Reklama

PiS w grze o referendum

Partia kupi spoty i billboardy, by przypomnieć tematy niewygodne dla PO.

Aktualizacja: 10.08.2015 11:55 Publikacja: 09.08.2015 21:13

Beata Szydło

Beata Szydło

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Sobotni wiec w Stalowej Woli to element akcji opozycji przed wrześniowym referendum. PiS nie zgadza się na zmianę ordynacji wyborczej na jednomandatową oraz zmiany w finansowaniu partii z budżetu, dlatego szuka swojej drogi narzucenia przekazu związanego z głosowaniem.

– Polacy mają prawo decydować o swoich emeryturach, o przyszłości swoich dzieci, mają prawo decydować o swoim państwie. I dzisiaj powtarzam raz jeszcze, zapytajmy Polaków o te sprawy w tym referendum – mówiła Beata Szydło, kandydatka PiS na premiera.

Poinformowała, że skierowała do prezydenta Andrzeja Dudy wniosek o poszerzenie referendum o kwestie, które budzą duże emocje społeczne, ale referenda w tych sprawach nie doszły do skutku, bo projekty obywatelskie w Sejmie zablokowała rządząca koalicja. Chodzi o obniżenie wieku emerytalnego, wysyłanie sześciolatków do szkół i prywatyzację Lasów Państwowych.

Przy słabnącym zainteresowaniu referendum opozycja liczy, że uda jej się przekierować uwagę na sprawy, które będą przez cały czas osią jej kampanii. Wcześniej propozycję zablokował prezydent Bronisław Komorowski. Andrzej Duda zapowiedział już, że rozważy tę kwestię. Jeśli poparłby wniosek, zdominowany przez PO Senat miałby dwa tygodnie na decyzję w tej sprawie.

Wsparcie Dudy z pewnością da PO argumenty, by atakować go za sprzyjanie dawnej partii. Ale w PiS są przekonani, że nie będzie to szkodliwe. – Komorowski, blokując nasz wniosek, sprzyjał Platformie i nikt mu z tego powodu nie robił wyrzutów. Będziemy się do tego odwoływać – mówi jeden z naszych rozmówców. Z naszych informacji wynika też, że Duda wniosku nie poprze, jeśli nie będzie miał stosownych opinii konstytucjonalistów.

Na tym etapie kampanii dla PiS ważne jest jak największe nagłośnienie tematu, a krytyka PO będzie temu służyła. Stąd w tym tygodniu planowana jest kampania telewizyjna i billboardowa odnosząca się do tematu poszerzenia referendum. Z naszych informacji wynika jednak, że nie jest to właściwy start kampanii przed jesiennymi wyborami, bo ta zacznie się po sezonie urlopowym.

Główny doradca Szydło Marcin Mastalerek miał przekonywać swoich współpracowników, że nie ma sensu przesadzać z intensywnością działań, w czasie gdy PO sama ma kłopoty ze sporami o miejsca na listach. Dlatego uderzenie referendalne ma być punktowe, a po nim Szydło znów na jakiś czas wycofa się z pierwszej linii. – To Kopacz musi gonić. Im więcej dostaje w mediach przestrzeni, tym więcej ma okazji do błędów – mówi osoba zbliżona do sztabu PiS.

Reklama
Reklama

Sporem o referendum PiS wraca do metod z kampanii Dudy, za którą odpowiadała ta sama ekipa. Tam również starała się sama narzucać agendę, jak choćby kreując temat wprowadzenia euro.

Reakcja PO może pozwolić PiS przypomnieć niewygodne dla rządzących kwestie. Bo PO będzie osamotniona. Poszerzenie referendum poparł już Paweł Kukiz. Z kolei SLD i PSL nie mogą sobie pozwolić, by w kampanii lekceważyć kwestie tak ważne dla ich elektoratów jak wiek emerytalny i Lasy.

PiS sporo ryzykuje, bo może przy okazji odnowić zainteresowanie samym referendum, które spadało w związku z problemami Kukiza. Może to być jednak również ruch wyprzedzający. W PO także pojawiały się zapowiedzi mocniejszego zaangażowania w kampanię referendalną po zamknięciu list.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Kraj
Czeski RegioJet wycofuje się z przyznanych połączeń. Warszawa najbardziej dotknięta decyzją
Kraj
Warszawiacy zapłacą więcej za wywóz śmieci. „To zwykły powrót do starych stawek”
Kraj
Zielone światło dla polskiej elektrowni jądrowej i trzęsienie ziemi w PGE
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Kraj
Od stycznia nie będzie można wynająć lokalu komunalnego? Jedyna nadzieja w radnych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama