E-sklepy także muszą chronić przyrodę

Sprzedawcy artykułów elektrycznych i elektronicznych mają ustawowy obowiązek przyjęcia nieodpłatnie wyeksploatowanych urządzeń

Publikacja: 06.10.2010 04:30

E-sklepy także muszą chronić przyrodę

Foto: Fotorzepa, Szymon Laszewski Szymon Laszewski

Nic nie zwalnia sklepów internetowych z tego obowiązku.

Zgodnie z przepisami klient może oddać w sklepie nieodpłatnie akcesoria tego samego rodzaju i w ilości sztuka za sztukę. Ale uwaga! Obowiązek dotyczy tylko sprzętu dostarczonego podczas zakupu nowego. Sklep nie może odmówić w takiej sytuacji przyjęcia, choć zdarzają się wyjątki.

Jednakże z wykonywaniem obowiązku przez sprzedawców internetowych jest spory kłopot. Mają oni często siedzibę setki kilometrów od miejsca, do którego dostarczany jest laptop, telewizor czy odkurzacz. Ponadto najczęściej towar jest dowożony przez wynajętą firmę transportową. Nawet gdyby e-klient chciał odwieźć na miejsce sprzęt, zajęłoby mu to masę czasu i pociągnęło za sobą koszty. Przepisy nie nakazują zaś odbierania elektrośmieci z domu klienta.

Jeżeli firma działa w tym samym mieście, to teoretycznie nie powinno być trudności z pozostawieniem u niej staroci, w miejsce których kupiliśmy nowe urządzenia. Nie wszyscy handlujący w Internecie wywiązują się jednak z tych obowiązków.

Zanim więc zdecydujemy się na zakup, warto sprawdzić, jakie informacje na temat zbiórki sprzętu elektrycznego i elektronicznego widnieją na stronie internetowej sklepu.

Niektóre, nie tylko wielkie, sieci handlowe zapewniają możliwość odesłania powrotnym transportem starej lodówki czy odkurzacza. Zazwyczaj w tym celu trzeba wypełnić dodatkowo dostępny w sieci formularz albo uzgodnić sprawę telefonicznie. I oczywiście uiścić odpowiednią opłatę. Jedna z dużych sieci działających m.in. na terenie Warszawy za przewóz kuchenki czy zmywarki swoim transportem liczy 30 zł.

Są również firmy, które przyjmą wprawdzie zdezelowany komputer, ale przesyłkę musimy nadać we własnym zakresie, co dla klienta może się okazać i skomplikowane, i nieopłacalne. Sprzedawcy stosunkowo często zgadzają się, by osobiście przywieźć im zużyty sprzęt, jednakże zastrzegają, by robić to niezwłocznie po zakupie, a nie po tygodniu czy dwóch.

W niektórych sytuacjach konsument musi się liczyć z odmową przyjęcia sprzętu. Stanie się tak wówczas, gdy jest on w stanie, który zagraża zdrowiu przyjmującego, czyli np. z instalacji chłodniczej lodówki wycieka jakiś płyn. Albo wówczas, gdy kupujący chce oddać np. odkurzacz, gdy zamówił przez Internet mikser.

Co wtedy? Dostarczyć śmieci do punktu zbiórki zużytego sprzętu. Adresów trzeba szukać na stronach internetowych gmin. Wystawienie kuchenki czy monitora przy śmietniku grozi grzywną do 5 tys. zł, choć zazwyczaj kończy się na nieprzekraczającym 500 zł mandacie.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów