 1, „Panorama" TVP 2, „Teleexpress" TVP 1 i „Serwis Info" TVP Info oraz „Fakty" TVN i „Wydarzenia" Polsatu. Monitoring obejmował ostatnie dwa tygodnie, od 19 września do 2 października (poprzedni, o którym już pisała „Rz", brał pod uwagę tylko tydzień).

– Media pokazują kampanię wyborczą głównie przez pryzmat partyjnych liderów – komentował podczas wczorajszej konferencji prezentującej badanie Marcin Jóźko z Fundacji Batorego. Najczęściej eksponowany był lider PO. Premier był obecny w programach informacyjnych łącznie przez 2 godziny i 8 minut. Jego głównego konkurenta – prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, pokazywano przez godzinę i 25 minut, a Grzegorza Napieralskiego, lidera SLD – 42,5 minuty. W stacjach komercyjnych zwiększył się odsetek czasu poświęconego Januszowi Palikotowi.

Kraj
Czy Polacy chcą sankcji na Izrael? Sondaż nie pozostawia wątpliwości
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Kraj
Rafał Trzaskowski o propozycji Karola Nawrockiego: Niech się pan Karol tłumaczy
Kraj
Cienka granica pomagania uchodźcom. Złoty telefon pogrąża aktywistów z granicy
Kraj
Instytut Pileckiego pod lupą śledczych
Materiał Promocyjny
Szukasz studiów z przyszłością? Ten kierunek nie traci na znaczeniu