Reklama

Zełenski chce zbudować drugi egzemplarz An-225 i w ten sposób upamiętnić ukraińskich pilotów

Rekonstrukcja zniszczonego przez Rosjan w Hostomelu Ana-225 „Marzenie”, a w praktyce zbudowanie drugiego egzemplarza maszyny, to „już nie tylko kwestia samej budowy, ale ambicji i wizerunku Ukrainy” - powiedział prezydent Wołodymyr Zełenski.

Publikacja: 20.05.2022 18:03

Zniszczony przez rosyjskich najeźdźców An-225 na lotnisku w Hostomelu

Zniszczony przez rosyjskich najeźdźców An-225 na lotnisku w Hostomelu

Foto: PAP/UKRINFORM

qm

Zełenski mówił o tym na czwartkowym spotkaniu ze studentami i rektorami ukraińskich uczelni. Wydarzenie było transmitowane na kanale Kancelarii Prezydenta na YouTube.

W czasie spotkania student Narodowego Uniwersytetu Lotniczego w Kijowie (NAU) zapytał Zełenskiego, czy studenci lotnictwa mogliby przyczynić się do odbudowy samolotu An-225 „Marzenie”, zniszczonego w pierwszych dniach rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Zełenski odparł, że „można romantycznie odpowiedzieć - dołączcie”. Zaznaczył jednak od razu, że nie chce swoich rozmówców okłamywać, a sprawa z „Mriją” jest skomplikowana. - Kiedy pierwszy egzemplarz działał, chcieliśmy zbudować drugi i potrzebowaliśmy (na to) 800 milionów dolarów. To bardzo duże pieniądze - mówił.

Czytaj więcej

An-225 „Mrija” spłonął. Rosjanie zniszczyli największy samolot świata

Następnie przywołał swoje rozmowy w tej sprawie z prezydentem Turcji Recepem Tayyipem Erdoganem i „kilkoma innymi” przywódcami. Zełenski miał im proponować budowę drugiego Ana-225 i wspólne korzystanie z niego. Jednak nie udało się znaleźć kontrahenta.

Reklama
Reklama

- Ale teraz to nie tylko kwestia budowy samolotu, to kwestia ambicji – podkreślił prezydent.

- Zwrócili się do mnie przedstawiciele naszego „Ukroboronpromu” (ukraińskiego państwowego przedsiębiorstwa obronnego - red.), zespół „Antonowa” (...) Myślę, że wy (studenci lotnictwa - red.) również będziecie mieli okazję dołączyć - powiedział Zełenski, deklarując, że chce zbudować drugie „Marzenie”, by upamiętnić ukraińskich pilotów, którzy zginęli w czasie wojny z Rosją. Według niego, byłoby to „właściwe marzenie”.

Czytaj więcej

28 lat rekordów Antonowa 225

Drugi An-225 został częściowo zbudowany w późnych latach 80. XX w. w ramach Radzieckiego Programu Kosmicznego. Konstrukcyjnie nieco różnił się od pierwszego egzemplarza (np. miał pojedynczy statecznik pionowy - w pierwszym „Marzeniu” usterzenie ogonowe było podwójne, bo jednym z celów samolotu miał być transport Burana, radzieckiego odpowiednika promów kosmicznych), ale nigdy nie został ukończony, choć próby w tym kierunku podejmowano jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku. Według przedsiębiorstwa „Antonow”, potencjalny inwestor potrzebowałby wyłożyć na ukończenie drugiego egzemplarza ok. 700 mln dolarów. W 2018 roku informowano, że kadłub jest w idealnym stanie, a samolot jest gotowy w 70 proc.

Konflikty zbrojne
Kilkadziesiąt ofiar ataków Izraela w Strefie Gazy. Donald Trump: Mieli prawo
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Konflikty zbrojne
Rosyjska armia w Donbasie. Podboje, których nie ma
Konflikty zbrojne
Beniamin Netanjahu wydał rozkaz ataków na Strefę Gazy. Koniec zawieszenia broni?
Konflikty zbrojne
Pete Hegseth informuje o serii amerykańskich ataków na Pacyfiku
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Konflikty zbrojne
Putinowi kończą się czołgi. Planuje wzmocnienie armii. Czy chodzi o wojnę z NATO?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama