Nieudane ferie można reklamować

Jeżeli stok leżał dalej i był krótszy, niż zapewniało biuro podróży, można się domagać zwrotu części ceny.

Publikacja: 28.02.2014 08:41

Nieudane ferie można reklamować

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Standard usług świadczonych przez biura podróży czasami niestety odbiega od oferty katalogowej. Dlatego dobrze, żeby turyści na urlop zabrali ze sobą umowę, program imprezy, katalog oraz warunki uczestnictwa. Pomoże to w sprawdzeniu, czy biuro wywiązuje się z zobowiązań. Jeśli w trakcie imprezy stwierdzą wadliwe wykonywanie umowy, powinni od razu zawiadomić o tym biuro. A brak sauny w hotelu lub dodatkowa odpłatność za ski pass może być przyczyną reklamacji wycieczki.

30 dni po powrocie z wycieczki

Część niedociągnięć organizatora można naprawić w trakcie urlopu, składając np. reklamację u rezydenta. Niezadowolony turysta będzie mógł domagać się odszkodowania także po powrocie. Ma na to 30 dni.

W reklamacji trzeba dokładnie opisać wady wyjazdu (np. zbyt duża odległość od stoku). Należy dołączyć też jak najwięcej dowodów – zdjęć, oświadczeń innych osób, kopii rachunków. Niezbędnymi elementami takiego pisma jest także wskazanie oczekiwań (np. zwrotu pieniędzy) oraz potwierdzenie zawarcia transakcji (np. umowa z biurem podróży).

Wysokość odszkodowania

Turysta powinien też wskazać, jakiej kwoty się domaga. Pomocna tu będzie tzw. tabela frankfurcka ustalania obniżek ceny. Zgodnie z nią np. za brak wyżywienia można żądać do 50 proc. ceny. A od 5 do 10 proc. – za zbyt małą powierzchnię pokoju czy brak opieki nad dziećmi. Za awarię toalety należy się 15 proc. ceny. Jeśli były przerwy w dostawie prądu przysługiwać będzie 10 do 20 proc. Tabela nie jest jednak dokumentem oficjalnym. Nie wiąże zatem biura, które może wypłacić mniej.

Przedsiębiorcy jednak coraz chętniej uwzględniają racje konsumenta. Boją się, że niezadowolony podzieli się negatywnymi doświadczeniami w serwisach społecznościowych i na forach internetowych. A koszty utraty reputacji mogą być bardzo wysokie.

Na rozpatrzenie reklamacji biuro podróży ma 30 dni od jej złożenia. Gdy organizator nie ustosunkuje się do niej w tym terminie, uważa się, że uznał racje zainteresowanego. Turyści wykupujący wycieczkę oferty last czy first minute nie powinni się obawiać, że zostaną potraktowani gorzej niż pozostali. Mają bowiem takie same prawa.

Trudne może być natomiast uzyskanie odszkodowania za kaprysy pogody, np. brak śniegu. Gdy jednak konsument kupił karnet na dziesięć dni, ale z powodu przerw w dostawie prądu wyciągi były nieczynne przez kilka godzin dziennie, ma powód do żądania rekompensaty.

Za zmarnowany urlop

Choć w polskim prawie nie jest to wyrażone wprost, polskie i europejskie orzecznictwo nie pozostawia wątpliwości: niezadowolony turysta może dochodzić zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Zadośćuczynienie pieniężne należne jest za uszczerbek niemajątkowy, czyli krzywdę. Kupujący wycieczkę w biurze podróży liczy bowiem na korzyści niematerialne, np. przyjemność, spokój, aktywny wypoczynek. Jeśli ich nie dostaje ze względu na uchybienia biura, odnosi krzywdę w sferze uczuć i wrażeń.

Roszczenia za zmarnowany urlop można dochodzić w reklamacji do biura podróży. Jeżeli jej ono ie uzna, pozostaje skierowanie sprawy do sądu.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: k.wojcik@rp.pl

Standard usług świadczonych przez biura podróży czasami niestety odbiega od oferty katalogowej. Dlatego dobrze, żeby turyści na urlop zabrali ze sobą umowę, program imprezy, katalog oraz warunki uczestnictwa. Pomoże to w sprawdzeniu, czy biuro wywiązuje się z zobowiązań. Jeśli w trakcie imprezy stwierdzą wadliwe wykonywanie umowy, powinni od razu zawiadomić o tym biuro. A brak sauny w hotelu lub dodatkowa odpłatność za ski pass może być przyczyną reklamacji wycieczki.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów