Propozycja dotyczy „napojów zawierających kofeinę lub taurynę”. Oprócz wspomnianych utrudnień w ich dystrybucji, przewidziano też ograniczenia, jeśli chodzi o promocję takich produktów (a także wszystkich innych zawierających ten sam znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie). Rygory przypominają te dotyczące alkoholu.

Czytaj więcej

Zakaz sprzedaży energetyków młodzieży. Projekt dziś w Sejmie

Przykładowo więc reklamy energetyków nie będą mogły znaleźć się m.in. w telewizji, radiu czy kinie w godz. od 6 do 20, w prasie młodzieżowej/dziecięcej, na słupach i tablicach reklamowych oraz plakatach wielkoformatowych. Nie będą też mogły być kierowane do dzieci i młodzieży ani tworzone z ich udziałem, a także kojarzyć produktu z witalnością, nauką i pracą, atrakcyjnością seksualną oraz sportem.

Zakaz promocji miałby zaś obejmować np. publiczne degustacje, premiowaną sprzedaż lub rozdawanie gadżetów związanych z napojami. Za łamanie tych przepisów miałoby grozić od 10 do 500 tys. zł grzywny. Według danych z uzasadnienia projektu 18 proc. dzieci i 68 proc. nastolatków deklaruje picie energetyków.

Etap legislacyjny: Przed I czytaniem