Reklama

Religia przyciąga internautów

W ciągu roku liczba odwiedzających polskie witryny religijne wzrosła aż o jedną trzecią

Publikacja: 19.02.2010 04:16

Religia przyciąga internautów

Foto: Flickr

Wśród 17 milionów osób korzystających w Polsce z Internetu 2 miliony 200 tysięcy (13 proc.) korzysta z religijnych witryn. Liczba użytkowników tego typu serwisów dynamicznie rośnie. W ciągu roku zwiększyła się o 31 proc.

Takie wnioski płyną z pierwszych na tak szeroką skalę badań Megapanel PBI/Gemius przeprowadzonych przez Polskie Badania Internetu. Ich wyniki przedstawiono wczoraj w sekretariacie episkopatu.

Choć liczba użytkowników religijnych witryn rośnie, to z badania wynika też, że w ciągu roku spadła średnia liczba ich odsłon przypadających na jednego użytkownika (z 24 do 19). Użytkownicy spędzają też na nich mniej czasu – średnio 22 minuty miesięcznie (przed rokiem – 25 minut). Przeciętny użytkownik Internetu spędza w nim 49 godzin miesięcznie.

– W porównaniu z Włochami czy USA w polskim Internecie jest stosunkowo niewiele stron religijnych i Kościół ma w nim jeszcze do zagospodarowania wiele nisz – podkreślał Andrzej Garapich, prezes PBI. – Tym, co ogranicza rozwój polskich witryn religijnych, jest brak wspólnej oferty reklamowej.

Badania pokazują pewną zbieżność portretu użytkownika stron religijnych i przeciętnego katolika uczęszczającego na coniedzielną mszę świętą. Serwisy religijne częściej odwiedzają kobiety (57 proc.) niż mężczyźni (43 proc.). Najliczniejszą grupę takich internautów stanowią mieszkańcy wsi (29 proc.) i małych miast. Mają wykształcenie średnie (34 proc.), podstawowe (31 proc.) oraz wyższe (23 proc.). Co ciekawe, w porównaniu z wszystkimi internautami strony religijne odwiedza więcej ludzi młodych, w wieku 15 – 24 lat. Więcej jest także osób między 35. a 44. rokiem życia.

Reklama
Reklama

Według ekspertów słabą stroną religijnego Internetu w Polsce są jeszcze serwisy społecznościowe, fora dyskusyjne i blogi.

Ks. Józef Kloch, rzecznik episkopatu i współzałożyciel najpopularniejszej strony religijnej www.opoka.org.pl (odwiedza ją miesięcznie blisko 750 tys. użytkowników), podkreślał, że wyniki badań pokazują, iż pierwszy krok w Internecie został przez Kościół zrobiony. Duszpasterstwo w sieci nie jest już hobby grupki zapaleńców.

– Teraz jest do zrobienia drugi krok: rozbudowa serwisów społecznościowych, które są dla Kościoła szansą na nowy dialog ze współczesnym człowiekiem – ocenił ks. Kloch. – Najważniejsza jest więc edukacja duchowieństwa i nauczenie, jak korzystać z możliwości, jakie dają witryny społecznościowe. Przykład dał Watykan, który rozpoczął współpracę z serwisami YouTube i Facebook.

Do ewangelizacji „cyfrowego kontynentu” zachęcał sam papież Benedykt XVI w ostatnim liście na dzień środków społecznego przekazu.

– Jestem przekonany, że gdyby św. Paweł dziś żył, z pewnością ewangelizowałby za pomocą blogu i uczestnictwa w forach internetowych – mówił ks. Kloch.

Wśród 17 milionów osób korzystających w Polsce z Internetu 2 miliony 200 tysięcy (13 proc.) korzysta z religijnych witryn. Liczba użytkowników tego typu serwisów dynamicznie rośnie. W ciągu roku zwiększyła się o 31 proc.

Takie wnioski płyną z pierwszych na tak szeroką skalę badań Megapanel PBI/Gemius przeprowadzonych przez Polskie Badania Internetu. Ich wyniki przedstawiono wczoraj w sekretariacie episkopatu.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Kościół
Nuncjatura Apostolska ogłasza ważną decyzję papieża Leona XIV. Dotyczy archidiecezji katowickiej
Kościół
Zmarł arcybiskup Józef Kowalczyk. „Ojciec chrzestny” polskiego Kościoła
Kościół
Nie żyje arcybiskup Józef Kowalczyk. Były prymas miał 86 lat
Kościół
Propozycja wypowiedzenia konkordatu wkrótce w Sejmie. Stoi za nią znany działacz
Reklama
Reklama