Reklama
Rozwiń
Reklama

E-sklepy także muszą chronić przyrodę

Sprzedawcy artykułów elektrycznych i elektronicznych mają ustawowy obowiązek przyjęcia nieodpłatnie wyeksploatowanych urządzeń

Publikacja: 06.10.2010 04:30

E-sklepy także muszą chronić przyrodę

Foto: Fotorzepa, Szymon Laszewski Szymon Laszewski

Nic nie zwalnia sklepów internetowych z tego obowiązku.

Zgodnie z przepisami klient może oddać w sklepie nieodpłatnie akcesoria tego samego rodzaju i w ilości sztuka za sztukę. Ale uwaga! Obowiązek dotyczy tylko sprzętu dostarczonego podczas zakupu nowego. Sklep nie może odmówić w takiej sytuacji przyjęcia, choć zdarzają się wyjątki.

Jednakże z wykonywaniem obowiązku przez sprzedawców internetowych jest spory kłopot. Mają oni często siedzibę setki kilometrów od miejsca, do którego dostarczany jest laptop, telewizor czy odkurzacz. Ponadto najczęściej towar jest dowożony przez wynajętą firmę transportową. Nawet gdyby e-klient chciał odwieźć na miejsce sprzęt, zajęłoby mu to masę czasu i pociągnęło za sobą koszty. Przepisy nie nakazują zaś odbierania elektrośmieci z domu klienta.

Jeżeli firma działa w tym samym mieście, to teoretycznie nie powinno być trudności z pozostawieniem u niej staroci, w miejsce których kupiliśmy nowe urządzenia. Nie wszyscy handlujący w Internecie wywiązują się jednak z tych obowiązków.

Zanim więc zdecydujemy się na zakup, warto sprawdzić, jakie informacje na temat zbiórki sprzętu elektrycznego i elektronicznego widnieją na stronie internetowej sklepu.

Reklama
Reklama

Niektóre, nie tylko wielkie, sieci handlowe zapewniają możliwość odesłania powrotnym transportem starej lodówki czy odkurzacza. Zazwyczaj w tym celu trzeba wypełnić dodatkowo dostępny w sieci formularz albo uzgodnić sprawę telefonicznie. I oczywiście uiścić odpowiednią opłatę. Jedna z dużych sieci działających m.in. na terenie Warszawy za przewóz kuchenki czy zmywarki swoim transportem liczy 30 zł.

Są również firmy, które przyjmą wprawdzie zdezelowany komputer, ale przesyłkę musimy nadać we własnym zakresie, co dla klienta może się okazać i skomplikowane, i nieopłacalne. Sprzedawcy stosunkowo często zgadzają się, by osobiście przywieźć im zużyty sprzęt, jednakże zastrzegają, by robić to niezwłocznie po zakupie, a nie po tygodniu czy dwóch.

W niektórych sytuacjach konsument musi się liczyć z odmową przyjęcia sprzętu. Stanie się tak wówczas, gdy jest on w stanie, który zagraża zdrowiu przyjmującego, czyli np. z instalacji chłodniczej lodówki wycieka jakiś płyn. Albo wówczas, gdy kupujący chce oddać np. odkurzacz, gdy zamówił przez Internet mikser.

Co wtedy? Dostarczyć śmieci do punktu zbiórki zużytego sprzętu. Adresów trzeba szukać na stronach internetowych gmin. Wystawienie kuchenki czy monitora przy śmietniku grozi grzywną do 5 tys. zł, choć zazwyczaj kończy się na nieprzekraczającym 500 zł mandacie.

Nic nie zwalnia sklepów internetowych z tego obowiązku.

Zgodnie z przepisami klient może oddać w sklepie nieodpłatnie akcesoria tego samego rodzaju i w ilości sztuka za sztukę. Ale uwaga! Obowiązek dotyczy tylko sprzętu dostarczonego podczas zakupu nowego. Sklep nie może odmówić w takiej sytuacji przyjęcia, choć zdarzają się wyjątki.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Prawo karne
Gwałt i zabójstwo młodej Białorusinki w centrum stolicy. Dorian S. usłyszał wyrok
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Minister Żurek reaguje na decyzję SN. Sędzia Iwaniec odsunięty od orzekania
Nieruchomości
Co może zrobić KOWR, by odzyskać działkę pod CPK?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama