Reklama

Lichwa nie będzie taka groźna - zmiany w kodeksie karnym i cywilnym

Instytucja pożyczkowa może prowadzić działalność wyłącznie w formie spółki akcyjnej. Minimalny kapitał zakładowy to milion złotych.

Publikacja: 16.11.2021 18:14

Lichwa nie będzie taka groźna - zmiany w kodeksie karnym i cywilnym

Foto: Adobe Stock

Projekt ustawy antylichwiarskiej pokonał proces prac legislacyjnych w RCL w ekspresowym tempie. Projekt przewiduje zmiany w kodeksie karnym i cywilnym, prawie bankowym i innych ustawach. Przepisy mają wejść w życie pół roku po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Zgodnie z proponowanymi rozwiązaniami maksymalna wysokość pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego będzie nadal wyliczana według wzoru, jednak wartości odpowiednio 25 proc. (koszty niezależne od okresu kredytowania) i 30 proc. (koszty uzależnione od okresu kredytowania) zastąpione zostaną wartościami 10 proc. – czytamy w uzasadnieniu projektu. Powód zmiany to zwiększenie ochrony konsumentów przed nakładaniem na nich przez instytucje udzielające kredytów i pożyczek nieuzasadnionych kosztów. Podmiot udzielający pożyczki lub kredytu konsumentowi powinien uzyskiwać wynagrodzenie z jej oprocentowania, nie zaś z dodatkowych opłat, marż czy prowizji, które nie powinny przewyższać rzeczywistych kosztów ponoszonych przez udzielającego pożyczki lub kredytu.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Konsumenci
Jest opinia rzecznika generalnego TSUE ws. WIBOR-u. Wstrząśnie bankami?
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Podatki
Inspektor pracy zamieni samozatrudnienie na etat - co wtedy z PIT, VAT i ZUS?
Zawody prawnicze
W sądach pojawią się togi z białymi lub złotymi żabotami. Wiemy, kto je włoży
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama