Zestawienie opłat. Czy według bankowców rok ma 17 miesięcy?

Ile rok ma miesięcy? To wszyscy wiedzą, że dwanaście, ale w bankowym zestawieniu opłat, może to być nawet … 17.

Publikacja: 13.01.2023 11:30

Zestawienie opłat. Czy według bankowców rok ma 17 miesięcy?

Foto: Shutterstock

- Teoretycznie mogą się takie sytuacje zdarzyć, że okres objęty zestawieniem opłat i prowizji jest dłuższy niż 12 miesięcy. Są wysyłane raz w roku, ale  mogą być generowane w różnych miesiącach i obejmują okres od ostatniego zestawienia do określonej daty z bieżącego roku – poinformowało nas biuro prasowe Pekao SA.

Czytaj więcej

Polacy wciąż przepłacają za konto w banku

Zestawienie generowane w różnych miesiącach

Klientką tego banku jest pani Ilona. W grudniu dostała roczne zestawienie opłat, jak każda osoba, która ma rachunek bankowy.

Banki wysyłają je już od czterech lat, bo to wymóg ustawy o usługach płatniczych, która nałożyła na podmioty prowadzące rachunki nowe obowiązki, w tym przekazywanie zestawienia takich opłat.

Pani Ilona mocno się zdziwiła przeglądając „szczegółowe zestawienie zapłaconych opłat za rachunek”.

W rubryce dotyczącej prowadzenia rachunku płatniczego bank poinformował ją, że „liczba przypadków skorzystania z usługi” i liczba przypadków naliczania opłaty wynosi… 17.

- Czy według bankowców rok ma 17 miesięcy? Ubiegłoroczne zestawienie wskazywało na 12. Skąd teraz dodatkowe miesiące? - zastanawia się pani Ilona.

Zapytaliśmy więc bank jak to jest z tymi przypadkami naliczania opłat? Czy rok, rzeczywiście jest dłuższy niż 12 miesięcy?

- Teoretycznie mogą się takie sytuacje zdarzyć, że okres objęty zestawieniem opłat i prowizji jest dłuższy niż 12 miesięcy. Są wysyłane raz w roku, ale  mogą być generowane w różnych miesiącach i obejmują okres od ostatniego zestawienia do określonej daty z bieżącego roku – podało biuro Pekao SA.

Przyznało, że „może się zatem zdarzyć taka sytuacja, że okres objęty zestawieniem obejmuje więcej niż 12 miesięcy i wtedy byłaby to informacja prawidłowa”.

- Jednak takie przypadki wymagają indywidualnej analizy i wyjaśnienia. Jeżeli taka sytuacja się zdarzy, to klient powinien to wyjaśnić z bankiem – poradziło biuro prasowe banku.

Jego pracownicy dodali, że „bank Pekao S.A. nie stwierdza w reklamacjach klientów takich przypadków”.

Czytaj więcej

W bankomacie nie sprawdzaj salda. Niektóre banki pobierają opłatę

Różne warunki do konta

Czy w innych bankach też zdarzają się roczne rozliczenia, które obejmują dłuższy okres niż 12 miesięcy?

Krzysztof Kurek z Banku Millennium mówi, że bank udostępnia cenniki między innymi na stronie internetowej, gdzie klienci mogą w każdej chwili zweryfikować tabele opłat dla swoich produktów.

- W razie wątpliwości zawsze zapraszamy do kontaktu z pracownikiem banku poprzez telefon, email lub w placówce. Reklamacje związane z zestawieniem opłat należą do rzadkości. W większości przypadków klienci są zaskoczeni faktem, że bank ma obowiązek wystawić taki dokument po zamknięciu rachunku – mówi Krzysztof Kurek.

Jak mówi Krzysztof Konieczka, dyrektor Działu Daily Banking w Alior Banku naliczanie opłaty za prowadzenie rachunku płatniczego widocznych na rocznym zestawieniu opłat oznacza, że prowadzenie rachunku nie jest bezwarunkowo bezpłatne.

- Najczęstszą przyczyną reklamacji jest niespełnienie warunków koniecznych do zwolnienia z opłaty za rachunek. Banki zazwyczaj oferują bezpłatne rachunki jedynie dla aktywnych klientów, a warunkiem zwolnienia z opłaty jest np. comiesięczne zasilenie rachunku wynagrodzeniem i lub dokonanie określonej liczby lub wartości transakcji kartą płatniczą lub Blikiem. Niespełnienie tych warunków w danym miesiącu skutkuje naliczeniem opłaty widocznej na wyciągu z rachunku oraz w zestawieniu opłat – tłumaczy dyr. Konieczka.

Zwraca uwagę, że kolejną przyczyną reklamacji związanych z naliczeniem opłaty za prowadzenie rachunku może być zakończenie okresu promocyjnego, w którym prowadzenie rachunku było bezpłatne.

- Banki oferują promocje, w których prowadzenie rachunku bankowego jest bezwarunkowo bezpłatne jedynie przez jakiś czas np. 6 lub 12 miesięcy. W przypadku kont dla młodych bezpłatne prowadzenie rachunku obwiązuje zazwyczaj do ukończenia określonego wieku – najczęściej 18 lub 26 lat. Po okresie promocyjnym bank zaczyna naliczać opłaty – mówi dyr. Konieczka.

Dodaje, że klient który uważa, że naliczona opłata została pobrana niesłusznie, powinien skontaktować się ze bankiem w celu wyjaśnienia tej sytuacji.

Alior Bank dostarcza klientom zestawienie opłat razem z wyciągiem z rachunku w trybie miesięcznym dlatego nie odnotował zwiększonej ilości reklamacji związanych z prowadzeniem rachunku płatniczego pod koniec tego roku.

Czytaj więcej

Egzotyczna lokalizacja może zablokować konto w banku

Zawsze można złożyć reklamację

Małgorzata Witkowska, z PKO BP mówi, że opłaty za prowadzenie rachunku płatniczego zależą od kilku zmiennych, m.in.: banku, w którym prowadzone jest konto lub rodzaju samego rachunku.

- W ofertach banków są konta, w przypadku których nie można uniknąć opłaty – opłata jest stała, są również takie, gdzie opłaty można uniknąć przy spełnieniu określonych warunków. Takimi warunkami są najczęściej liczba transakcji lub wpływy na konto – dodaje Małgorzata Witkowska.

Dariusz Błaszczyk, lider w Biurze Rzecznika Klienta z Credit Agricole mówi, że w ich banku opłaty za prowadzenie rachunku pobierane są w okresach miesięcznych, dDlatego liczba takich opłat dla pojedynczego rachunku nie powinna być większa niż 12 w całym roku. - Ta zasada dotyczy rachunku głównego, ale także rachunków walutowych, których klient może mieć kilka – zapewnia Dariusz Błaszczyk.

Dodaje, że na rozliczeniu rocznym w osobnych rubrykach prezentujemy opłaty za rachunek główny (maksymalna liczba opłat wynosi 12 szt.) oraz za rachunki walutowe (maksymalna liczba opłat wynosi 12 szt. za każdy rachunek walutowy).

- Jeśli klient ma lub miał w danym okresie więcej niż jeden rachunek walutowych, to suma pobranych opłat mogła być większa niż 12 sztuk – zauważa bankowiec.

Przyznaje, że jeśli zestawienie budzi jakiekolwiek wątpliwości to zawsze poleca klientom kontakt z bankiem.

- Tylko indywidualne sprawdzenie rachunku klienta oraz otrzymanego rozliczenia pozwala stwierdzić ewentualną rozbieżność. Oczywiście zawsze klient ma możliwość zgłoszenia reklamacji, jeśli otrzymane wyjaśnienie nie spełni jego oczekiwań – mówi Dariusz Błaszczyk. Zapewnia, że w przypadku jego banku liczba takich reklamacji jest znikoma.

Pani Ilona złożyła reklamację, a teraz czeka na odpowiedź swojego banku.

- Teoretycznie mogą się takie sytuacje zdarzyć, że okres objęty zestawieniem opłat i prowizji jest dłuższy niż 12 miesięcy. Są wysyłane raz w roku, ale  mogą być generowane w różnych miesiącach i obejmują okres od ostatniego zestawienia do określonej daty z bieżącego roku – poinformowało nas biuro prasowe Pekao SA.

Zestawienie generowane w różnych miesiącach

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.
Konta Bankowe
Banki, które najwięcej zarobiły na kredycie 2%
Konta Bankowe
Banki w końcu zaczynają wprowadzać klucze U2F. Hakerom będzie trudniej