W telewizji dobrze o Tusku, źle o opozycji

Największą przychylnością serwisów informacyjnych w kampanii wyborczej cieszył się premier – wynika z opublikowanego wczoraj raportu Fundacji im. Batorego

Aktualizacja: 06.12.2011 02:31 Publikacja: 06.12.2011 01:13

W telewizji dobrze o Tusku, źle o opozycji

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Największą bezstronnością podczas relacjonowania kampanii wyborczej wykazała się telewizja publiczna, szczególnie „Wiadomości" TVP 1. Takie są wnioski z raportu.

Fundacja zbadała, jak przedwyborcze zmagania pokazywały: „Wiadomości", „Teleexpress" TVP 1, „Panorama" TVP 2, „Serwis Info" TVP Info, „Fakty" TVN i „Wydarzenia" Polsatu.

Najwięcej przychylnych materiałów ukazało się o Donaldzie Tusku. Taki wydźwięk miało blisko 20 proc. czasu antenowego poświęconego liderowi PO (negatywny – tylko 5 proc.). Jarosław Kaczyński (PiS) pozytywnych informacji miał 0,3 proc., a Grzegorz Napieralski (SLD) – 3,4 proc. Liderzy opozycji zanotowali za to największy odsetek negatywnych materiałów – po ponad 30 proc.

Z raportu wynika, że Tuska i PO najczęściej dobrze przedstawiały stacje komercyjne: TVN i Polsat. W „Faktach" TVN ponad 40 proc. informacji dotyczących premiera miało wydźwięk pozytywny (negatywny 7,5 proc.), podczas gdy ponad połowa materiałów dotyczących Kaczyńskiego i Napieralskiego miała negatywny charakter, a ani jedna informacja o nich nie była pozytywna.

Także w „Wydarzeniach" Polsatu najczęściej krytykowani byli liderzy opozycji: Napieralski (38,2 proc. negatywnych ocen), Janusz Palikot (28,4 proc.) i Kaczyński (23,1 proc.). Tusk przedstawiany był neutralnie (93,7 proc. materiałów) lub pozytywnie (6,3 proc.).

Na tle telewizji komercyjnych bardzo dobrze wypadła TVP. – Obserwujemy świadomą politykę mediów publicznych, które starały się być bezocenne, czasem kosztem atrakcyjności. Odwrotnie niż serwisy stacji komercyjnych, gdzie od ocen nie stroniono – komentuje Andrzej Krajewski z Fundacji im. Batorego.

Zdaniem autorów raportu największą bezstronność zachowały „Wiadomości". W „Serwisie Info" i „Teleexpressie" widać było nadmierną sympatię wobec PSL.

Największą bezstronnością podczas relacjonowania kampanii wyborczej wykazała się telewizja publiczna, szczególnie „Wiadomości" TVP 1. Takie są wnioski z raportu.

Fundacja zbadała, jak przedwyborcze zmagania pokazywały: „Wiadomości", „Teleexpress" TVP 1, „Panorama" TVP 2, „Serwis Info" TVP Info, „Fakty" TVN i „Wydarzenia" Polsatu.

Pozostało 82% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo