Wyprzedaże: Reklamacja przecenionych produktów

Ubrania przecenione nie podlegają reklamacji – sprzedawca, który informuje o tym klientów – łamie prawo. Nawet rzecz kupioną na wyprzedaży można reklamować, ale już jej zwrot zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.

Publikacja: 01.01.2015 10:25

Wyprzedaże: Reklamacja przecenionych produktów

Foto: Fotorzepa,Radek Pasterski

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w czasie sezonowych wyprzedaży przypomina klientom o kilku podstawowych zasadach:

- 2 lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji. Składa się ją w sklepie, w którym zrobiono zakupy. Najlepiej dokonać tego w formie pisemnej. Kupując rzeczy na wyprzedaży, ekspozycji lub z promocji – konsument ma tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.

- Żądania: W przypadku rzeczy kupionych po 25 grudnia konsument może żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny (konsument musi wskazać o ile powinna spaść cena) lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.

- 1 rok od momentu zauważenia wady – w takim czasie należy zawiadomić sprzedawcę o tym, że produkt jest wadliwy.

- Zwrot produktu, który zwyczajnie nie podoba się konsumentowi zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Gdy oferuje on możliwość oddania towaru, sam określa warunki. Może żądać np. dołączenia opakowania, metek. W zamian może zaproponować klientowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

- Dowód zakupu jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, który konsument powinien dostać od każdego sprzedawcy, nawet handlującego na bazarze. Ponadto dowodem zakupu może być też potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób towarzyszących podczas zakupów.

Jakie sztuczki stosują sprzedawcy:

- 5,99 zł brzmi lepiej niż 6 zł - magiczne końcówki 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, muzyka, duże koszyki – to sztuczki sprzedawców, których nie zawsze są świadomi klienci, a ich celem jest zachęcenie do kupowania. Warto poznać choćby niektóre z nich.

- Inne ceny - zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Ważne! Cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, konsument ma prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

- Gratisy muszą być bezpłatne. W rzeczywistości za taki prezent albo trzeba zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny. Zdarza się, że kupując w komplecie np. szczoteczkę i pastę do zębów, konsument zapłaci więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno. Należy pamiętać, że towar oznaczony jako gratis musi być bezpłatny.

- Reklamacja bez pudełka - opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może go wymagać od klienta.

Konsumenci mogą liczyć na pomoc Inspekcji Handlowej, rzeczników konsumentów, Federacji Konsumentów pod numerem infolinii 800 007 707. Porady są udzielane także drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl .

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo