Można reklamować nieudany bal

Klient ma prawo domagać się zwrotu ceny za imprezę karnawałową. Musi jednak udowodnić, że rzeczywiście odbiegała ona od tego, co obiecywał wcześniej organizator

Publikacja: 31.12.2011 08:00

Klient ma prawo domagać się zwrotu ceny za imprezę. Musi jednak udowodnić, że rzeczywiście odbiegała

Klient ma prawo domagać się zwrotu ceny za imprezę. Musi jednak udowodnić, że rzeczywiście odbiegała ona od tego, co obiecywał wcześniej organizator

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Restauracje, kluby czy biura podróży – wszyscy kuszą ofertami imprez karnawałowych. Jest w czym wybierać, od tanich do bardzo drogich, z prostym lub niebywale urozmaiconym programem.

Nie wszyscy czekali do ostatniej chwili, wiele osób zarezerwowało je z wyprzedzeniem. Teraz pozostał już tylko czas na przygotowania, a potem zabawa w tę jedną, wyjątkową noc w roku. Niestety, często okazuje się, że nie wszystko, co obiecywał organizator, wygląda tak, jak miało. Co wtedy?

Prawo do niezadowolenia

Mamy prawo być niezadowoleni. Mamy też prawo to niezadowolenie okazać i złożyć reklamację. W końcu sylwester to taka sama usługa, jak wiele innych. Jego organizatora obciążają zatem takie same obowiązki, jak innych przedsiębiorców.

Jak to zrobić? Dużo zależy od tego, czym dysponujemy i co nam się na imprezie nie podobało.

Przydadzą się dowody

Najprościej oczywiście, gdy mamy pisemną umowę, z której wynika, jaki rodzaj imprezy kupiliśmy, co wchodziło w jej skład, jakie dodatkowe świadczenia mieliśmy otrzymać, w jakiej ilości itp. Umowy nie zawsze są jednak podpisywane. Organizatorom niekoniecznie na tym zależy. Dlatego zadbajmy o to sami, zwłaszcza gdy kupujemy drogą imprezę. Trudno wtedy będzie wykręcić się organizatorowi – będziemy mieli czarno na białym wszystko to, o czym nas zapewniał.

Niestety, często klient ma tylko bilet na imprezę karnawałową. Wtedy trudniej będzie udowodnić, że mamy do czynienia z niewywiązaniem się przez organizatora z umowy (prościej, gdy zadbaliśmy o poświadczenie szczegółów imprezy, np. rodzaju i ilości menu, alkoholu, dodatkowych atrakcji, np. konkursów itp.).

Z drugiej jednak strony, jeśli np. organizator rozwiesił na mieście plakaty informujące o imprezie i zachwalające atrakcje, jakie w związku z tym zapewnia, udowodnienie, że się z obietnic nie wywiązał, będzie możliwe. Łatwo da się ustalić, że na plakacie było jedno, a w rzeczywistości – coś zupełnie innego. Reklamacja taka ma szansę powodzenia.

Przydać mogą się też, gdy nie mamy biletów, bo je np. zgubiliśmy, wracając z imprezy, potwierdzenia zapłaty za bilety, np. wydruk przelewu itp.

Na piśmie i w terminie

Czego najczęściej dotyczą reklamacje? Nieodpowiedniej muzyki, złej jakości lub ilości posiłków, przy imprezach wyjazdowych połączonych z noclegiem – np. tego, że w pokojach było zimno.

Reklamację trzeba złożyć u organizatora imprezy, najlepiej na piśmie, wskazując, co się nam nie podobało i czego w związku z tym się domagamy. Organizator powinien na nią odpowiedzieć i to w ściśle określonym terminie (14 dni).

Jeśli tego nie zrobi, przyjmuje się, że ją zaakceptował i zgadza się z naszymi zastrzeżeniami. Powinien wtedy zachować się odpowiednio do naszych żądań, czyli np. zwrócić nam pieniądze za całość albo za część imprezy itp.

Prawo do rezygnacji z ograniczeniami

Zdarza się, że klient niemal w ostatniej chwili musi rezygnować z udziału w balu noworocznym. Wtedy nie może oczekiwać od organizatora, że otrzyma zwrot całej wpłaconej kwoty.

Z drugiej jednak strony organizator nie ma prawa potrącić dla siebie więcej niż wynoszą uzasadnione wydatki, jakie poniósł do czasu rezygnacji przez klienta.Niektórzy organizatorzy wydają specjalne regulaminy, w których określają zasady i terminy rezygnacji z imprezy, tam gdzie podpisywane są umowy – powinno być to uregulowane w ich treści.

Z reguły podawane są konkretne terminy, do których można – w związku z rezygnacją – otrzymać zwrot całej kwoty, do kiedy odzyskamy tylko połowę z tego, co zapłaciliśmy i kiedy nie dostaniemy nic. Inne reguły będą obowiązywały, gdy to organizator odwołuje imprezę. Wtedy musi nam zwrócić pieniądze.

Podobnie gdy zmienia istotne warunki imprezy, np. podwyższa cenę albo zmienia miejsce, w jakim miała się odbyć. W takiej sytuacji powinien nam zapewnić możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów.

Zobacz:

Restauracje, kluby czy biura podróży – wszyscy kuszą ofertami imprez karnawałowych. Jest w czym wybierać, od tanich do bardzo drogich, z prostym lub niebywale urozmaiconym programem.

Nie wszyscy czekali do ostatniej chwili, wiele osób zarezerwowało je z wyprzedzeniem. Teraz pozostał już tylko czas na przygotowania, a potem zabawa w tę jedną, wyjątkową noc w roku. Niestety, często okazuje się, że nie wszystko, co obiecywał organizator, wygląda tak, jak miało. Co wtedy?

Pozostało 89% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów