W całym kraju czas dialogu katolików z żydami

– Mamy w niebie jednego Ojca, który widzi nas wszystkich jako swoje dzieci i pragnie, byśmy umieli uznać jedność w człowieczeństwie mimo dzielących nas różnic – mówił metropolita krakowski kard. Stanisław Dziwisz w czasie nabożeństwa w Krakowie z okazji XI Dnia Judaizmu.

Aktualizacja: 18.01.2008 06:49 Publikacja: 18.01.2008 03:07

W całym kraju czas dialogu katolików z żydami

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

XI Dzień Judaizmu w niektórych miastach tradycyjnie trwa niemal tydzień. Tak jest co roku w Poznaniu i Krakowie. Najbogatszy program ma archidiecezja poznańska. Kierujący nią arcybiskup Stanisław Gądecki od wielu lat jest zaangażowany w dialog chrześcijańsko-żydowski.

Wczorajszy Dzień Judaizmu w archidiecezji warszawskiej zorganizowano pierwszy raz od dziesięciu lat. Ostatni raz obchodzono go tu w 1998 roku. Skąd ta zmiana? – Jest lepszy klimat od momentu, gdy metropolitą warszawskim został abp Kazimierz Nycz – mówi anonimowy rozmówca.

– Mam taką filozofię: jeśli coś jest dobrze, to nie pytam dlaczego – komentuje zmianę klimatu w archidiecezji warszawskiej naczelny rabin Polski Michael Schudrich.

Wczoraj wieczorem mszęz okazji Dnia Judaizmu w warszawskim kościele Wszystkich Świętych odprawił abp Kazimierz Nycz.

Ta świątynia jest symboliczna, gdyż w czasie wojny tuż obok niej przebiegał mur getta, a jej proboszcz Marceli Godlewski udzielił schronienia wielu Żydom.

Z terenu świątyni, w której niedawno zmienił się proboszcz, zniknęła również księgarnia Antyk, gdzie sprzedawano antysemickie książki. Ta świątynia ma szanse stać się teraz centrum modlitewnym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego.

Niedaleko niej stoi synagoga Nożyków, do której w sobotę Żydzi zapraszają na Hawdalę, modlitwę na zakończenie szabatu. W niedzielę będzie można synagogę zwiedzać z przewodnikiem. – Dzień Judaizmu jest znakiem wielkich zmian, jakie na całym świecie zapoczątkował Jan Paweł II. Od 1989 roku zostało zrobionych w Polsce wiele kroków na drodze do pojednania, od których nie ma już odwrotu – mówi Michael Schudrich.

Natomiast o. Janusz Salomon, dyrektor Centrum Dialogu, podkreśla, że świętowanie Dnia Judaizmu ma sens tylko wtedy, gdy „na co dzień nasze czyny i słowa świadczą o tym, że postrzegamy Żydów jako siostry i braci, dzieci tego samego Boga”.

W tym roku centralne obchody XI Dnia Judaizmu odbyły się w Zamościu. W Bełżcu, na terenie byłego obozu zagłady, modlono się w intencji ofiar Holokaustu. Msze oraz debaty i wystawy odbyły się także w Gdańsku i Lublinie.

Dzień Judaizmu poprzedza w Kościele Tydzień Modlitwo Jedność Chrześcijan.

Wzajemne zrozumienie pogłębić ma również wyjazd 29 polskich duchownych do Instytutu Yad Vashem w Jerozolimie. Większość z nich to pracownicy seminariów duchownych, przede wszystkim rektorzy i wychowawcy.

Ks. Tomasz Adamczyk, sekretarz Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem Konferencji Episkopatu Polski, który współorganizuje wyjazd, ma nadzieję, że dzięki seminariom zostanie zmieniony fałszywy wizerunek w świecie Kościoła polskiego jako antysemickiego. – Z moich doświadczeń wynika, że takie spotkania temu sprzyjają – zapewnia.

Homilia abp. Kazimierza Nycza

Nie wolno stawiać Polakom zarzutu współwiny za Holokaust, bo to wielka nieprawda historyczna – mówił w homilii w kościele Wszystkich Świętych w Warszawie metropolita abp Kazimierz Nycz. Nawiązując do książki Jana Tomasza Grossa „Strach”, powiedział, że „nie można traktować w sposób wybiórczy faktów i wydarzeń”, bo nie służy to pojednaniu i jedności, o którą dzisiaj się modlimy. – Rany ciągle rozdrapywane nigdy się nie zabliźnią – podkreślał arcybiskup w Dniu Judaizmu w Kościele katolickim. Hierarcha zaznaczał, że rolą Kościoła jest modlitwa i głoszenie prawdy w duchu przebaczenia. – Sądzę, że rola ta została dobrze uwidoczniona, kiedy Episkopat Polski przeprosił za Jedwabne, a o czym dzisiaj w ogóle się nie mówi. Akt ten został uczyniony w sposób publiczny i bardzo czytelny – zwracał uwagę metropolita.

Wyraził przekonanie, że zarówno jedna, jak i druga strona „roztropnie myśląca” może przyczyniać się do kontynuacji dialogu. Zaznaczył, że wśród wszystkich wielkich religii świata dla chrześcijan pierwszą i najważniejszą jest judaizm. To religia, z której wyrasta chrześcijaństwo.

pap, kai

Kościół
Wybór nowego papieża w rękach młodych. Relacja z konklawe
Kościół
Ks. prof. Kobyliński zdradził, kto jego zdaniem zastąpi zmarłego papieża Franciszka
Kościół
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jest szansa na kolejnego papieża Polaka?
Kościół
Ks. Andrzej Kobyliński: Franciszek, tak jak kraje Globalnego Południa, bardziej sympatyzował z Moskwą niż z Kijowem
Kościół
Kto po Franciszku? Giełda nazwisk ruszyła na dobre